انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

گوشت خرگوش

سؤال: آيا خوردن گوشت نر يا ماده ى خرگوش جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: حرام است و فرقى بين نر و ماده نيست. والله العالم

 مخلوط شدن گوشت حرام و حلال

سؤال: اگر چند گوسفند را ذبح كنند و گوشت ها را مخلوط نموده و سپس متوجه شوند كه يكى از گوسفندان ذبح شرعى نشده است، آيا راهى براى تطهير گوشت ها هست؟

جواب: بسمه تعالى: اگر غير مذكّى مشخص است، آن را جدا كنند و بقيه با آب تطهير كنند و اگر مشخصى نيست از همگى اجتناب كنند و يا به مصرفى برسانند كه در آن، پاك بودن شرط نيست. والله العالم

پخت كشمش

سؤال: آيا جايز است كه كشمش را در آش بريزند كه پخته شود يا در روغن سرخ كنند يا در ميان پلو بگذارند تا همراه غذا طبخ شود؟

جواب: بسمه تعالى: اشكال ندارد. والله العالم

 فلس دار بودن عرفى ماهى

سؤال: برخى از ماهى فروشان جهت تسريع در معاملات ماهى را زنده زنده سر مى برند و شكمش را تخليه نموده و به مشترى تحويل مى دهند شرعاً چطور است؟

جواب: بسمه تعالى:بايد بيرون از آب بميرد و بعداً از آن استفاده كنند و عمل مزبور ايذاء است ولى خوردن گوشت آن حلال است .والله العالم

كشتن ماهى بيرون از آب

سؤال: برخى از ماهى فروشان جهت تسريع در معاملات ماهى را زنده زنده سر مى برند و شكمش را تخليه نموده و به مشترى تحويل مى دهند شرعاً چطور است؟

جواب: بسمه تعالى:بايد بيرون از آب بميرد و بعداً از آن استفاده كنند و عمل مزبور ايذاء است ولى خوردن گوشت آن حلال است .والله العالم

خوردن گوشت طوطى

سؤال: آيا گوشت طوطى حلال است ؟

جواب: بسمه تعالى:حرام است.والله العالم

 خوردن سوخته غذا

سؤال: هنگامى كه يك سيخ گوجه فرنگى را روى اجاق گاز سرخ مى كنيم پوست آنها كاملاً سياه مى شود آيا خوردن آنها از نظر شرعى جايز است. حكم موارد مشابه از قبيل كباب و غيره چيست؟

جواب: بسمه تعالى:از خوردن چيزهاى سوخته نهى شده است قهراً پوست سوخته را نخورند و سوخته شدن گوشه اى از كباب اشكال ندارد.والله العالم

خوردن از ميوه و طعام صاحب خانه بدون اجازه

سؤال: ميوه و يا طعام و چيز ديگرى كه بعنوان پذيرايى از مهمان تهيه و تقديم مى شود آيا مهمان مجاز است مقدارى از آن را بى اجازه با خود ببرد؟

جواب: بسمه تعالى: مجالس و موارد فرق مى كنند برخى از صاحب خانه ها سختگيرند بايد مورد را در نظر بگيرد.والله العالم

 احترام سوخته نان

سؤال: اگر چنانچه خوردن غذا يا نان سوخته حرام باشد آيا حرمت و احترام قبل از سوخته شدن خود را دارد؟

جواب: بسمه تعالى:احترامش محفوظ است.والله العالم

خوردن پنير

سؤال: آيا خوردن پنير به تنهايى مكروه است، اگر كراهت دارد آيا مختص به روز است يعنى اگر شب خورده شود كراهت ندارد؟

جواب: بسمه تعالى:مخصوص روز است .والله العالم

 قرص روغن كوسه و چربى ببر و پلنگ

سؤال: خوردن قرص روغن كوسه ماهى و چربيهاى ببر و پلنگ و نظاير آن جهت تقويت شرعاً چطور است؟

جواب: بسمه تعالى:حرام است.والله العالم

 پختن تخم مرغى كه جوجه شده

سؤال: پختن تخم مرغى كه شامل جوجه است جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر حيوان زنده اى در آن هست، حرام است.والله العالم

خوردن ميگو

سؤال: آيا خوردن ميگو جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: ميگو، ملخ دريايى كه در لغت عرب به آن "روبيان" مى گويند حلال است . والله العالم

استفاده از موادّ مخدّر

سؤال: فتواى حضرتعالى در خصوص مواد مخدّر افيونى از قبيل ترياك و مشتقّات آن، هروئين و كراك و امثال آن چيست؟

جواب: بسمه تعالى: خريد و فروش و استعمال اينها حرام است مگر در امور طبى و ضرورى . والله العالم

 ژلاتين حيوان حرام گوشت به عنوان دارو

سؤال: ژلاتينى كه در مكمل غذايى و يا دارو استفاده مى شود كه مشتقات حيوان حرام گوشت است آيا مصرف آن جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه احتمال مى دهد كه ژلاتين وارد شده از كشورهاى غير مسلمان از استخوان ماهى گرفته شده است بهره گيرى از آن اشكال ندارد و اگر يقين دارد از حيوانات ديگر است اگر اين دارو بدل ندارد به حكم ضرورت جايز است و در هر حال ژلاتين نجس نيست . والله العالم

غذا خوردن با اهل كتاب

سؤال: آيا اهل كتاب پاك هستند و خوردن از غذاهاى آنها و يا نذوراتى كه براى هيئات مذهبى مى آورند جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: در صورت عدم آگاهى از تماس با رطوبت مسريه پاك است  . والله العالم

استفاده از ميوه هاى باغها و حق المارة

سؤال: مصرف ميوه يا علفهايى مانند پونه كه در كنار جوى آب رشد مى كنند جايز است؟ و آيا در استفاده از حق المارة علم به رضايت مالك لازم است؟

جواب: بسمه تعالى: كليه بهره بردارى از ميوه در داخل باغ محصور و يا غير محصور كه محل عبور نيست نياز به اجازه مالك دارد و اما حق الماره يعنى بهره گيرى از ميوه درختى كه در مسير عمومى است اشكال ندارد . والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -