انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام غسل جنابت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
غسل جنابت- آیت الله مکارم شیرازی مدظله
*خواندن نماز ظهر و عصر بعد از غسل جنابت
سؤال: در مورد تعداد نماز بعد از غسل جنابت سئوال دارم که آیا می شود بعد از غسل هم نماز ظهر وهم نماز عصر را خواند ؟
پاسخ: تا زمانی که یکی از مبطلات وضو از انسان سر نزده به هر مقدار که بخواهد می تواند با آن غسل نماز بخواند یا سایر کارهایی که نیاز به وضو دارد انجام دهد .
*مصرف بیش از حد آب در غسل
سؤال: در احکام غسل جنابت بیان شده که اگر در غسل آب زیاد مصرف شود غسل "اشکال دارد" اگر اشکال داشتن به مفهوم ابطال است وشخص مجبور به تکرار غسل باشد دراینصورت هدف حکم که به ظاهر عدم اسراف است برآورده نمیشود!یا در مساله دیگر بیان شده که اگر لفظی در نماز از روی وسواس تکرار شود نماز "اشکال دارد". این مساله به چه معنی است؟
پاسخ: در مسئله اول غسل باطل نیست و در مسئله دوم احتیاط آن است که نماز را بدون تکرار اعاده کند.
*خارج شدن منی از رحم بعد از غسل جنابت
سؤال: اگر بعد از غسل جنابت متوجه شویم که منی از داخل رحم خارج شده است باید دوباره غسل کنیم؟
پاسخ: غسل لازم نیست.
*غسل جنابت زن حائض
سؤال: هرگاه زن جنب بوده و عادت ماهیانه او فرارسید یا در حال عادت ماهیانه جنب شد، آیا مى تواند در همان حال غسل جنابت کند؟
پاسخ: مانعى ندارد و با غسل جنابت از جنابت پاک مى شود و همچنین غسلهاى مستحب را نیز مى تواند انجام دهد.
*غسل کردن با آب گردم برای جنب از حرام
سؤال: آیا غسل کردن با آب گرم برای کسی که از راه غیر حلال جنب شده است اشکال دارد؟
پاسخ: اشکالی ندارد
*استحباب غسل جنابت قبل از وقت نماز
سؤال: آیا غسل جنابت به خودی خود مستحب است ؟
پاسخ: آری، به این معناست که تا قبل از وقت نماز خارج شدن از جنابت به وسیله غسل، مستحب است ولی برای انجام نماز و امثال آن واجب می شود.
* وظیفه زنی که در دوران حیض جنب شده
سؤال: اگر زنی در دوران حیض ملزم به انجام غسل جنابت شود، آیا این غسل صحیح است یا باید موکول کند به پایان دوران قاعدگی؟
پاسخ: آری، صحیح است و همچنین می تواند پس از پایان ایام قاعدگی یک غسل به نیت هر دو انجام دهد.
*انجام غسل جنابت در زمان عادت ماهیانه
سؤال: اگر چند ساعت بعد از نزدیکی پریود شویم در صورتی که هنوز غسل جنابت نکرده باشیم، تکلیف چیست؟ آیا در حین پریود بودن می توان غسل نمود؟
پاسخ: اشکال ندارد و می توانید بعد از پاک شدن یک غسل به نیت هر دو انجام دهید.
*غسل جنابت برای کسانی که منی از آنها خارج نمی شود
سؤال: مردی هستم 55 ساله که غدد پروستاتم را به علت سرطان، کاملاً برداشته ام به همین دلیل دیگر هیچگونه مایعی به نام منی، در بدن من تولید نمی شود تا هنگام مقاربت خارج شود اما احساس انزال و لذت آن به قوت خود باقی است. آیا در مواقعی که دخول صورت نمی گیرد، اما لذت انزال در اثر ملاعبه وجود دارد موجب جنابت می شود؟
پاسخ: در فرض سوال، در صورتیکه منی خارج نشود غسل واجب نیست.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -