انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیت الله العظمــی بهجت(قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 

واجب بودن نماز عیدین

سؤال1054. آیا خواندن نماز عیدین واجب مى‏باشد؟

پاسخ: در زمان غیبت مستحب است.

واجب کردن نماز عید با نذر

سؤال1055. آیا شخصى مى‏تواند با نذر، نماز عید را بر خود واجب کند؟

پاسخ: بله، با نذر واجب مى‏شود.

وقت برپایى نماز عید

سؤال1056. وقت اقامه‏ى نماز عید از کى شروع مى‏شود و در چه زمانى وقت آن به پایان مى‏رسد؟

پاسخ: از اوّل آفتاب روز عید است تا ظهر.

ثابت شدن عید فطر در بعد از ظهر و زمان نماز عید

سؤال1057. اگر رسیدن عید فطر بعد از ظهر ثابت شود، آیا همان بعد از ظهر مى‏توان نماز عید را برگزار نمود یا این که فردا صبح برگزار شود؟

پاسخ: بعید نیست که نماز عید فطر به جماعت در فرداى آن روز، بعد از طلوع آفتاب و قبل از ظهر، به امید مطلوبیّت، بدون قصد قضا مستحب باشد. 

قضا شدن نماز عید

سؤال1058. آیا نماز عید قضا دارد؟

پاسخ: خیر، قضا ندارد.

گفتن اذان و اقامه براى عیدین

سؤال1059. آیا براى نماز عیدین مى‏توان اذان و اقامه گفت؟

پاسخ: خیر، اذان و اقامه ندارد.

جواز اعاده نماز عید فطر به جماعت دوم

سؤال1060. آیا اعاده نماز عید فطر به جماعت دومى جایز است؟

پاسخ: اعاده‏ى نماز عید فطر به جماعت دوم اماما یا مأموما، در حکم، مثل نمازهاى دیگر است.

اقتدا به نماز عید در وسط قنوت‏ها

سؤال1061. اگر در نماز عیدین به قنوت اوّل امام نرسیم، چگونه مى‏توانیم اقتدا کنیم؟

پاسخ: احوط ترک اقتدا است در آن رکعت، مگر بدانید که مى‏توانید بقیه‏ى تکبیرات را با قنوت‏ها به جا آورید و به رکوع امام ملحق شوید.

رسیدن به رکعت دوم نماز عید

سؤال1062. اگر به رکعت دوم نماز عید برسیم، چه کارى مى‏توانیم انجام دهیم؟

پاسخ: رکعت اوّل را با امام مى‏خوانید و رکعت دوم را به صورت فرادا خودتان مى‏خوانید.

خواندن ذکرهاى دیگر در قنوت نماز عید

سؤال1063. آیا در قنوت‏هاى نماز عید مى‏توان ذکرهاى دیگرى به غیر از آن‏چه که وارد شده است خواند؟

پاسخ: بله، مى‏توان.

کم و زیاد کردن قنوت‏هاى نماز عید

سؤال1064. آیا کم و زیاد کردن قنوت‏هاى نماز عید، باعث بطلان آن مى‏شود؟

پاسخ: عمدا نباید کم و زیاد شود.

گفتن اقامه توسط امام در نماز عید فطر

سؤال1065. اگر امام جماعت براى نماز عید فطر، اقامه بگوید، نماز او و سایر نمازگزاران چه حکمى دارد؟

پاسخ: نباید اقامه بگوید، ولى نمازش صحیح است.

تفاوت نماز عید فطر و نماز عید قربان

سؤال1066. آیا نماز عید قربان، از حیث زمان و نحوه‏ى انجام، دقیقا مانند نماز عید فطر است؟

پاسخ: بله.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -