انهار
انهار
مطالب خواندنی

دو نیاز جدی هیئت ها

بزرگ نمایی کوچک نمایی
علامه مصباح یزدی در همایش هیئات محوری مطرح نمودند؛
مراسم روز پایانی دومین همایش هیئات محوری و برگزیده کشور در روز جمعه {10 اسفند} با سخنرانی علامه مصباح یزدی ادامه پیدا کرد.
جلالیان خبرنگار وارث: مراسم روز پایانی دومین همایش هیئات محوری و برگزیده کشور در روز جمعه ادامه پیدا کرد.
بنابراین گزارش، یکی از مدعوین و سخنرانان در دومین همایش هیئات محوری و برگزیده کشور، حضرت علامه مصباح یزدی بودند که در روز جمعه و پس از سخنان حجت الاسلام شیخ احمد پناهیان به سخنرانی پرداختند.
جلسه با پخش کلیپ زیبایی در موضوع فتنه افکنی مزدور انگلیسی که در صدد تفرقه افکنی بین مسلمانان هستند ادامه پیدا کرد و سپس وقت آن بود که مدیران و موثرین در هیئات محوری کشور گوش فرا دهند به فرمایشات راه گشای علامه مصباح.
علامه مصباح با قرائت آیه 30 سوره فصلت " إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي‏ كُنْتُمْ تُوعَدُونَ " بیاناتشان را آغاز کردند و فرمودند: کسانی هستند که راه حق را پذیرفته اند و ثابت قدم اند. اما اهل حق باید مواظب باشند که شیطان قدم به قدم " خطوات الشیطان " و آرام آرام آنها را از مسیر حق منحرف نکند و کسانی هم ممکن است با شناختن حق باز هم ایمان نیاورند و با حق مخالفت کنند و به تعبیر سوره یس بر گوش و چشم اینان پرده افتاده و حق را نمی پذیرند.
ایشان در ادامه گفتند: طبق فرمایش قرآن باید مؤمنین در این راه استقامت داشته باشند و مثل بعضی مسلمانان نباشند که علی رغم اینکه در ماه های اول مسلمان شدند ولی استقامت نکردند و سقوط کردند. این خطر برای هر کدام از ماها وجود دارد و چاره اش هم پیمودن صراط مستقیم است و یاری خواستن از خداوند تبارک و تعالی.
آیت الله مصباح یزدی در ادامه سخنانشان آیات و روایات دیگری را هم قرائت کردند که از جمله آنها آیه 74 اسراء بود که می فرماید : وَ لَوْ لا أَنْ ثَبَّتْناكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئاً قَليل و (ای پیامبر) اگر نه آن بود كه پايداريت داده بوديم، نزديك بود كه اندكى به آنان ميل كنى. این کلام درباره پیامبر مکرم اسلام (ص) بود و من و شما هم باید خیلی به فکر خودمان باشیم و مواظب باشیم بخاطر مسائل حاشیه ای مجموعه و گروهمان که از مسیر منحرف نشود.
علامه مصباح یزدی با این تذکر که ما نبایستی تمایلات و هوس های نفسانی خود را در هیئت پیاده و اجرا کنیم فرمودند: هیچ وقت به نام دین هوس های خودمان را پیاده نکنیم و با دین خدا بازی نکنیم و حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام بدانیم بدون کم و کاست کردن احکام اسلامی.
ایشان هدف از تشکیل هیئت را إحیای دین خدا دانستند و فرمودند: در این مسیر به دو چیز احتیاج داریم، یکی شناخت و دوم انگیزه احساسی. اول قرآن و اهل بیت(ع) را خوب بشناسیم و بعد از آن شناخت را همراه با عاطفه و احساس کنیم.
علامه با این مثال که عقل و شناخت چراغ اتومبیل اند و احساس و عاطفه حکم گاز را در اتومبیل دارند، فرمودند: عقل راه باز کن است و احساس به جلو می برد. و این در دو بخش اعیاد و عزاداری هاست.
ایشان بخش عقلانیت هیئت بر عهده وعاظ و سخنرانان است و بخش احساس برعهده ذاکرین و مادحین،که اگر هر کدام از اینها نباشد کار کم اثر و کم فایده است.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -