سؤال: آيا بانوان ميتوانند در شب رمي كنند؟ و در صورت جواز، آيا اين امر اختصاص به بانواني دارد كه از رمي در روز معذورند، يا بطور مطلق براي بانوان رمي در شب جايز است و آيا اختصاص به رمي روز دهم دارد يا نه؟
پاسخ: زنها در صورتي كه معذور نباشند بايد در روز رمي كنند و اگر به خاطر ازدحام فوق العاده نتوانند در روز رمي كنند جايز است در شب رمي كنند ولي نسبت به شب دهم در صورت عدم عذر هم ميتوانند شب رمي كنند.
سؤال: آيا پرستار مثل مريض جايز است كه در شب عيد، رمي جمرات كند يا نه؟
پاسخ: پرستار اگر با وصف پرستاري بتواند در روز رمي كند رمي در شب براي او جايز نيست. ولي اگر با اين وصف نتواند در روز رمي نمايد حكم مريض را دارد.
سؤال: در صورت جواز رمي در شب، آيا شب قبل بايد انجام دهند و يا شب بعد هم ميتوانند انجام دهند؟
پاسخ: در صورت وجود عذر از رمي در روز، رمي در شب قبل و يا شب بعد هر دو جايز است.
سؤال: در صورتي كه بتوانند رمي روز قبل و بعد را در يك شب انجام دهند، آيا ميتوانند هر دو را قبل از نصف شب انجام دهند، مثلاً رمي روز يازدهم و دوازدهم را در شب دوازدهم، قبل از نصف شب انجام دهند يا نه؟
پاسخ: اگر يقين داشته باشند كه رمي روز بعد را هم نميتوانند در روز انجام دهند ميتوانند در فرض مرقوم در شب دوازدهم رمي كنند.
سؤال: شخصي كه نائب است زنها را بعد از نيمه شب از مشعر به مني براي رمي جمره برد آيا خودش هم ميتواند رمي جمره نمايد يا حتماً بايد در روز عيد جمره عقبه را رمي نمايد.
پاسخ: شخص مذكور بايد در روز عيد رمي جمره عقبه را انجام دهد.
سؤال: كساني كه با عذر از رمي در روز ميتوانند شب رمي كنند، آيا لازم است شب رمي كنند، يا ميتوانند همان روز نايب بگيرند؟
پاسخ: بايد شب رمي كنند.
سؤال: اگر مردي كه ميتواند در روز رمي نمايد، براي رمي زني نايب شود، آيا ميتواند رمي زن را در شب انجام دهد؟
پاسخ: نميتواند، و بايد رمي را در روز انجام دهد.
سؤال: آيا بدون عذر ميتوان در شب رمي كرد يا كافي نيست، و اگر در شب صحيح است آيا گناهي هم مرتكب شده است، و هم چنين تأخير ذبح از روز عيد قربان هر چند صحيح است، ولي آيا گناهي هم مرتكب شده است؟
پاسخ: بدون عذر، رمي در شب واقع نميشود، و اگر بدون عذر رمي در روز را ترك نمايد گناه كرده است، و هم چنين اگر ذبح را عمداً از روز عيد تأخير بياندازد ـ علي الاحوط ـ معصيت نموده است، هر چند ذبح صحيح است.
سؤال: همراهان زنان و معذورين كه بعد از نيمه شب از مشعر به مني كوچ ميكنند، آيا ميتوانند شبانه، رمي جمره عقبه كنند؟ يا بايد صبر كنند و بعد از طلوع آفتاب، رمي كنند؟
پاسخ: اشخاص مذكور، بايد بعد از طلوع آفتاب رمي كنند.
سؤال: زناني كه در روز عيد به خاطر ازدحام نميتوانند رمي كنند وظيفهشان چيست؟
پاسخ: شب رمي كنند.
سؤال: آيا زنان ميتوانند در صورت ازدحام و عدم تمكن از رمي نايب بگيرند؟
پاسخ: اگر در شب هم متمكن نباشند بايد نائب بگيرند.
سؤال: بانواني كه توانايي رمي جمره عقبه را در روز عيد ندارند آيا ميتوانند در شب عيد رمي كنند؟
پاسخ: بلي، در صورت عدم عذر هم ميتوانند شب رمي كنند.
سؤال: آيا زنها مطلقا مجازند همان شب دهم رمي نمايند يا نه؟
پاسخ: بلي، مطلقا مجاز هستند.
سؤال: آيا كوچ كردن شب دهم و درك كردن وقوف اضطراري مشعر و رمي در شب دهم براي زنان جايز است و آيا با اين حال زنان ميتوانند نايب شوند؟
پاسخ: جايز است و نيابت آنها اشكال ندارد.
سؤال: چون روز عيد، رمي جمره براي زنها بسيار كار دشواري است و شبها هم اياب و ذهاب خيلي ميشود آيا زنها ميتوانند جهت رمي نايب بگيرند كه اصلاً خودشان از خيمه مني بيرون نروند يا نه؟
پاسخ: اگر به حدّ عسر و حرج برسد ميتوانند نائب بگيرند و الاّ بايد خودشان رمي نمايند.
سؤال: زني كه احتمال بدهد رمي، باعث قاعدگي او ميشود آيا كافي است در رمي نايب بگيرد؟
پاسخ: كافي نيست مگر اينكه حائض شدن در آن حال براي او مستلزم عسر و حرج باشد.
سؤال: آيا ميشود كه زنها را شب دهم بعد از نصف شب از مشعر به مني بياورند و همان شب آنان را به جمره عقبه ببرند و رمي كنند و بعد به خيمه برگردانند و نزديك غروب روز يازدهم مجدداً آنان را به جمرات ببرند تا شب دوازدهم هم رمي يازدهم انجام دهند و هم رمي روز دوازدهم را، با توجه به ازدحام و خطرهاي احتمالي؟
پاسخ: براي زنها رمي جمره عقبه پس از وقوف به مشعر و آمدن به مني در همان شب عيد قربان مانع ندارد ولي رمي روز يازدهم و دوازدهم در صورتي براي آنان در شب صحيح است كه از رمي روز معذور باشند.
برخي از مسائل رمي در بحث رمي جمرات خواهد آمد.