انهار
انهار
مطالب خواندنی

استفتائات پزشکی- تلقیح- آیت الله العظمی نوری مدظله

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات پزشکی- آیت الله العظمی نوری مدظله
تلقیح
سؤال903 - کودکانی که در دستگاه مصنوعی یا دستگاه آزمایشگاهی به وجود آیند، از نظر شرعی چه ارتباطی با صاحبان نطفه و تخمک دارند؟ (صاحب نطفه و صاحب تخمک زن و شوهر باشند یا نباشند)
 پاسخ: در صورتی که زن و شوهر باشند بچه بوجود آمده فرزند صاحبان نطفه و تخمک می‏باشند و تمام احکام پدر و مادری و فرزندی بر آنان مترتّب است و در صورتی که از غیر زن و شوهر باشند صاحبان نطفه و تخمک بمنزله پدر و مادر فرزند به وجود آمده می‏باشند، مگر مسأله توارث که از یکدیگر ارث نمی‏برند.
سؤال904 - آیا تخمدان زن نامحرم را به زن عقیم با عمل جراحی پیوند زدن و با اسپرم شوهر زن عقیم به منظور بچه دار شدن تلقیح نمودن اشکال دارد؟
 پاسخ: در صورتی که ضمن عمل جراحی مرتکب حرامی نشوند اشکال ندارد.
سؤال905 - با توجه به این که از نظر علمی هر گاه مردی فوت نماید، تا مدّت محدودی می‏توان نطفه او را به رحم زن منتقل کرد و وی را باردار نمود؛ بفرمائید:
الف: انتقال نطفه زوج پس از مرگ به رحم زوجه چه حکمی دارد؟
 پاسخ: در صورتی که مستلزم کار حرامی نباشد جایز است.
سؤال906 - عده‏ای از بیماران زن به علّت اشکال در تخمدان‏ها و یا موارد مربوط به آن قادر به تخمک سازی و یا آزاد نمودن تخمک جهت لقاح نیستند و در نتیجه نازا می‏باشند، در حالی که رحم آنها اشکالی ندارد و می‏توانند جنین نگهداری نمایند آیا همسر این زن می‏تواند زنی را صیغه کند و تخمکش را با اسپرم خودش ممزوج کند و جنین حاصله را به رحم زن دائمی منتقل کند؟
 پاسخ: اگر همراه با کار حرامی نباشد اشکال ندارد.
 سؤال907 - دکتر متخصص تشخیص داده است؛ نطفه زنی ضعیف است و باید با نطفه زن دیگر تقویت شود تا بچه دار شود آیا این عمل جایز است و اگر بچه‏ای به دنیا بیاید به کدامیک از دو زن ملحق است؟
 پاسخ: اگر شوهر هر دو زن یکی باشد در صورتی که همراه کار حرامی نباشد اشکال ندارد و در این مورد اگر روشن شود که منشأ خلقت جنین، نطفه مرد و نطفه زن اولی است، جنین ملحق به آن دو می‏شود.
سؤال908 - اگر مرکزی وجود داشته باشد برای نگهداری اسپرم مردها و در صورت نیاز اگر مردی نازا باشد این اسپرمها را به همسر او تزریق کنند تا صاحب فرزند شود از نظر اسلام چه حکمی دارد؟ و اگر فرزندی متولّد شد متعلّق به کیست؟ و از چه کسی ارث می‏برد؟
 پاسخ: تزریق نطفه مرد اجنبی به زن دیگر جایز نیست.
 سؤال909 - تلقیح نطفه یا اسپرم زوج در رحم زوجه از طریق شوهر یا پزشک معالج جایز است یا خیر؟
 پاسخ: از طریق شوهر اشکال ندارد.
 سؤال910 - اگر نطفه مردی (زوج) با تخمک زوجه بعد از ترکیب در رحم اجاره یا عاریه‏ای (زن دیگری غیر از صاحب تخمک) پیوند شود و جنینی در رحم اجاره‏ای یا عاریه‏ای رشد کند و متولّد شود، شرعاً جایز است یا خیر؟ و چه رابطه‏ای از نظر نسبت و آثار حقوقی و شرعی با صاحب اسپرم و تخمک و صاحب رحم اجاره‏ای یا عاریه‏ای و فرزندان وی و یا شوهرش دارند؟
 پاسخ: در صورتی که این عمل توسط شوهر و در رحم زن دوّمش انجام شود اشکال ندارد و در این صورت اگر ثابت شود که نطفه زن و مرد موجب تکوّن فرزند شده باشد فرزند ملحق به آن دو است و تمام احکام ارث و غیره بر آنان مترتّب می‏باشد.
 سؤال911 - آیا بارور کردن مصنوعی زن یا وارد کردن منی مرد غریب (نامحرم) به داخل رحم زنی که همسرش مرد نازا است، بطریق تزریق یا طرق دیگر جایز است؟
 پاسخ: اگر از نطفه شوهرش باشد در صورتی که همراه کار حرامی نباشد، جایز است ولی اگر از مرد نا محرم باشد جایز نیست.
 سؤال912 - بر فرض اینکه تلقیح مصنوعی انجام شد و زن آبستن گردید و بچه دار شد آیا این بچه مال شوهر این زن است؟
 پاسخ: اگر از نطفه شوهرش باشد بچه متعلق به آن زن و شوهر است و در صورتی که از نطفه نا محرم باشد و هر دو عالم باشند، بچه متعلق به هیچ کدام نمی‏باشد.
سؤال913 - نوزادی که به واسطه تلقیح بوجود می‏آید از لحاظ نسبت چه حکمی خواهد داشت؟ و آیا احکام ارث بر آنها جاری خواهد شد؟
 پاسخ: از جواب سؤال بالا روشن شد.
سؤال914 - در جایی که این عمل بطور شبهه صورت گرفته باشد مثل جایی که زن گمان کرده نطفه از شوهر خودش بوده و مرد گمان می‏کرد که زنی که نطفه وارد رحم او شده، همسر واقعی او می‏باشد در حالیکه اینطور نبوده در این فرض آیا احکام اولادی بر فرزندی که به دنیا خواهد آمد، جاری می‏شود؟
 پاسخ: حکم وطی به شبهه را دارد و فرزند متعلق به آنان است و تمام احکام فرزندی بر آن مترتب است.
سؤال915 - اگر فرض شود علم در آینده آنقدر پیشرفت کند که اسپرم مرد را بگیرند و در رحم مصنوعی (دستگاه تولید نوزاد) پرورش دهند در این صورت حکم آن چه صورتی خواهد داشت؟
 پاسخ: این فرزند متعلق به پدر است.
 سؤال916 - اگر علم تا آنجا پیشرفت کند که اسپرم و نطفه را از دانه‏ها و محصولات نباتی و مانند آن بگیرند و به زن تلقیح کنند و نوزاد مصنوعی به عمل آورند در اینصورت کودک به چه کسی متعلق می‏شود؟
 پاسخ: این فرزند متعلق به مادر است.
سؤال917 - اگر نطفه و اسپرم را از فرآورده‏های نباتی تهیه کنند و آن را در رحم مصنوعی پرورش دهند و از آن کودکی بعمل آورند چنانچه فرض شود بشر موفق به چنین تولیدی گردد نوزاد به چه کسی ملحق می‏شود؟
 پاسخ: متعلق به هیچ کس نمی‏باشد.
 سؤال918 - نسبت کودکان مصنوعی به یکدیگر چگونه است؟ وضعیت تزویج آنها با یکدیگر و ارث بری آنها چگونه است؟
الف: نسبت یک دختر و یک پسر که از اسپرم مرد در رحم مصنوعی پدید آیند؟
 پاسخ: آن دو برادر و خواهر پدری می‏باشند و از یک دیگر ارث می‏برند و با یکدیگر نمی‏توانند ازدواج نمایند.
ب: نسبت یک دختر و یک پسر که از نطفه مصنوعی در رحم زن کشت شده است؟
 پاسخ: برادر و خواهر مادری هستند و احکام آن از جواب قبل معلوم شد.
پاسخ: اگر یک دختر و یک پسر از نطفه مصنوعی و در رحم مصنوعی پدید آیند؟
 پاسخ: هیچ نسبتی بهم ندارند و می‏توانند با یکدیگر ازدواج نمایند. 

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -