قطع کردن درخت (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام. خانه ای قدیمی خریداری نموده ام و قصد ساخت این خانه را دارم در حیاط این خانه درخت توت تنومندی وجود دارد و مجبور به قطع این درخت میباشم میخواستم بدانم حکم شرعی بریدن درخت توت چیست؟ با تشکر
مرجع تقلید: آیت الله مکارم شیرازی(مدظله)
جواب اگر ناچار به بریدن درخت باشید اشکال ندارد؛ در غیر این صورت بهتر هست اقدام نکنید.
آقا امام صادق عليه‏ السلام: لا تَقطَعُوا الِّثمارَ فَيَبعَثُ اللّه‏ُ عَليكُمُ العَذابَ صَبّا. درختان ميوه را قطع‏ نكنيد، كه خداوند بر سر شما عذاب سختى فرو مى‏ريزد .
واقعاً اگر ما انسانها بدانیم که واقعاً وجود درختان، چه ثمراتی برایمان دارند، هیچ گاه به آنها آسیب نمی رسانیم، تا چه رسد که آنها را قطع کنیم و از بین ببریم. وجود درخت، حتّی اگر میوه هم نداشته باشد، فواید زیادی دارد که از جمله عبارت اند از:
1 . سبزی درختان، باعث طراوت و شادابی روح و رفع خستگی چشم می گردند.
2 . درختان، اکسیژن فراوانی در هوا منتشر می کنند و با جذب گازهای آلاینده، باعث تصفیه شدن هوا و کم شدن آلودگی آن می شوند.
3 . ریشه هایشان، از فرسایش خاک، جلوگیری می کنند و... .
در اهمیت درختکاری همین بس که:
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: «اگر عمر جهان پایان یابد و قیامت برسد و یکی از شما نهالی در دست داشته باشد، چنان که به قدر کاشتن آن فرصت باشد، باید فرصت را از دست ندهد و آن را بکارد».
و میفرماید: «هیچ کسی نیست که درختی بنشاند، مگر این که خداوند به اندازه میوه ای که آن درخت می دهد، برایش اجر بنویسد».
و میفرماید: «هر که درختی بنشاند و در راه نگهداری و رسیدگی به آن صبر کند تا میوه دهد، در برابر هر میوه ای که از آن بخورند، یک صدقه نزد خدا برایش منظور میشود».
آقا أمیرالمؤمنین علی(علیه السلام) میفرماید: «پرهیز از قطع کردن درختان سرسبز، بر طول عمر انسان می افزاید».
امام باقر (علیه السلام) میفرماید: «بهترینِ کارها کشاورزی است؛ آن را می کاری و نیکوکار و بدکار از آن می خورند. نیکوکار می خورد و برایت از خدا آمرزش میطلبد و بدکار می خورد و آنچه خورده، او را لعن و نفرین می کند و چرندگان و پرندگان نیز از آن، بهره مند می شوند».
امام صادق(علیه السلام) میفرماید: «در میان کارها، هیچ کاری نزد خدا محبوب تر از کشاورزی نیست و خداوند، هیچ پیامبری را برنینگیخت، مگر آن که کشاورز یا چوپان بود، بجز ادریس که خیاط بود». یاحقّ.


  

پاسخ به احکام شرعی