حد ترخص

بزرگ نمایی کوچک نمایی
تعریف حدّ ترخص
سؤال1577. حدّ ترخّص چیست؟
پاسخ: یعنى انسان از وطن خود یا جایى که قصد کرده ده روز در آن جا بماند، به قدرى دور شود که دیوار شهر را نبیند و صداى اذان آن را نشنود؛ ولى باید در هوا غبار یا چیز دیگرى نباشد که از دیدن دیوار و شنیدن اذان جلوگیرى کند و لازم نیست به قدرى دور شود که مناره‏ها و گنبدها را نبیند، یا دیوارها هیچ پیدا نباشد، بلکه همین قدر که دیوارها کاملاً معلوم نباشد، کافى است.

ملاک حدّ ترخّص
سؤال1578. مى‏گویند حدّ ترخص یعنى جایى که دیوارهاى شهر را نبینند و صداى اذان شهر را نشنوند و در زمان کنونى که دیوارى وجود ندارد و معمولاً کارخانه‏ها و مغازه‏هایى به طور پراکنده در نزدیکى شهر و گاهى متصل به آن وجود دارند که فاصله‏ى آن‏ها از هم از چند کیلومتر تجاوز نمى‏کند، حدّ ترخص یا دیوار شهر را چگونه باید حساب کرد؟
پاسخ: میزان دیوار خانه‏هایى است که عرفا جزو شهر حساب مى‏شود.
نیّت روزه در حدّ ترخص
سؤال1579. شخصى که در ماه رمضان مسافر است براى این که بتواند روزه بگیرد اگر قبل از ظهر به حدّ ترخص بیاید و نیّت روزه کند و همین که ظهر شد از همانجا مجدّدا مسافرت کند، آیا روزه‏اش صحیح است یا نه؟
پاسخ: اگر قبل از وقت زوال در خود شهر باشد، ظاهرا روزه‏اش صحیح است و در حدّ ترخص احتیاطا جمع بین روزه و قضاى آن کند.
حدّ ترخص دو منطقه‏ى مسکونى متصل به هم
سؤال1580. دو منطقه‏ى مسکونى (روستا) قبلاً جدا بودند ولى الآن به هم متصل شده‏اند و هنوز اسمشان فرقى نکرده است ساکنین این دو محل حد ترخص را از کجا باید حساب کنند؟
پاسخ: اگر عرفا یک محل محسوب مى‏شوند، حکم یک محل را دارند.

روزه‏ى مسافرى که هنوز به شهر نرسیده؛ ولى صداى اذان شهر را مى‏شنود
سؤال1581. مسافرى که قبل از ظهر در ماه مبارک رمضان به نزدیک وطن یا شهرى که قصد دارد در آن‏جا ده روز بماند رسیده، به نحوى که اذان شهر را مى‏شنود و دیوارهاى آن را مى‏بیند ولى هنوز وارد شهر نشده است. آیا روزه‏ى آن روزش صحیح است یا خیر؟
پاسخ: اگر قبل از زوال وارد شهر هم بشود روزه‏اش صحیح است و گرنه احتیاطا جمع مى‏کند بین روزه‏ى آن روز و قضاى آن.

افطار بعد از حدّ ترخص در صورت انصراف از سفر
سؤال1582. شخصى در ماه مبارک رمضان، قبل از ظهر براى مسافرت از خانه خارج مى‏شود و پس از گذشتن از حد ترخّص، افطار مى‏کند ولى قبل از رسیدن به حدّ مسافت شرعى، از مسافرت منصرف و قبل از ظهر به منزل بر مى‏گردد، آیا امساک بقیه روز واجب است؟
پاسخ: خیر و هم چنین هر جا که به نحو جایز افطار کرده است.

شک در رسیدن به وطن
سؤال1583. اگر مسافر در ماه مبارک رمضان به سوى وطن خود حرکت کند و مصادف با اذان ظهر، نزدیک وطن خود برسد ولى شک کند که آیا مقدارِ مسافتِ باقى مانده، وطن محسوب مى‏شود یا خیر، نماز و روزه‏اش چه حکمى دارد؟
پاسخ: نماز و روزه‏اش تمام نیست.

روزه دارى که جاهل به حکم افطار در مسافرت است
سؤال1584. اگر روزه‏دار جاهل باشد به این که تا به حدّ ترخّص نرسیده نباید قبل از زوال افطار کند و قبل از حدّ ترخص به این اعتبار که مسافر است افطار نماید، روزه‏ى این شخص چه حکمى دارد؟ آیا قضا بر او واجب است یا حکم دیگرى دارد؟
پاسخ: قضا بر او واجب است و اگر جاهل مقصّر بوده، على الاحوط کفاره هم دارد.

جادّه‏اى پیچ‏دار
سؤال1585. اگر مسافر از حدّ ترخّص وطنش خارج شود ولى به علّت پیچ و خم جادّه، دوباره به کمتر از حدّ ترخّص برسد و بعد از خروج دوباره از حدّ ترخّص اگر باقى راه به تنهایى کمتر از مسافت شرعى باشد ولى با احتساب مقدارى که قبلاً طىّ کرده به اندازه‏ى مسافت مى‏شود، با توجّه به این که از اوّل قصد مسافت شرعى داشته است، آیا نمازش تمام است یا شکسته؟
پاسخ: نمازش شکسته است.
اعراض و بازگشت از سفر بعد از حدّ ترخص
سؤال1586. شخصى به قصد مسافرت به هشت فرسخ و یا بیشتر، حرکت مى‏کند، از حدّ ترخص که خارج شد، نماز را شکسته مى‏خواند و حدود سه فرسخ که مى‏رود از قصد خود منصرف مى‏گردد و به وطن مراجعت مى‏کند و هنوز وقت نماز باقى است، آیا باید دوباره نمازش را تمام بخواند یا نه؟
پاسخ: خیر، اعاده لازم نیست.

سفر به قلّه‏هاى مشرف به وطن
سؤال1587. کسى که قصد سفر به قلّه‏ها و کوه‏هاى بلند و مرتفع را دارد. با توجه به این که مسیر او گاهى بیش از مسافت شرعى است، اگر شهر خود را ببیند حکم نماز و روزه‏ى او چیست؟
پاسخ: وقتى به اندازه‏اى دور شود که اگر آن شهر در زمین هموار بود، دیوارش از آن جا دیده نمى‏شد، باید نماز خود را شکسته بخواند و نیز اگر پستى و بلندى خانه‏ها بیشتر از معمول باشد، باید ملاحظه معمول را بنماید.

  

پاسخ به احکام شرعی