حکم رفت و آمد و صله رحم با خویشان تارک الصلاة و...؛ مرجع تقلید: آیةالله العظمی جوادی آملی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال تعداد زیادی از اقوام من از جمله خواهر و برادرم و نیز خواهران و برادران همسرم و نیز پدر و مادرش اهل نماز نیستند و بنده رغبتی ندارم که به منزل آنان بروم و این باعث اختلاف و ناراحتی بین بنده و همسرم شده است. قطعا نماز نخواندن آنها بر روی فرزندان من هم تأثیر می گذارد . لطفأ حکم شرعی آن را به صراحت برایم اعلام فرمایید . با تشکر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛بزرگوار صله رحم واجب و قطع رحم حرام است. حتي كفر و تارک الصلاة بودن ارحام سبب سقوط حق رحم نمي شود.
ابن حميد به آقا امام صادق (علیه السلام) عرض كرد: بستگانم بر غير دين من هستند. آيا باز برايشان حقي بر عهده من است؟
حضرت فرمود:‌ بلي ،‌حق رحم به هيچ چيز ساقط نمي شود. اگر بستگانت بر دين تو بودند، دو حق بر تو داشتند: حق رحم وحق اسلام.
الكافي، ج2، ص 157.
در قطع رحم حتي مقابله به مثل جايز نيست؛ يعني اگر كساني قطع رحم كردند، شما نمیتوانید تلافی کنید و قطع رحم کنید.
شخصي به آقا امام صادق (علیه السلام) عرض کرد: پسر عمويي دارم كه هر چه با او مي پيوندم،‌ از من مي بُرَد. آيا اجازه مي دهيد با او قطع رابطه كنم؟ حضرت فرمود: اگر تو با او رابطه برقرار كني و او از تو بِبُرَد، خدا شما را به هم مي پيوندد واگر تو از او بِبُري و او از تو ببرد خدا از هر دو ببرد.
الكافي، ج2، ص 227.
با اين تأكيد ها معلوم مي شود نمي توان به دليل نماز نخواندن يا عدم رعايت موازين شرعي توسط خويشاوندان،‌قطع رحم كرد. البته تلاش کنید با زبان خوش و خوب و لیّن بستگان امر به معروف یا نهی از منکر کنید.
حضرت امام خميني فرمود:‌قطع رحم جايز نيست و رفت و آمد اشكال ندارد و با مراعات شرائط مقرره، ‌امر به معروف و نهي از منكر نماييد.
استفتائات، ج 1، ص 486.
البته بايد در نظر داشت در صله رحم لازم نيست با رفتن به منزل ارحام و مهمان كردن و مهمان شدن باشد. همين اندازه كه قطع رحم نشود كافي است. صله رحم متوقف بر رفت و آمد با ايشان نيست. با احوالپرسي و پيغام فرستادن و تماس تلفني يا نامه هم محقق مي شود. یاحقّ.

  

پاسخ به احکام شرعی