عقد موقت‏

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال 642 - برخی از جوانان مسلمان جهت رفع نیاز غریزه جنسی با زنان ارتباط برقرار می‏کنند در حالی که هیچ راه شرعی را در نظر نمی‏گیرند آیا برای کسانی که زبان نمی‏دانند و امکان خواندن را ندارند قصد استرقاق و یا نکاح معاطاتی (تنها در این موارد) می‏تواند رافع معصیت باشد یا نه؟
پاسخ: راهی جز اینکه مفهوم عقد موقّت را بر او تفهیم کنند و او و یا بوکالت از طرف او و به اصالت از طرف خود صیغه را بخوانند و رعایت محتوای عربی را با انشاء به هر زبان که باشد با شرائط بکنند وجود ندارد.
سؤال 643 - زن و مردی به داشتن رابطه جنسی با یکدیگر تمایل داشته‏اند و مرد فقط با توجه به اینکه زن به داشتن رابطه جنسی با او تمایل دارد، زن را برای مدتی که می‏دانسته و یقین داشته که به داشتن رابطه با او (مرد) رضایت دارد بدون اینکه به زن چیزی بگوید به عقد موقت خود در آورده و بعد بین آنها آمیزش صورت گرفته است. حال با توجه به مقدمه ذکر شده آیا عقد فوق باطل است و عمل انجام گرفته زنا محسوب می‏شود؟ توضیح اینکه زن مذکور از زنان فاسد و بی بندو بار بوده است؟
پاسخ: در عقد موقت تعیین مدّت و همچنین مبلغی که بعنوان مهر معین می‏شود باید با رضایت و اطلاع طرفین باشد و در غیر این صورت عقد باطل است.
سؤال 644 - شخصی از کشور جمهوری اسلامی وارد کشوری اروپایی می‏شود و با زنی آشنا و علاقمند می‏شوند که با هم ازدواج کنند اما در آن کشور روحانی نیست که صیغه عقد را بخواند، دفترهایی مخصوص دارند که به آنجا مراجعه می‏کنند و مشخّص است که صیغه عقد خوانده نمیشود و به روش و رسومات خود عمل می‏کنند، آیا این شخص از نظر اسلام با آن زن عقد بسته است؟ و عقد آنها صحیح و درست است؟
پاسخ: باید خود یا وکیل آن دو به هر زبانی که می‏توانند صیغه عقد را بخوانند و بعد جهت انجام مراسم قانونی به مراکز مربوطه مراجعه نمایند.
سؤال 645 - فردی زنی را برای مدّتی مثلاً ده سال صیغه کرده و بعد از دو سال بقیّه مدّت صیغه را بخشیده، آیا زن در هنگام بخشیدن مدّت مثل عقد دائم از حیض و نفاس باید پاک باشد یا خیر؟ و همچنین زوج در بین عدّه می‏تواند به همسرش رجوع کند؟
پاسخ: پاک بودن از حیض و نفاس در عقد منقطع لازم نیست، همچنین زوج نمی‏تواند در بین عدّه رجوع نماید

  

پاسخ به احکام شرعی