خمس پولی که برای تهیه مسکن پس‌انداز شده

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 705- جوانی از 16 سالگی شروع به کار کرده و سالی 150 هزار تومان پس‌انداز کرده به قصد خریدن منزل مورد نیاز آیا خمس پول واجب است یا نه؟

جواب: بلی خمس دارد مگر اینکه شخصی باشد که فعلًا احتیاج بخانه داشته باشد و بجز ذخیره کردن پول آن راهی برای خرید خانه نداشته باشد که در این صورت تعلق خمس به آنچه برای خرید خانه ذخیره مینماید معلوم نیست.

سؤال 706- کارمندی برای تهیه و ساخت مسکن از روی ناچاری پولی را در بانک مسکن گذارده تا با دریافت وام اقدام به تهیه مسکن نماید آیا پس از گذشت سال به آن پول خمس تعلق می‌گیرد؟

جواب: در فرض سؤال، چنانچه برای تهیه خانه مسکونی مورد نیاز فعلی و در حد شأن خودشان، راهی به جز طریق مذکور نداشته باشند به آن خمس تعلّق نمی‌گیرد. و اللّه العالم.

سؤال 707- مبلغی به عنوان رهن پرداخت می‌شود که مورد نیاز هم می‌باشد مثلًا خانه‌ای رهن کرده آیا با گذشت سال خمس تعلق می‌گیرد یا خیر؟

جواب: اگر تحصیل خانه مورد نیاز بدون پرداخت این وجه (که باید بصورت شرعی و غیر ربوی انجام بگیرد) بر حسب متعارف ممکن نباشد جزء مؤونه محسوب است و خمس به آن تعلّق نمی‌گیرد ولی اگر در سال استرداد آن در تهیه خانه مورد نیاز یا مؤونه دیگر مصرف نشد احتیاطاً در آخر سال خمس آنچه از آن در مؤونه صرف نشده پرداخت شود.

سؤال 708- اگر در آینده بخواهم ماشینی را که خمس آن را داده‌ام بفروشم و خانه بخرم آیا دیگر خمس به پول آن تعلق می‌گیرد؟

جواب: اگر خمس ماشین را داده باشید و بعد از فروش خانه مورد نیاز برای سکونت خود را در همان سال فروش ماشین، تهیه نمایید خمس ندارد و اگر در سال بعد از آن خانه بخرید به مقدار قیمت خرید ماشین خمس ندارد و زاید بر آن خمس دارد. و اللّه العالم.

سؤال 709- خانه مسکونی که جوانان قبل از ازدواج در مدت چند سال تهیه می‌نمایند چه حکمی دارد؟

جواب: اگر هنگام تهیّه خانه بعنوان مؤونه برای او مورد حاجت باشد خمس ندارد و اگر برای احتیاج بعدی تهیه میکند و فعلًا مورد حاجت نیست خمس دارد.


  

پاسخ به احکام شرعی