دستور سجده سهو

بزرگ نمایی کوچک نمایی
مسأله 1250-دستور سجده سهو اين است كه بعد از سلام نماز فوراً نيت سجده سهو كندو پيشاني را به چيزي كه سجده بر آن صحيح است بگذارد و بگويد1: «بسم الله و بالله و صلّي الله علي محمّد و آل» يا «بسم الله و بالله أللهمّ صلّ علي محمّدو آل محمّد» ولي بهتر است بگويد 2: «بسم الله و بالله السلام عليك أيّها النبيّ و رحمةالله و بركاته» بعد بايد3 بنشيند و دوباره به سجده رود و يكي از ذكرهايي را كه گفته شد بگويد 4 و بنشيند و بعد از خواندن تشهد سلام دهد.
1- بهجت: و بنابراحتياط واجب، به نحو مأثور بگويد...
2- اراكي: و يا بگويد...
فاضل: بنابراحتياط بهتر است بگويد...
3- [كلمه «بايد» در رساله آيت الله فاضل نيست]
4- بهجت: و بنابرأظهر وقتي سر از سجده برداشت تشهد بخواند سپس سلام بدهد. [و] آنچه در سجده نماز واجب است، از قبيل گذاشتن مواضع هفتگانه بر زمين، گذاشتن پيشاني بر چيزي كه سجده بر آن صحيح است، نشستن بين دو سجده و طمأنينه در آنها، طهارت، پوشش و روبه قبله بودن، بنابرأحوط بايد در سجده سهو رعايت شود.
*****
 خوئي، تبريزي،وحید، سیستانی، نوري:  دستور سسجده سهو این است که بعد از سلام نماز فورا نیت سجده سهو کند و پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد. و أحوط اين است كه بگويد: «بسم الله و بالله السلام عليك أيها النبي و رحمة الله و بركاته».، بعد بايد بنشيند و دوباره به سجده رود و ذكري را كه گفته شد بگويد و بنشيند* و بعد از تشهد بگويد: «السلام عليكم» و أولي اين است «و رحمةالله و بركاته» را اضافه كند.
.وحید: و احتیاط واجب ان است که سایر مواضع سجده را هم بر زمین بگذارد و این ذکر را بگوید : «بسم الله و بالله السلام عليك أيها النبي و رحمة الله و بركاته» وباید بنشیند و دوباره به سجده رود و ذکری را که گذشت بگوید و بنشیند وبعد از تشهد سلام دهد و احتیاط واجب آن است که تشهد به نحو متعارف باشد و در سلام بگوید: «السلام عليكم».
.سيستاني: و پیشانی را بنابراحتیاط واجب به چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد و احتياط مستحبّ آن است كه در آن ذكر بگويد و بهتر آن است كه بگويد: «بسم الله و بالله السلام عليك أيها النبي و رحمة الله و بركاته» بعد بايد بنشيند و دوباره به سجده رود و ذكري را كه گفته شد بگويد و بنشيند و بعد از تشهد بگويد ...
* تبريزي: و بعد از خواندن تشهد سلام دهد و اگر در سجده عوض ذكر سابق بگويد: «بسم الله و بالله اللّهمّ صلّ علي محمد و آل محمّد» كافي است.
* نوري: و بعد از خواندن تشهد سلام دهد.
گلپايگاني، صافي: مسأله- دستور سجده سهو این است که بعد از سلام نماز فورا نیت سجده سهو کند و پیشانی را به چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد و ذكر بگويد، و ذكر سجده سهو را به سه نحو مي شود انجام داد:
 اول: «بسم الله و بالله و صلّي الله علي محمّد و آله»
دوم: «بسم الله و بالله الّلهمّ صلّ علي محمّد و آل محمّد»
سوم: «بسم الله و بالله السلام عليك أيّها النبيّ و رحمة الله و بركاته» و احتياط ، اختيار قسم سوم است.
بعد باید بنشیند و دوباره به سجده رود و ذکر را بگوید و بنشیند و بعد از خواندن تشهد سلام دهد.
زنجاني: مسأله- سجده سهو را باید فورا بعد از نماز بجا آورد و دستور آن این است نیت سجده سهو کند و پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد و دو دست و دو زانو و سر دو انگشت بزرگ پاها را بر زمين بگذارد، و نهادن پشت دست كفايت نمي كند؛ و بنابراحتياط واجب بايد انگشتان دست نيز روي زمين قرار گيرد و بنابراحتياط رعايت وضو و قبله و ستر عورت را بكند و ذكري را كه لازم است بگويد. ذكر سجده سهو به گونه هاي مختلفي در روايات آمده و چنانچه بگويد «بسم الله و بالله السلام عليك أيها النبيّ و رحمة الله و بركاته» و نيز بگويد: « بسم الله و بالله و السلام عليك أيها النبيّ و رحمة الله و بركاته» حتماً عمل به وظيفه نموده است، بعد بايد بنشيند و دوباره به سجده رود و ذكر را بگويد و بنشيند و بعد از خواندن تشهد بگويد: «السلام عليكم» و بهتر اين است كه «و رحمة الله و بركاته» را هم اضافه كند.
مكارم: مسأله- سجده سهو به ترتیب زیر است: بعد از نماز بلافاصله نیت سجده سهو می کند و بعد به سجده می رود و مي گويد: «بسم الله و بالله و السلام عليك أيها النبي و رحمة الله و بركاته» سپس سر از سجده بر مي دارد و مي نشيند، دوباره به سجده مي رود و همان ذكر را مي گويد و بعد از آن كه سر از سجده برداشت تشهد مي خواند و سلام مي دهد و احتياط آن است كه در تشهد به مقدار واجب اكتفا كند و تنها به سلام آخر قناعت نمايد،  سجده سهو بايد رو به قبله، و با حالت وضو و طهارت باشد و پيشاني را نيز بر چيزي گذارد كه سجده نماز بر آن جايز است.

  

پاسخ به احکام شرعی