آثار و نتایج نهضت عاشورا

بزرگ نمایی کوچک نمایی

آثار و نتایج نهضت عاشورا

شهادت مظلومانه سید الشهدا و یارانش در کربلا،تاثیر بیدارگر و حرکت آفرین داشت‏و خونى تازه در رگهاى جامعه اسلامى دواند و جو نامطلوب را شکست و امتدادهاى آن‏حماسه،در طول تاریخ،جاودانه ماند. حتى در همان سفر اسارت اهل بیت نیز تاثیرات‏سیاسى این حادثه در اندیشه‏هاى مردم آشکار شد.گروهى از اسرا را که به شام مى‏بردند،چون به تکریت رسیدند، مسیحیان آنجا در کلیساها جمع شدند و به نشان اندوه بر کشته‏شدن حسین‏«ع‏»،ناقوس نواختند و نگذاشتند آن سربازان وارد آنجا شوند.به شهر«لینا»  نیز رسیدند.مردم آنجا همگى گرد آمدند و بر حسین و دودمانش سلام و درود فرستادندوامویان را لعن کردند و سربازان را از آنجا بیرون کردند.

چون خبر یافتند که مردم‏«جهینه» هم جمع شدند تا با سربازان بجنگند وارد آن نشدند. به قلعه‏«کفر طاب‏»رفتند،به آنجا نیزراهشان ندادند.به حمس که وارد شدند،مردم تظاهرات کردند و شعار دادند:«اکفرا بعدایمان و ضلالا بعد هدى؟»و با آنان درگیر شدند و تعدادى را کشتند. برخى ازتاثیرات‏حماسه عاشورا از این قرار است:

1- قطع نفوذ دینى بنى امیه بر افکار مردم

‏2-احساس گناه و شرمسارى در جامعه،بخاطر یارى نکردن حق و کوتاهى دراداى تکلیف

‏3-فرو ریختن ترسها و رعبها از اقدام و قیام بر ضد ستم

‏4-رسوایى یزیدیان و حزب حاکم اموى

‏5-بیدارى روح مبارزه در مردم‏

6-تقویت و رشد انگیزه‏هاى مبارزاتى انقلابیون

‏7-پدید آمدن مکتب جدید اخلاقى و انسانى(ارزشهاى نوینعاشورایى و حسینى)

8- پدید آمدن انقلابهاى متعدد با الهام از حماسه کربلا

9-الهام بخشى عاشورا به همه نهضتهاى رهایى بخش و حرکتهاى انقلابى تاریخ

‏10 -تبدیل شدن‏«کربلا»به دانشگاه عشق و ایمان و جهاد و شهادت،براى نسلهاى‏انقلابى شیعه

‏11-به وجود آمدن پایگاه نیرومند و عمیق وگسترده تبلیغى و سازندگى در طول‏تاریخ،بر محور شخصیت و شهادت سید الشهدا«علیه السلام»

از نهضتهاى شیعى پس از عاشورا،مى‏توان‏«انقلاب توابین‏»، «انقلاب مدینه‏»، «قیام‏مختار»، «قیام زید»،و...حرکتهاى دیگر را نام برد.

تاثیر حماسه عاشورا را درانقلابهاى بزرگى که در طول تاریخ، بر ضد ستم انجام گرفته،چه در عراق و ایران و چه درکشورهاى دیگر،نباید از یاد برد.«فرهنگ شهادت‏»و انگیزه جهاد و جانبازى که درانقلاب اسلامى ایران و هشت‏سال دفاع مقدس در جبهه‏ها جلوه‏گر بود، گواه روشن‏تاثیر گذارى کربلا در قرنها پس از آن حماسه مقدساست.یکى از نویسندگان محقق،نتایج نهضت کربلا را عبارت مى‏داند از:

1- -پیروزى مساله اسلام و حفظ آن از نابودى

‏2-هزیمت امویان از عرصه فکرى مسلمین

‏3-شناخت اهل بیت بعنوان نمونه‏هاى پیشوایى امت

‏4-تمرکز شیعه از بعد اعتقادى بر محور امامت‏

5-وحدت صفوف شیعه در جبهه مبارزه

‏6-ایجاد حس اجتماعى در مردم

‏7-شکوفایى موهبتهاى ادبى و پدید آمدن ادبیات عاشورایى

 8-منابر وعظ و ارشاد،به عنوان وسیله آگاهانیدن مردم‏

9- -تداوم انقلاب بصورت زمینه سازى نهضتهاى پس از عاشورا حادثه کربلا،گشاینده جبهه اعتراض علیه حکومت امویان و سپس عباسیان شد،چه به‏صورت فردى که روحهاى بزرگ را به عصیان و افشاگرى واداشت،و چه به شکل‏مبارزه‏هاى گروهى وقیامهاى عمومى در شهرى خاص یا منطقه‏اى وسیع.

خون او تفسیر این اسرار کرد      ملت‏خوابیده را بیدار کرد

منبع: فرهنگ عاشورا , (http://elib.anhar.ir/pageview.asp?ID=25567#f4)


  

پاسخ به احکام شرعی