حکم وضو و غسل با کاشت ناخن (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)سوال با سلام و تشکر از این که امکانی گذاشتید تا بتوانیم جواب سوالهایمان را بگیریم و با خیالمان از بابت وظیفه شرعی راحت باشد.
میخواهم کاشت ناخن انجام دهم ولی نمیدانم این کار برای گرفتن وضو و غسل اشکالی به وجود می آورد یا خیر ؟ در جاهای مختلف چیزهای زیادی شنیدم بعضی ها می گویند باید نیت جبیره کنی ولی من این کار را فقط برای زیبایی می خواهم انجام دهم و اصلا نمیدانم باز هم باید وضوی جبیره گرفت یا نه و نمیدانم نیت جبیره و یا وضو و غسل جبیره چگونه است. یعنی من دائما اینطور وضو و یا غسل کنم و آیا قضا حساب می شود ممنونم اگر توضیح کامل بدهید.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین.
و تشکر از اعتمادتان به سایت انهار.
بزرگوار.
به طور کلی وظیفه مؤمن این است که عملی انجام دهند که آن عمل مرضی رضای خدا و اولیاء دین (علیهم السلام) باشد، بنابراین همین گونه که انسان دوست دارد زیبا باشد باید دوست داشته باشد که دینش نیز زیبا باشد بلکه دین باید از دنیا زیباتر باشد. لذا قطعاً و حتماً به یقیناً با انجام این عمل عبادات بی نقص نخواهد بود.
لذا پاسخ روشن تر این است که مؤمنان همانگونه که به زیبایی ظاهرش اهتمام دارد باید به زیبایی باطنش یعنی دینش نیز اهتمام داشته باشد بلکه باید اولویت را به به زیبائی دین بدهد.
تأکید می کنم که شکی نیست در اینکه انسان باید زیبا و آراسته و تمیز باشد و اسلام به زیبایی و آراستگی و نظافت؛ روی خوش نشان داده و کسانی را که اهل زیبایی و آراستگی و نظافت هستند تشویق میکند و بعکس اسلام انسانهای کثیف و آشفته را که اهل نظافت و زیبایی و آراستگی ظاهر نیستند، ملامت میکند.
فتوای برخی از مراجع عظام در زمینه کاشت ناخن
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
جواب برخی از بانوان بخاطر نداشتن ناخن یا زیباتر شدن آن و... اقدام به کاشت ناخن میکنند که موجب اشکالاتی برای وضو یا غسلشان میشود. و مؤمن متشرع باید خواسته های خودش را در چارچوب شرع قرار دهد تا توفیقات الهی از او دریغ نشود.
حضرت آیت الله العظمی بهجت (قدّس سرّه):
۱- شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد.
۲- در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و غسل عمل به جبیره کند.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه):
۱- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.
۲- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار (کاشت ناخن) کند و وضو و غسلهاى بعدى را باید به صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدّظلّه):
غسل و وضو با چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدّظلّه):
کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه):
کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است. یاحقّ.
|