انهار
انهار
مطالب خواندنی

چرا حوائجمان برآرده نمیشود؟ (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال باسلام چرا با توجه به اینکه همه افراد خانواده ما اهل نماز و روزه هستند ولی مشکلاتی در زندگی داریم که هرچه دعا می کنیم حل نمیشود علتش چه چیزی هست؟ چرا بخت همه خانواده چه پسر چه دختر بسته هست؟ ممنون
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
جواب دخترم؛ یکی از خرافاتی که در این چند سال اخیر توسط رمّال ها و شیادها و عوام بیسواد رواج پیدا کرده است و متاسفانه حتی افراد تحصیلکرده هم به این خرافات تا حدودی معتقد شده اند «بسته بودن بخت» است. در حالی که دین مبین اسلام برای تمام مشکلات بزرگ و کوچک راهنمایی دارد و هیچ موضوع مفصّل یا مجملی وجود ندارد مگر اینکه اسلام برای آن راهکارهایی معرفی فرموده است.
برخی از عواملی که می تواند در گشایش هر مشکلی موثر باشد:
1- ترک گناه:
گناه موجب دور شدن انسان از خدا و بسته شدن راه های نجات از فقر و بیماری و مشکلات زندگی و گرفتار شدن به دشمنان و دردسرهای متعدد است.
آقا امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: «توقوا الذنوب فما من بلیة ولا نقص رزق الا بذنب...»
از گناهان دوری کنید زیرا هیچ بلیّه ای رخ نمی دهد و هیچ رزقی کم نمی شود مگر به سبب گناه...
آقا امام سجاد علیه السلام می فرماید: «الذنوب التی تردّ الدعاء سوء النیة و خبث السریرة و نفاق مع الاخوان و ترک التصدیق بالاجابة و تاخیر الصلوات المفروضات حتی تذهب اوقاتها و ترک التقرب الی الله عزوجل بالبر و الصدقة و استعمال البذاءو الفحش فی القول»
گناهانی که موجب می شود دعاها به اجابت نرسد عبارتند از : نیت بد، خباثت باطن، دورویی با برادران، باور نداشتن به اجابت دعا، به تاخیر انداختن نمازهای واجب تا قضا شوند، تقرب پیدا نکردن به خدای عز و جل به وسیله نیکوکاری و صدقه، بدزبانی و فحاشی.
بدون شک یکی از کارهایی که برای باز شدن بختتان و گشوده شدن در خوشبختی به روی مؤمنین باز است دعا برای ازدواج است در صورتی که اگر کسی چه برای ازدواج و چه برای رزق و روزی و چه برای حل هر مشکلی دعا کند ولی به یکی از گناهانی که اشاره شد آلوده باشد دعاهایش به اجابت نمی رسد و خدای سبحان به او توجه نمی کند.
2- رعایت حقوق پدر و مادر:
راضی کردن پدر و مادر و احسان به انها و خوشحال کردنشان و نادیده گرفتن اذیت و آزارهای آنان و روترش نکردن به آنها می تواند در باز شدن بخت جوانان و درهای خیر و خوشبختی و رزق و روزی موثر باشد.
پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: «الصدقة علی وجهها و برالوالدین واصطناع المعروف یحول الشفاء سعادة و یزید فی العمر»
صدقه دادن با مراعات شرایطش و نیکی به پدر و مادر و انجام کارهای نیک، بدبختی را به خوشبختی تبدیل می کند و بر عمر می افزاید.
3- انجام نمازها اول وقت:
انجام نماز که بزرگترین عبادت و موثرترین عامل برای اجابت دعا و بهترین وسیله برای رفع مشکلات و بازدارنده ترین عامل برای رفع بلا و گرفتاری ها و نزدیک ترین نردبان برای رسیدن به خوشبختی است، می تواند در باز شدن در خوشبختی و رسیدن به خیر و برکت و سعادت و عاقبت بخیری کارگشا باشد.
آقا امام حسن عسکری علیه السلام می فرماید: «خداوند متعال با حضرت موسی (علی نبینا و آله وعلیه السلام) تکلم کرد و حضرت موسی فرمود: خدای من! کسی که نمازهایش را در وقتش بجا آورد چه پاداشی دارد؟ خداوند فرمود: حاجت و درخواستش را به او عطا کنم و بهشتم را برایش مباح گردانم».
4- انجام دادن دعا:
دعا مهمترین سلاح در شکار حاجت هاست! .
در حدیث آمده: «الدعاء سلاح المؤمن» دعا اسلحه مومن است.
باید تلاش کرد بخشی از اوقات شبانه روز را به ذکر و دعا و خواندن سوره های قرآنی اشتغال داد زیرا دستی که به نیاز به سوی خدا دراز شود خالی برنگردد.
انجام دعاهای ماثور مانند دعای کمیل و ندبه و زیارت های عاشورا و جامعه کبیره و مشاهد مشرفه هر کدام از عوامل رسیدن به حوائج است و نیز انجام ختوم و اذکار می تواندمومن را در رسیدن به حاجتش یاری کند. مثلا: 1023 مرتبه گفتن کلمه مقدس «توکلت علی الله»؛ برای قضای حاجت سفارش شده است.
130 مرتبه گفتن کلمه مقدس «یا دلیل المُتَحَیّرین وَ یا غیاثَ المُستغیثین أغِثنی» و پس از این دعا دو رکعت نماز خوانده شود و مراد خود را از خدای سبحان بخواهد که به برکت این ختم انشاءالله حاجت روا می شود.
شاید گفته شود: بسیاری از افراد و مومنان چنین اعمال و دعاهایی را انجام میدهند ولی به هیچ یک از حوائج خود نمی رسند پاسخ این اشکال و ایراد این است که نمازها و دعاها و زیارت ها باید مطابق شرایطی انجام بشود که ضامن اجابت دعا شود اما اگر خدای ناکرده دعایی انجام شود ولی کسی که دعا میکند برخلاف دعا عمل کند البته دعا به اجابت نمی رسد.
برخی از افرادی که نمازهایشان قبول نیست و دعاهایشان به اجابت نمی رسد:
1) کسی که در حال اصرار بر گناهان است؛ 2) کسی که زبانش به بدگویی و بدزبانی و فحاشی آلوده است ؛ 3) قسی القلبی که به دیگران مهر و عاطفه ندارد؛ 4) کسی که مال حرام می خورد و شکم خود را از حرام پر می کند ؛ 5) کسی که حقوق بندگان خدا را لگدمال می کند ؛ 6) کسی که کار نیکی نمی کند.
آقا امام صادق علیه السلام می فرماید: مردی از بنی اسراییل سه سال تمام دعا می کرد که خدای متعال پسر بچه ای به او بدهد، اما وقتی دید دعاهایش مستجاب نمی شود عرض کرد پروردگارا!! آیا از من دوری و صدای مرا نمی شنوی؟ و یا صدایم را می شنوی ولی جوابم را نمی دهی؟
در خواب فردی به او گفت: تو سه سال است که خداوند متعال را با زبان آلوده و قلبی چرکین و نیّتی دروغین می خوانی! باید آلودگی را از زبانت بزدایی،قلبت تقوای الهی را پیشه خود سازد و نیتت درست شود، ان مرد یک سال چنین کرد و انگاه برایش پسربچه ای به دنیا آمد.
بنابراین اگر با زبان آلوده و بدون رعایت حلال و حرام در خورد و خوراک و بدون رفع آلودگی های اخلاقی نمازی خوانده شود که بخت باز شود دعایی خوانده شود که خوشبختی بوجود آید باید مطمئن بود چنین نماز و دعایی موجب باز شدن بخت بسته و خوشبختی و رفع فقر و گرفتاری نمی شود.
دعا می کنم خدای سبحان شما و همه جوانان عزیز کشورمان را خوشبخت و سعادتمند فرماید و درهای خیر و رزق و روزی فراوان به رویتان باز فرمایدو عاقبت به خیر گرداند.
*****
برای رسیدن به خیر و خوشبختی و موفقیّت در زندگی و برکت و رزق و روزی فراوان و سلامتی؛ چند توصیه جدّی به همه شما دارم:
1- گناه نکنید.
گناه، دل را ويران مي‌كند، دلي كه حرم و خانة خداست؛ گناه آن را نابود و قواي معنوي را تضعيف و ريشه‌هاي درخت ايمان را مي‌سوزاند.
امام باقر (عليه السّلام) مي‌فرمايند: هيچ بنده مؤمنی نيست مگر اين كه در قلبش نقطه سفيدي است. پس هر گاه گناهي را مرتكب شود، نقطه سياهي در قلبش نمودار مي‌گردد و باعث تباهي دل مي‌شود».
امام صادق (عليه السّلام) می فرماید: همانا به درستي كه انسان گناهي را كه مرتكب مي‌شود با آن گناه رزق و روزي از او دفع مي‌گردد».
رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) می فرماید: هر گاه بنده گناهي را مرتكب شود، به خاطر آن گناه از نماز شب محروم مي‌شود.
امام صادق (عليه السّلام) مي‌فرمايند: «انّ ادني ما اصنع بالعبد اذا آثر شهوته علي طاعتي ان احرمه لذيذ مناجاتي؛ هر بنده‌اي كه خواهش نفس خود را بر طاعت من اختيار نمود كمترين كاري كه دربارة او انجام دهم اين است كه او را از لذّت مناجاتم محروم مي‌سازم.».
رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) می فرماید: بدانيد و هوشيار باشيد همانا در قيامت بنده‌ را به خاطر يكي از گناهانش صدسال حبس مي‌كنند در حالي كه او به حوراني نگاه مي‌كند كه در بهشت براي او آماده شده‌اند و به نماز و نعمت مشغولند.
2- نمازها، «خصوصاً نماز صبح» را حتماً اول وقت بخوانید.
حضرت عبدالعظیم حسنی از امام حسن عسكری(علیه السلام) روایت می كند كه فرمودند: "خداوند متعال با حضرت موسی تكلم كرد، حضرت موسی فرمود:خدای من. كسی كه نمازها را در وقتش به جای آورد چه پاداشی دارد؟ خداوند فرمود:حاجت و درخواستش را به او عطا می كنم و بهشتم را برایش مباح می گردانم.
آقا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم) کسی که نماز را سبک بشمارد خداوند او را به شش بلای در دنیا گرفتار میکند:
1-. خير و بركت را از عمر او برمى دارد.
2-. خير و بركت را از روزى اش برمى دارد.
3-. نشانه صالحان را از چهره او محو مى فرمايد.
4-. در برابر اعمالى كه انجام داده اجر و پاداش به او داده نمى شود.
5-. دعاى او به سوى آسمان بالا نمى رود و مستجاب نمى گردد.
6-. هيچ بهره اى در دعاى بندگان شايسته خدا نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود.
3- اول شبها صدقه بدهید و سوره «واقعه» بخوانید و هنگام خواب، پس از تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) 70 مرتبه استغفار کنید و بگوئید: «استغفرالله ربّی و أتوب إلیه».
هر کس سوره واقعه را هر شب بخواند هیچ تنگدستی و گرفتاری به او نمی رسد.رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرموده اند: سوره واقعه را به زنانتان یاد دهید زیرا آن سوره بی نیاز کننده است.
در خبر است: عبدالله بن مسعود صحابی بزرگوار رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلّم) بیمار شد. خلیفه وقت ، عثمان بن عفان، به دیدار او رفت و ناراحت و نگرانی در چهره او دید از او پرسید: چرا ناراحتی و آه و ناله می کنی؟ گفت: گناهکارم. پرسید: چه می خواهی؟ گفت: رحمت خداوند را، پرسید: آیا نیاز به پزشک داری؟ گفت: طبیب حقیقی مرا بیمار کرده است. پرسید: آیا می خواهی کمک مالی به تو بکنم؟ گفت: آن زمان که نیاز داشتم ندادی و اکنون نیازی ندارم. عثمان گفت: پول می دهم برای دخترانت باشد. ابن مسعود گفت: آنها نیازی ندارند. چون به ایشان گفته ام که همواره سوره واقعه را قرائت نمایند که هیچ گاه نیازمند نخواهند شد.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) فرمودند: اگر سوره واقعه را بنویسند و در خانه بگذارند موجب افزایش خیر و برکت می شود و هر کس به قرائت آن مداومت ورزد، فقر از او برطرف می شود و در آن افزایش حفظ و توفیقات و وسعت در مال وجود دارد.
امام صادق (علیه السلام) فرموده است: هر کس در هر شب جمعه سوره واقعه را قرائت کند، خداوند او را دوست دارد و او را محبوب همه مردم می گرداند و هرگز در دنیا ناراحتی، فقر و تنگدستی و آفتی از آفات دنیا به او نخواهد رسیدو از همراهان و رفیقان امیرالمؤمنین (علیه السلام) خواهد بود.و این سوره ویژه امیرالمومنین علی علیه السلام است و هیچ کس در آن شرکت ندارد.
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: سوره واقعه دارای منافع و بهره های زیادی است که قابل شمارش نیست. از جمله فواید این سوره آن است که اگر برای مرده ای خوانده شود، خداوند او را می امرزد و اگر برای کسی که در حال احتضار و مرگ است بخواند، مرگ و خروج روحش به اذن خدا آسان می شود.
به همراه داشتن نوشته سوره واقعه موجب آسانی زایمان می شود.
4- اول روزها صدقه بدهید و سوره «یس» بخوانید.
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) به آقا أمیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: یا علی! «یس» را بخوان که در آن ده اثر است، هر که آن را قرائت کند: 1) اگر گرسنه باشد سیرگردد؛ 2) اگر تشنه باشد، سیراب گردد؛ 3) اگر عریان باشد، پوشانیده گردد؛ 4) اگر عزب باشد، ازدواج کند؛ 5) اگر ترسان باشد، امنیت یابد؛ 6) اگر مریض باشد، عافیت یابد؛ 7) اگر زندانی باشد، نجات یابد؛ 8) اگر مسافر باشد، در سفرش یاری شود؛ 9) نزد میت خوانده نمی شود مگر اینکه خدا بر او آسان گیرد؛ 10) اگر گمشده داشته باشد، گمشده اش را پیدا کند.
شخصی به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) عرض کرد: بفرمایید وقتی چیزی یا کسی گم می شود چه باید بکنم؟ حضرت فرمودند: دو رکعت نماز بخوان و در هر دو رکعت بعد از حمد «یس» بخوان و بعد از آن بگو: یا هادی الضالّهِ رُدَّ عَلَیَّ ضالَّتی» ای هدایت کننده گمشدگان، گمشده ام را به من برگردان. آن شخص می گوید: من این کار را کردم و بعد از مدتی خداوند گمشده ام را به من برگرداند.
از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) نقل شده است: هر کس سوره «یس» را نوشته و پس از شستن از آب آن بنوشد در درونش هزار گونه دوا و نیز هزار گونه نور و یقین و برکت و رحمت را وارد کرده است و هر گونه دردی را از او دور میکند.
از حضرت سلمان فارسی (رحمة الله) روایت شده اگر کسی ده روز بعد از نماز صبح قبل از سخن گفتن با کسی، سوره «یس» را بخواند و این دعا را قبل از تلاوت سوره مزبور ده مرتبه بخواند بعد سوره را بخواند هر حاجتی را که بخواهد انجام شود انشاءالله؛ زیرا که اسم اعظم خداوندی در این دعا است ودعا است:
«بسم الله الرحمن الرحیم، یا قدیم یا دائم یا حی و یا قیوم یا فرد و یا وتر یا واحد یا احد یا صمد یا من لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفواً احد و صلی الله علی محمد و اله اجمعین برحمتک یا ارحم الراحمین.»
5- به بزرگترها «خصوصا پدر و مادر» احترام کنید و بکوشید آنها را از خودتون خوشنود کنید.
قرآن در سوره اسرا آيه 23 می فرماید: و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر احسان كنيد! و در سوره لقمان آيه 15 می فرماید: اگر آنها به تو اصرار كنند كه مشرك شوي اطاعتشان مكن، ولي در زندگي دنيا به نيكي با آنها معاشرت نما!
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: مردي نزد پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) آمد و عرض كرد من جوان با نشاط و ورزيده اي هستم و جهاد را دوست دارم ولي مادري دارم كه از اين موضوع ناراحت مي شود، پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: برگرد و با مادر خويش باش، قسم به آن خدايي كه مرا به حق مبعوث ساخته است، يك شب مادر با تو مانوس گردد از يك سال جهاد در راه خدا بهتراست.
در معارف اسلام احترام به پدر و مادر از مهمترين مسائل اخلاقي است و بي احترامي به پدر و مادر گناه بزرگي است كه خداوند به راحتي از آن نمي گذرد و تا روز قيامت صبر نمي كند و فرزند خطاكار را سريع مجازات مي نمايد. پيامبر بزرگ ما در اهميت اين موضوع مي فرمايد: «كيفر سه گناه تا قيامت به تاخير نمي افتد عاق پدر و مادر، ظلم و تجاوز به مردم و ناسپاسي در مقابل احسان و نيكي ديگران.».
امام صادق (علیه السلام) مي فرمايد: «حسن سلوك و نيكي به والدين از حسن شناخت و معرفت عبد به خداوند تعالي است، زيرا هيچ عبادتي انسان را به سرعت نيكي به پدر و مادر به خشنودي خداوند تعالي نمي رساند آن هم احساني كه محض تحصيل رضاي پروردگار باشد.».
امام باقر (علیه السلام) مي فرمايد: «خوشا به حال كسي كه به پدر و مادر خود نيكي كند، زيرا خداوند بر عمر او مي افزايد»
امام صادق(علیه السلام) مي فرمايد: «خداوند دعاي سه كس را رد نخواهد كرد: دعاي پدر در حق فرزند در هنگام نيكي به او، دعاي پدر بر ضد فرزند(نفرين) هنگامي كه مورد عاق او واقع شود و دعاي مظلوم بر ظالم.»
کمیل بن زیاد مى‏گوید : امیر المؤمنین (علیه السلام) همواره به نیکى بر پدر و مادر تشویق مى‏کرد و مى‏فرمود : «فرزندان من! بر شما باد به نیکى بر پدر و مادر که در دعاى آنها هم بهبودى است و هم نابودى».
به برکت این اعمال حتماً مورد لطف خدای سبحان قرار میگیرید. یاحقّ.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -