انهار
انهار
مطالب خواندنی

عده قطع شده طلاق

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سوال سلام و درود. سـؤالی دارم که چند جواب به من داده اند و خلاصه جواب یکسانی از دو نفر نگرفتم. دی ماه 91 آخرین نزدیکی را با همسرم داشتم و 4 ماه بعد یعنی اردیبهشت 92 از همسرم طلاق خلع گرفتم یک هفته بعد اولین حیض را دیدم و در آخرین روز حیض (تقریبا یک ساعت قبل از غسل حیض) با همسرم که در عدّه خودش بودم عقد موقّت کردم (خرداد 92) که تا 5 مهرماه جاری این مورد باز هم تکرار شد یعنی در طول خرداد تا 5 مهر ما 3 بار عقد موقت کردیم و در فواصلی که در عقد موقت ایشان نبودم پاک بودم و البته در این چند بار عقد موقت هم نزدیکی نداشتیم و همچنین در این چند ماه بنده به مهر خود بازنگشتم. آخرین روز آخرین عقد موقت که 5 مهرماه جاری بود عادت شدم و پاک شدم وقتی مسئله را با دفتر در میان گذاشتم جوابهای زیر را دریافت کردم:
1- شما اجازه عقد موقت با کسی که در عده خود شخص بودید نداشتید و این عقد موقت باطل بود.
2- چون در عقد موقت نزدیکی نداشتید عده طلاق خلع شما به پایان رسیده و شما آزاد هستید.
3- در زمان عده طلاق با عقد موقت در زمانی که در عقد موقت نباشید باید 3 بار حیض شوید تا عده طلاق خلع شما به پایان برسد.
4- در زمان عده طلاق خلع چون با رضایت تن به عقد موقت دادید با اینکه به مهر برنگشتید برای آزاد شدن باید مجددا طلاق بگیرید.
حال خواستگاری دارم که ایشان هم منتظر جواب بنده هستند. از آنجایی که برای تایید جواب اول مسأله را با کس دیگری مطرح می کردم و جواب متفاوتی می گرفتم باعث سردرگمی ام شده، خواهشمندم برای جلوگیری از گناهی که ممکنه ندانسته مرتکب شوم در اسرع وقت جوابم را بدهید.
مرجع تقلید: (نظر همه مراجع)

جواب ابتدا لازم است فرق طلاق رجعی و طلاق بائن را برای شما بازگو کنم:
در طلاق رجعی؛ مرد میتواند بدون خواندن صیغه عقد به زن خود رجوع کند.
در طلاق بائــــن؛ مرد حقّ ندارد به زن خود رجوع کند (منظور از رجوع این استكه مرد بدون عقد با زنش آشتي كند و او را مجدّداً به همسري بپذيرد).
طلاق بائن بر پنج قسم است:
1) طلاق زنی که نه سال قمری اش تمام نشده،
2) طلاق زن یائسه، (برای مشاهده معنای یائسه کلیک کنید.)
3) طلق زنی که بعد از عقد شوهر با او نزدیکی نکرده،
4) طلاق سوّم زني كه او را سه دفعه طلاق داده اند،
5) طلاق خلع و مبارات.

***** **** *****
بنابراین عقد در عده طلاق خلع باطل است مگر اینکه زن از بذل خود برگردد که شما نوشته اید به مهر خود {یعنی بذل} بر نگشته اید.
پس چون عقدهای موقت باطل بوده و عدّه شما هم تمام شده است آزاد هستید و ازدواجتان اکنون بلامانع هست. یاحقّ.



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -