انهار
انهار
مطالب خواندنی

نیت روزه

بزرگ نمایی کوچک نمایی
نیت روزه غیر رمضان در ماه رمضان
سؤال:کسی که عمداً در روز ماه مبارک رمضان، نیت روزة غیر ماه رمضان نماید، روزة او چه حکمی دارد؟
پاسخ: روزة او صحیح است، بلکه این کار ممکن نیست
نیت چند روزه با یکدیگر در یک روز
سؤال: کسی که روزة قضا دارد، آیا مثلاً در روز عید غدیر که روزه مستحب است، می‌تواند هم به نیت روزة قضا و هم استحبابی که برای روزه گرفتن این روز است، روزه بگیرد؟
پاسخ: نیت قضا کند، ثواب روزة مستحبی را هم خداوند عنایت می‌کند
نیت دوگانه برای روزه قضا یا مستحبی
سؤال:شخصی که نمی‌داند روزة قضا دارد یا نه، آیا می‌تواند به نیت اینکه اگر روزة قضا دارد، روزه بگیرد و اگر نداشت روزة مستحبی باشد؟ آیا اگر بعداً مطمئن شود که روزة قضا داشته، همان روزه جایگزین می‌شود یا اینکه چون نیت آن روزه دقیق نبوده، دوباره باید روزة قضا بگیرد؟
پاسخ: اشکال ندارد و اگر بعداً فهمید که روزه بر ذمّة او بوده است، همان روزه کفایت می‌کند
نیت روزه مستحب یا قضاء
سؤال: کسی در غیر ماه رمضان نیت کرده که اگر روزة واجبی بر عهدة من باشد، این روزه قضای آن و در غیر این صورت، روزة مستحبی باشد. اولاً، آیا چنین نیتی صحیح است؟ ثانیاً، اگر بعد از ظهر همان روز عمداً روزة خود را افطار کرد، حکم روزة او چیست و آیا وظیفه‌ای دارد؟
پاسخ: چنین نیتی اشکال ندارد و خوردن روزه هم اشکال ندارد.
نیت کلی
سؤال:آیا نیت روزة کل ماه رمضان در اوّل ماه کافی است؟
پاسخ: کافی است
ذکر نیت بر زبان
سؤال: همین که کسی برای سحری بلند شود، نیت به حساب می‌آید یا اینکه حتماّ باید نیت را بر قلب یا زبان جاری کرد؟
پاسخ: کفایت می‌کند.
استمرار در نیت روزه
سؤال: اینکه گفته می‌شود در نیت استمرار لازم است، در روزه اگر کسی ارادة خوردن نماید و سپس از ارادة خود برگردد، آیا روزه‌اش باطل مى‌شود؟
پاسخ: تا چیزی نخورده، روزة او باطل نمی‌شود
عدول نیت از روزه مستحب به واجب
سؤال:آیا کسی که نیت روزة مستحبی کرده، می‌تواند بعد از اذان صبح از نیت خود به روزة واجب عدول کند؟
پاسخ: نمی‌تواند، مگر ماه مبارک رمضان باشد که باید عدول کند
تاثیر تصمیم بر بطلان روزه
سؤال: شخصی در ماه رمضان تصمیم می‌گیرد که روزة خود را باطل کند، ولی قبل از اینکه کاری که مبطل روزه باشد انجام دهد، از تصمیم خود منصرف می‌شود. روزة او چه حکمی پیدا می‌کند؟
پاسخ: اشکال ندارد
نیت روزه در طول روز
سؤال: آیابعد از طلوع فجر و قبل از ظهر در حالی که هیچ یک از مفطرات را انجام نداده باشم، می‌توانم نیت روزة استیجاری کنم؟
پاسخ: اشکال ندارد.
نیت در اول ماه
سؤال: آیا نیت روزة کل ماه رمضان در اوّل ماه کافی است؟
پاسخ: کافی است.
نیت برای خوردن سحری
سؤال: همین که کسی برای سحری بلند شود، نیت به حساب می‌آید یا اینکه حتماّ باید نیت را بر قلب یا زبان جاری کرد؟
پاسخ: کفایت می‌کند
استمرار در نیت
سؤال: اینکه گفته می‌شود در نیت استمرار لازم است، در روزه اگر کسی ارادۀ خوردن نماید و سپس از ارادۀ خود برگردد، آیا روزه‌اش باطل مى‌شود؟
پاسخ: تا چیزی نخورده، روزۀ او باطل نمی‌شود.
تغییر نیت روزۀ مستحبی به واجب
سؤال: آیا کسی که نیت روزۀ مستحبی کرده، می‌تواند بعد از اذان صبح از نیت خود به روزة واجب عدول کند؟
پاسخ: نمی‌تواند، مگر ماه مبارک رمضان باشد که باید عدول کند
تصمیم به ابطال روزه
سؤال: شخصی در ماه رمضان تصمیم می‌گیرد که روزۀ خود را باطل کند، ولی قبل از اینکه کاری که مبطل روزه باشد انجام دهد، از تصمیم خود منصرف می‌شود. روزۀ او چه حکمی پیدا می‌کند؟
پاسخ: اشکال ندارد
نیت روزۀ استیجاری
سؤال:آیا بعد از طلوع فجر و قبل از ظهر در حالی که هیچ یک از مفطرات را انجام نداده باشم، می‌توانم نیت روزۀ استیجاری کنم؟
پاسخ: اشکال ندارد
نیت روزۀ غیر ماه رمضان
سؤال:کسی که عمداً در روز ماه مبارک رمضان، نیت روزۀ غیر ماه رمضان نماید، روزۀ او چه حکمی دارد؟
پاسخ: روزۀ او صحیح است، بلکه این کار ممکن نیست.
روزه با دو نیت
سؤال: کسی که روزۀ قضا دارد، آیا مثلاً در روز عید غدیر که روزه مستحب است، می‌تواند هم به نیت روزۀ قضا و هم استحبابی که برای روزه گرفتن این روز است، روزه بگیرد؟
پاسخ: قضا کند، ثواب روزۀ مستحبی را هم خداوند عنایت می‌کند
نیت روزة قضا
سؤال: شخصی که نمی‌داند روزة قضا دارد یا نه، آیا می‌تواند به نیت اینکه اگر روزة قضا دارد، روزه بگیرد و اگر نداشت روزة مستحبی باشد؟ آیا اگر بعداً مطمئن شود که روزة قضا داشته، همان روزه جایگزین می‌شود یا اینکه چون نیت آن روزه دقیق نبوده، دوباره باید روزة قضا بگیرد؟
پاسخ: اشکال ندارد و اگر بعداً فهمید که روزه بر ذمّة او بوده است، همان روزه کفایت می‌کند
نیت روزۀ قضا
سؤال:کسی در غیر ماه رمضان نیت کرده که اگر روزۀ واجبی بر عهدۀ من باشد، این روزه قضای آن و در غیر این صورت، روزۀ مستحبی باشد. اولاً، آیا چنین نیتی صحیح است؟ ثانیاً، اگر بعد از ظهر همان روز عمداً روزۀ خود را افطار کرد، حکم روزۀ او چیست و آیا وظیفه‌ای دارد؟
پاسخ: چنین نیتی اشکال ندارد و خوردن روزه هم اشکال ندارد

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -