انهار
انهار
مطالب خواندنی

روزه بیماران و ناتوانان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 653 ـبـه نـظر پزشکان افرادى که داروهاى اعصاب مصرف مى کنند .نباید گرسنه بمانند , آیا در این صورت تکلیف چیست ؟

پاسخ:بسمه تعالى اگر روزه براى آنان ضرر دارد روزه واجب نیست , واللّه العالم .

سؤال 654 ـافـرادى کـه یـک دوره حـدود 5 سـال دارو مـصرف مى کنند ونمى توانند روزه بگیرند , آیا روزه هاى افطار شده قضادارد ؟

پاسخ:بسمه تعالى در فـرض مـذکـور که به جهت , بیمارى مستمر روزه نگرفته اندقضا ندارد , و براى هر روز یک مد طعام فدیه باید بدهند , واللّه العالم .

سؤال 662 ـ استفاده از اسپرى جهت معالجه در ماه رمضان چه حکمى دارد ؟

پاسخ:بسمه تعالى موجب بطلان روزه نمى شود , واللّه العالم

سؤال 668 ـآنهایى که به سیگار یا تریاک معتاد هستند , مى توانند درروز به طور متعارف از آنها استفاده نمایند ؟
( در صورتى که جانشان در خطر باشد ) ؟

پاسخ: بسمه تعالى بـنـابـر احتیاط روزه دار باید از استعمال دخانیات اجتناب کند وسیگار نکشیدن جان انسان را در خطر قرار نمى دهد و تریاک هم حکم سیگار را دارد هرچند اعتیاد به تریاک حرام است , واللّه العالم .

سؤال 669 ـاگر دکتر مریضى را از روزه گرفتن جلوگیرى کند , نبایدروزه بگیرد ؟

پاسخ:بسمه تعالى اگر دکتر حاذق که مورد وثوق است بگوید قولش مسموع است ,واللّه العالم .

سؤال 676 ـ اگر روزه موجب کم شدن نور و سوى چشم مى شود ,تکلیف چیست ؟

پاسخ: بسمه تعالى کـم شدن سوى چشم اگر به معناى ضعیف شدن چشم باشدروزه واجب نیست .و اگر به معناى ضعیف شدن چشم نباشدفقط در حال روزه چشم کم سو مى شود و این عارضه موقتى بعد از مدتى بر طرف مى گردد روزه واجب است , واللّه العالم .

سؤال 678 ـ مکلفى چند سال است که مریض مى باشد , حکم روزه اوچیست ؟

پاسخ: بسمه تعالى اگر کسى به خاطر بیمارى روزه ماه رمضان را افطار کرد ومرض او تا سال بعد ادامه پیدا کرد قضا ندارد , ولى براى هر روزیک مد طعام باید صدقه بدهد , واللّه العالم .

سؤال 679 ـ چشم درد در مسوغات افطار روزه , از مصادیق چیست ؟

پاسخ:بسمه تعالى از مصادیق مرض است , واللّه العالم .

سؤال 690 ـکسى که در روزه ماه رمضان باید مرتب اماله شود روزه اش صحیح است یا خیر ؟

پاسخ: بسمه تعالى امـالـه کـردن با چیز روان اگر چه از روى ناچارى و براى معالجه باشد روزه اش را باطل مى کند , واللّه العالم .

سؤال 707 ـ آیا به بیمارى زخم معده یا چشم درد یا پا درد یامرضى تشنگى مى تواند روزه را بخورد یا خیر ؟
پاسخ: بسمه تعالى هـر مـریـضـى کـه روزه گـرفتن براى او ضرر داشته باشد روزه براو واجب نیست , بلکه مشروع نمى باشد و در تشخیص مواردقول طبیب حاذق مسموع است , واللّه العالم .

سؤال 708 ـ آیا بر زن حامله در ماههاى اول و دوم وسوم روزه واجب است و هر چند براى حمل او ضررى ندارد ؟
پاسخ: بسمه تعالى مـجـرد حـمـل در مـاهـهاى اول مجوز افطار نیست , مگر این که روزه گرفتن براى او یا حملش ضررى داشته باشد که در این صورت افطار مى کند , واللّه العالم .

سؤال 718 ـفردى که مبتلا به تنگى شدید نفس مى باشد و از یک نوع وسیله طبى استفاده مى نماید که بـا فشار دادن سوزن آن دارویى مایع به صورت پودر گاز از دهان به ریه ها پاشیده مى شود و باعث تـسکین مى گردد ـ این عمل چندین بار در روزتکرار مى گردد ـ آیا مى تواند با وجود استفاده از ایـن وسـیـلـه روزه دار هم باشد , با توجه به این که بدون استفاده از این دستگاه مشقتى غیر قابل تحمل دارد

پاسخ:بسمه تعالى اگر قبل از رسیدن به حلق به صورت هوا دربیاید , عمل مزبورروزه را باطل نمى کند , واللّه العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -