انهار
انهار
مطالب خواندنی

استحاضه یا حیض؟ (مرجع تقلید آیةالله جوادی آملی)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام. من بخاطر سـؤالم سایتهای زیادی رو دیدم و به جوابم نرسیدم! روز اول لکه کوچکی می بینم و می فهمم که پریود می شود ولی دیگر قطع می شود تا 24 ساعت بعد. در روز پنجم تا ششم قطع می شود ولی بعد از آن نمی دانم تا یک روز بعد لکه بینی دارم یا دو روز طول می کشد؟ اگر در روز هفتم غسل کنم شاید لکه ببینم شاید هم لکه نبینم! در ماه مبارک رمضان در شب هفتم شک داشتم بنابراین صبر کردم و سحر (که می شد اول روز هشتم) غسل کردم اما باز ظهر لکه کمرنگ مشاهده کردم! تکلیف من و روزه ام چیست؟ البته من نیت استحاضه کردم و روزه ام را نگه داشتم؟ البته با تیمم بدل غسل. برای روزه روز بعد میتوان تیمم بدل از غسل کنم؟ درکل نمیدانم اگر استحاضه باشه، اولش اسحاضست یا آخرش؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)
جواب یکی از اشتباهات شما این است که سـوال خود را از جاهای متعدد می پرسید و با جوابهای متعدد روبرو می شوید و دچار شک و تردید می گردید. سعی کنید فقط با یک مرکز ارتباط داشته باشید. به طور کلی هر خونی که دیده می شود اگر شرایط حیض نداشته باشد و از زخم و نفاس نباشد خون استحاضه محسوب می شود .
شرایط خون حیض:
1- گرم باشد
2- تازه باشد
3- رنگ ان سرخ تیره یا مایل به سیاهی باشد
4- 3 روز اول پشت سر هم باشد.(البته لازم نیست حتما خون خارج شود یعنی اگر مقدار کمی پنبه داخل کنید و کمی صبر کنید و بیرون آورید حتی اگر سر سوزنی پنبه آلوده شود حیض است ) . اما اگر پس از سه روز تا قبل از ده روز خون قطع شود و مجددا بیاید همه با پاکی وسط حیض حساب می شود.
پس با توضیحی که دادم لکه ای را که روز اول می بینید اگر دارای شرایط گرم و تازه بودن رنگ باشد حیض حساب می شود و زمانی که خون قطع شد اگر بدانید خون نمی آید واجب است غسل کنید ولی اگر نمی دانید که قطع می شود یا نه می توانید مدتی صبر کنید تااطمینان از پاکی کامل کنید و سپس غسل کنید و البته نمازهای مدتی را که پاک بوده اید و پس از آن خون نیامده است را قضا کنید.
اگر با اطمینان غسل کردید ولی تا قبل از ده روز مجددا خونی مشاهده شد آن خون نیز ملحق به خون حیض است و پس از پاکی از آن باید غسل حیض انجام دهید.
امیدوارم مسائل برای شما مشخص شده باشد. یاحق
ّ.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -