انهار
انهار
مطالب خواندنی

حلال یا حرام درآمدم

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام و دعای خیر- بعرض برسانم بنده مدت چند سال است در شرکتی خصوصی در واحد باربری مشغول بکار هستم شغل من صدور بارنامه دولتی برای کامیون هاست کارفرما در زمان بستن قرارداد کار که هر شش ماه تمدید میشود فرم قرارداد را خالی به ما داده و امضاء میگیرد که در آن تاریخ شروع مشخص و تاریخ پایان خالیست ضمنا درآن بندهایی قرار داده تا نتوانیم اعتراضی نماییم حقوق و مزایا را کامل پرداخت نمیکند به عنوان مثال مدت سه سال در واحد کیفی کار میکردم و به من رتبه شغلی ندادن در حالیکه رتبه من 14 بود ولی بدلیل قرار نگرفتن در این گروه از دادن این امتیاز خودداری نمودن و یا در روزهای تعطیل رسمی و جمعه ها بدون رضایت بنده را مجاب به اضافه کار مینمایند ولی در دادن مزد آن روز کوتاهی کرده و قریب سه سال روزهای تعطیل را بصورت نیمه وقت مزد دادن و یا از من خواستند کارهای مربوط به رایانه را انجام دهم ولی دستمزد آن را پرداخت ننموده اند و کارهای دیگری که سرتان را بدرد نمی آورم بنده جهت گرفتن حق خودم در واحد باربری اقدام به صدور بارنامه به این حالت مینمودم که بارنامه دو قسمتی بوده و باید مقصد هر دو قسمت یکی باشد ولی من قسمت مربوط به راننده را درست میزدم ولی قسمت مربوط به شرکت و پایانه را چیز دیگری به عنوان مثال بار کامیون برای شهر خواف بارگیری شده بنده قسمت اول بارنامه را که برای راننده بوده راه دورصادر و مبلغ بیست هزار تومان دریافت میکردم و قسمت دوم را با توجه به تسلطم بر روی سیستم که کمتر کسی وارد است راه نزدیک  بمبلغ هشت هزار تومان صادر میکردم . حال در اینجا مبلغ مابه تفاوت آنها یعنی 12 هزار تومان سهم من میشد سئوال این است که این پول حرام است یا حلال ؟ قابل ذکر است چندین بار از مسولین امر خواستم تا حق و حقوق را درست پرداخت کنند ولی تاثیری نداشته و تهدید به اخراج از کار نمودند بنده با توجه به اینکه مخارج دو سر عائله را پرداخت مینمایم نمیتوانم چنین کاری انجام دهم چون به دنبال شغل دیگری هم گشتم ولی مفید واقع نشد
لطفا مرا راهنمایی کنید که اگر گرفتن حقوق پایمال شده ام به این روش درست نبوده اکنون باید چه کنم پولهایی که به این وسیله بدست اورده ام را چه کنم ؟ ممنون از راهنماییتون.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)

جواب دوست عزیزم البته متاسفم که کارفرما ناجوانمردی کرده و حق شما را واقعا پایمال نموده است که قطعا کارفرما به شما مدیون است و اگر در زندگیتان عسر و حرج و سختی وجود داشته باشد گناهش به حساب کارفرما نوشته می شود ولی با این وجود شما مجاز نیستید که حق دیگران را نادیده بگیرید و به نفع خودتان تصرف کنید.در این صورت لطف خدا را هم از دست می دهید زیرا مظلوم تا زمانی که ظلم نکند مورد حمایت خدای سبحان قرار می گیرد ولی اگر به تلافی ظلمی که به او شده خودش در حق دیگران ظلم کند خدای متعال از او حمایت نمی کند و دعاهایش در این زمینه مستجاب نمی شود.
حقوقی که از دیگران تصرف کرده اید به خودشان برگردانید تا دینی به گردنشان نباشد ولی برای دریافت حقوق خودتان اگر راهی پیدا می کنید اقدام کنید و اگر راهی پیدا نمی کنید و دستتان از همه جا کوتاه است او را به خدا واگذار کنید و
«کفی بالله وکیلاً» . خدا وکیل خوبی است و کارتان را به او واگذار کنید و منتظر لطفش بمانید. یاحق



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -