انهار
انهار
مطالب خواندنی

گشایش در ازدواج

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال: دختری 32 ساله هستم از نظر زیبایی بالاتر از متوسط هستم.
مدرک کارشناسی ارشد دارم.
مدرس دانشگاه و یک شغل آزاد دارم که دفتر خدمات است.
حقوق و درامدم خوب است. اما خواستگار ندارم و اغلب خواستگارهایی دارم که از نظر اجتماعی و اقتصادی خیلی پایین تر از من می باشند و بیشتر بخاطر موقعیتم به سمت من می آیند.
خانواده من سنتی و ظاهر زندگی پدر مادرم خیلی ساده است.
محله قدیمی و خانه ایی بسیار ساده روابط اجتماعی ضعیفی دارند.
اجازه تغییر و جابجایی را به من نمی دهند با هرگونه تغییر و بهبود شرایط زندگی مخالف می باشند.
گناه من چیست که به آتش خانواده ام باید بسوزم؟
افسرده و پرخاشگر شده ام.
هرچه به خدا توکل میکنم و چله میگیرم فایده ایی ندارد مردم فقط به سرو وضع زندگی ما توجه میکنند چرا هیچکس مرا نمی بیند همه می گویند بختم را بسته اند.
خیلی ها به سمتم می آیند ابراز علاقه میکنند اما به ازدواج ختم نمی شود.
دختر سبک و بی شخصیتی هم نیستم.
شما چه راهی جلوی پایم میگذارید؟
واقعا خسته شده ام.
به اعتقاداتم هم دارد ضربه وارد می شود.
مگر میشود یک نفر هم شان من پیدا نشود؟
لطفا راهکار بدهید واقعا عاصی شده ام.
یکی از کسانی که بیشترین بدی ها را در حقّم روا داشته است مادرم است او نماز می خواند و ....اما از اول بلوغ تا حالا بدترین برخوردها را در خصوص ازدواج من و خواهرم روا داشته است سر نمازش حتی یکبار هم برای عاقبت بخیری ما دعا نکرده است.
آیا بهشت زیر پایش است؟
عملا و صراحتا یکبار به من گفت نمیذارم ازدواج کنی! چه باید کرد؟
من واقعا بعضی وقت ها به بن بست می رسم.چرا خدا کاری نمیکند در صورتی که مافوق همه چیز و همه کس است؟
    
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین و رحمةالله و برکاته
با تشکر از اعتماد شما به «سایت انهار»
    
دخترم
پدرانه و با صراحت خدمت شما میگویم: سعی کنید در زندگی به آنچه دارید خدای سبحان را شاکر باشید و به قول معروف نیمه پر لیوان را ببینید و همیشه نگاهتان به آنچه ندارید و نیمه خالی لیوان نباشد.
از آقا امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که میفرماید: همیشه به پایین تر از خود نگاه کنید و نه به بالاتر از خود (ممکن است از خواندن این پاسـخ در همین ابتدا رنجیده شوید ولی با حس خوشبینی مطالعه کنید تا در پایان نامه انشاء الله به لطف خداوند رضایت خاطر شما فراهم شود.
اگر مطابق فرمایش امام صادق علیه السلام به پایینتر از خود نگاه کنید.
بزرگوار
از نعمت سلامتی که دارید قدر دانی کنید زیرا شما دارای بدنی سالم هستید در حالیکه بسیاری از دختران علی رغم داشتن غرور جوانی و حس و نیاز شما، ولی از دست و پا معلولند و به خاطر شکل و قیافه ای که دارند مجبورند تجرد با همه سختی هایش را تحمل کنند و اتفاقا همین ها شکرگذارند و نه تنها از خدای متعال گله ندارند و نه تنها خود را افسرده نمی دانند و نه تنها پرخاشگری نمیکنند بلکه با اشتغال به کارهای هنری، معنوی، علمی، ادبی، ورزشی، زیارتی، سیاحتی، عبادتی و اخلاقی خلوتی برای فکر کردن برای خود باقی نمی گذارند و درنتیجه به بن بستهای آماده ای که برخی از دختران پرفرصت ما پیدا میکنند نمیرسند. همیشه شادند گویی هیچ غمی در زندگی ندارند در حالیکه همسن و سالانشان با بدن سالم صاف و راست در خیابان و خانه حرکت میکنند و از خدا گرفته تا پدر و مادر و خانواده و همگان و دین و کیش و هموطنشان را متهم میکنند و خود را از همه طلبکار میدانند!
نوشته اید:
دختری 32 ساله و از نظر زیبایی بالاتر از متوسط هستید و دارای کارشناسی ارشد و مدرس دانشگاه و شغل آزاد و دارای دفتر خدماتی و حقوق و درآمد خوب هستید.
چرا قدر آنچه دارید را نمی دانید و شکر آنچه دارید را بجا نمی آورید؟!
قرآن میفرماید: «لئن شکرتکم لازیدنکم» اگر شکر آنچه را دارید از خدای متعال داشته باشید آنچه را که ندارید خدای متعال به شما عطا خواهد فرمود.
آیا اگر از نظر زیبایی بالاتر از متوسط نبودید چه می کردید؟
چون کسانی هستند که برای بدست آوردن زیبایی به در و دیوار میزنند، بینی عمل میکنند و صورت خود را برای تغییر! به اتاق عمل می کشانند و زشت تر از گذشته خارج میشوند و تا آخر عمر همیشه سر به زیر می مانند!
آیا اگر دارای مدرک کارشناسی ارشد نمی بودید و پشت کنکور باقی می ماندید مانند برخی از افراد افسرده و پژمرده نمیشدید؟!
چون کسانی هستند که به خاطر راه نیافتن به دانشگاه خود را در بدترین شرایط روحی و شانس و اقبال می دانند و عرصه را بر خود و خانواده تنگ میکنند و همچون کسیکه کار ننگینی مرتکب شده خود را از همه مخفی میکنند!
آیا اگر مدرس دانشگاه نبودید و شغل آزاد نداشتید اکنون نگران و مضطرب نبودید؟
چون کسانی هستند که با داشتن مدارک تحصیلی بالا به دلیل بیکاری خدمت در خانه ها میکنند و برای امرار معاش زندگی کلفتی اجانب و نامحرمان میکنند اما شما محترمانه به عنوان استاد دانشگاه میروید ولی باز هم ناشکری میکنید!!
آیا اگر نیاز مالی شما را مستاصل مینمود اکنون کاسه صبرتان تمام نمیشد و داد و فغان نمیکردید؟
چون کسانی هستند که به دلیل نیازمالی شان به هر کار کوچک و ناچیز و دور از شان همچون کارهای ساده با هزار منت کشیدن حاضر میشوند در حالیکه برخی دیگر متاسفانه....
دخترم
مشکل شما به قول خودتان فقط نداشتن خواستگار هست!
البته نمیخواهم بگویم این مسأله ی کوچکی است و نمی خواهم بگویم تجرد اهمیت ندارد و نمیخواهم بگویم نیاز حاجت شما ناچیز و کوچک است ولی گاهی مقدماتی برای رسیدن به نیاز و حاجت وجود دارد که شاید آن مقدمات برای برخی از افراد مثل شما زمان بر بوده باشد و هرچند ممکن است صلاح و مصلحت برخی افراد با اراده و مشیت الهی تجرد باشد!
اکنون که اهمیت نیاز شما معلوم شد بدانید که برای رسیدن به این نیاز مهم رفتار مهمی باید از شما سر بزند و در مقام بندگی آستان بوس خدا باشید و عرش نشین شوید، سجده کنان حاجت خود را جز از خدا نخواهید و مطمئن باشید که خدای متعال غالبا درخواست بنده اش را بی پاسـخ نمیگذارد ولی اگر پاسـخی نمیگیرید باید دید دلیل چیست!
دلایل حاجت روا نشدن
اگر از بیانم رنجیده نشوید بنده چند دلیل برای اینکه خدای متعال از شما خشمگین و ناراحت باشد بیان میکنم که انشاء الله با برطرف شدن معایبی که برای شما بازگو میکنم مشمول مهر و لطف خدا گردید.
(1) عیب شما این است که به خاطر تحصیلاتی که دارید مغرور شده اید و خود را حتی مافوق پدر و مادر میدانید و صراحتا میگویید خانواده من خیلی سنتی و ظاهر زندگی من خیلی ساده است و ناراحتید که در محله ای قدیمی زندگی میکنید و خانواده شما روابط اجتماعی ضعیفی دارند!
خودتان چندبار عبارات خود را که نوشته اید بخوانید. آیا احساس نمیکنید دارای عُجب و تکبر شده اید و به همین دلیل از پدر و مادرتان که پس از خدا مقامشان باید برای شما بالا باشد به بدی یاد میکنید در حالیکه شما به هر کجا برسید فرزند همین خانواده هستید و اینان را خدای متعال قسمت کرده پدر و مادر شما باشند ولی نباید سادگی آنها و بیسوادی شان، آنها را درنظر شما خوار و حقیر کند و شما را مجاز کند که هر طور دوست دارید از آنها یاد کنید و در باره آنها قضاوت کنید.
(2) عیب دیگرتان این است که نوشته اید گناه من چیست که به آتش خانواده ام باید بسوزم!
دخترم، مگر چه آتشی در خانه شما وجود دارد و مگر خانواده شما در آتش زندگی میکنند در حالیکه خوشحالی و شادمانی آنها شاید این باشد که دارای دختر مثل شما تحصیلکرده و مدرس و باسواد و مستقل و دارای حقوق و درآمد باشد.
شما که اکنون در چنین موقعیت علمی و مقام و مرتبه قرار دارید باید به فکر باشید که از تمام امکانات و توفیقات خود پدر و مادرتان را از خود شاد کنید تا شادی آنها گره گشای مشکل شما باشد.
(3) عیب دیگرتان این است که پرخاشگر شده اید در حالیکه دلیلی ندارد که انسان به هر دلیل موجه و غیر موجه راه پرخاشگری پیشه کند و داد و فریاد راه بیندازد و هر کسی را که بخواهد مورد تعرض عصبانیت های خود قرار دهد درحالیکه یکی از گناهان بزرگ بداخلاقی و پرخاشگری است. تلاش کنید، تحمل کنید و با پیشه کردن صبوری به همگان خوش اخلاقی کنید.
در حدیث آمده: «حسن الخلق له اجر الصائم القائم» خوش اخلاق، برایش اجر شب زنده دار روزه دار نوشته میشود.
در حدیث دیگر آمده: «سوء الخلق یفسد العمل کما یفسد الخل العسل» بداخلاقی، اعمال و عبادات را فاسد میکند همانگونه که سرکه عسل را خراب میکند.
(4) عیب دیگرتان این است که نوشته اید هر چه به خدا توکل میکنم و چلّه می گیرم فایده ندارد!
دخترم، نمیدانم تفسیر شما از توکل به خدا چیست و اگر چلّه گرفته اید چه نوع چلّه ای گرفته اید.
معنای توکل یعنی کار را به خدا واگذار کردن و از خدای متعال درخواست نتیجه کردن درحالیکه اگر واقعا توکل به خدا شود جایی برای شکست و بن بست باقی نمی ماند.
آقا امیرالمومنین علی علیه السلام میفرماید: «التوکل علی الله نجات من کل سوء و حرز من کل عدوّ» توکل به خدا کردن انسان را از هر بدی نجات میدهد و از هر دشمنی محفوظ میدارد.
آقا امیرالمومنین علیه السلام در حدیث دیگری میفرماید: «من توکل علی الله ذلّت له الصعاب و تسهلّت علیه الاسباب» هر کس به خدا توکل کند دشواری ها برایش آسان و اسباب رسیدن به حاجت برایش آسان میگردد.
آیا شما اینگونه توکل کرده اید؟
و نوشته اید که چلّه میگیرید. و توضیح خواستم که چگونه چلّه گرفته اید. زیرا چلّه گیری به معنای ترک گناه تا 40 روز است واینکه واجبات الهی را تا 40 روز به جا آورید.
آیا شما اینگونه چلّه گرفته اید؟
(5) نوشته اید مردم فقط به سر و وضع زندگی ما توجه میکنند
دخترم تلویحا شما در این نامه مردم را به دیدگاهی متهم میکنید و از آنها گله مندید اما ولی مگر خود شما از این مردم نیستید؟
نباید قضاوت ما نسبت به مردم و جامعه قضاوتی از سر بدبینی و سوء ظن و خودبزرگ بینی و برتر بینی باشد. زیرا کسیکه احترام بندگان خدا را نگیرد خدای متعال احترامی از او نمیگیرد بنابراین به خود اجازه کوچک شمردن مردم را ندهید.
(6) نوشته اید چرا هیچ کس مرا نمی بیند؟
دخترم ما نباید به این محتاج باشیم که کسی ما را ببیند بلکه فقط خدا باید ما را ببیند و البته این اعتقادات ضعیف از فرد تحصیل کرده ای مانند شما جالب نیست زیرا پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در اولین پیام خود پس از رسالت به امت فرمود: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» و معنای فرمایش پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم این است که فقط خدا و لا غیر. و این علامت ایمان و توحید است.
(7) نوشته اید همه می گویند بختم را بسته اند!!
این دیگر از آن حرفایی است که از مانند شما کارشناس ارشد و مدرس دانشگاه بسیار بسیار بعید است . بسته شدن بخت از خرافات و اراجیف است که معمولا افراد ساده به آن معتقدند و برای باز شدن بختشان به دکان رمال ها و شیادها مراجعه می کنند تا بخت بسته آنها باز شود.
آیا شما فکر می کنید خدا عاجز است که بخت بسته را باز کند؟ ولی رمال ژولیده متعفنی که بوی چرک و آلودگی اتاقک و مغازه حقیرش را مالامال کرده می تواند بخت بسته را باز کند؟ حاشا وکلّا!!
(8) نوشته اید چه راهی جلوی پایم می گذارید؟ واقعا خسته شده ام و به اعتقاداتم نیز دارد لطمه می خورد!
(9) در اخر پیامتان مادر خود را به شدت ملامت کرده اید که موجب بدی های زیادی در حق شما شده و به شما و خواهرتان بدترین برخوردها را داشته است و سر نمازش حتی یک بار برایتان دعا نکرده است و نوشته اید صراحتا یک بار به من گقت: نمیذارم ازدواج کنی.
اما ننوشته اید: اگر مادر شما درباره شما بد برخورد نموده است آیا شما با مادرتان بد برخورد نکرده اید؟و آیا ایشان از شما گله مند نمی باشد و در حالی که می فرمایید نسبت به شما و خواهرتان اعتنایی ندارد و برایتان دعا نمی کند ولی ننوشته اید علت رنجش مادرتان از شما چیست؟ در حالی که اگرفرزند حقوقی به گردن پدر و مادر دارد، پدر و مادر نیز حقوقی به گردن اولاد دارند ! آیا شما به حقوقی که به گردن شما هست توجه داشته اید؟
دخترم
اولاً: اگر تاکنون مطالبم تند و ناگوار بوده تقاضا دارم به دل نگیرید زیرا بیان این مطالب از سر خیرخواهی و دلسوزی برای شما بوده است.
ثانیاً: راهکاری که برای شما دارم این است که :
    
(1) گناه نکنید.
گناه، دل را ويران مي‌كند، دلي كه حرم و خانة خداست؛ گناه آن را نابود و قواي معنوي را تضعيف و ريشه‌هاي درخت ايمان را مي‌سوزاند.
امام باقر (عليه السّلام) مي‌فرمايند: هيچ بنده مؤمنی نيست مگر اين كه در قلبش نقطه سفيدي است. پس هر گاه گناهي را مرتكب شود، نقطه سياهي در قلبش نمودار مي‌گردد و باعث تباهي دل مي‌شود».
امام صادق (عليه السّلام) می فرماید: همانا به درستي كه انسان گناهي را كه مرتكب مي‌شود با آن گناه رزق و روزي از او دفع مي‌گردد».
رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) می فرماید: هر گاه بنده گناهي را مرتكب شود، به خاطر آن گناه از نماز شب محروم مي‌شود.
امام صادق (عليه السّلام) مي‌فرمايند: «انّ ادني ما اصنع بالعبد اذا آثر شهوته علي طاعتي ان احرمه لذيذ مناجاتي؛ هر بنده‌اي كه خواهش نفس خود را بر طاعت من اختيار نمود كمترين كاري كه دربارة او انجام دهم اين است كه او را از لذّت مناجاتم محروم مي‌سازم.».
رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) می فرماید: بدانيد و هوشيار باشيد همانا در قيامت بنده‌ را به خاطر يكي از گناهانش صدسال حبس مي‌كنند در حالي كه او به حوراني نگاه مي‌كند كه در بهشت براي او آماده شده‌اند و به نماز و نعمت مشغولند.
    
(2) نمازها، «خصوصاً نماز صبح» را حتماً اول وقت بخوانید.
حضرت عبدالعظیم حسنی از امام حسن عسكری(علیه السلام) روایت می كند كه فرمودند: "خداوند متعال با حضرت موسی تكلم كرد، حضرت موسی فرمود:خدای من. كسی كه نمازها را در وقتش به جای آورد چه پاداشی دارد؟ خداوند فرمود:حاجت و درخواستش را به او عطا می كنم و بهشتم را برایش مباح می گردانم.
آقا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم) کسی که نماز را سبک بشمارد خداوند او را به شش بلای در دنیا گرفتار میکند:
1- خير و بركت را از عمر او برمى دارد.
2- خير و بركت را از روزى اش برمى دارد.
3- نشانه صالحان را از چهره او محو مى فرمايد.
4- در برابر اعمالى كه انجام داده اجر و پاداش به او داده نمى شود.
5- دعاى او به سوى آسمان بالا نمى رود و مستجاب نمى گردد.
6- هيچ بهره اى در دعاى بندگان شايسته خدا نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود.
    
(3) اول شبها صدقه بدهید و سوره «واقعه» بخوانید و هنگام خواب، پس از تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) 70 مرتبه استغفار کنید و بگوئید: «استغفرالله ربّی و أتوب إلیه».
هر کس سوره واقعه را هر شب بخواند هیچ تنگدستی و گرفتاری به او نمی رسد.رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرموده اند: سوره واقعه را به زنانتان یاد دهید زیرا آن سوره بی نیاز کننده است.
در خبر است: عبدالله بن مسعود صحابی بزرگوار رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلّم) بیمار شد. خلیفه وقت ، عثمان بن عفان، به دیدار او رفت و ناراحت و نگرانی در چهره او دید از او پرسید: چرا ناراحتی و آه و ناله می کنی؟ گفت: گناهکارم. پرسید: چه می خواهی؟ گفت: رحمت خداوند را، پرسید: آیا نیاز به پزشک داری؟ گفت: طبیب حقیقی مرا بیمار کرده است. پرسید: آیا می خواهی کمک مالی به تو بکنم؟ گفت: آن زمان که نیاز داشتم ندادی و اکنون نیازی ندارم. عثمان گفت: پول می دهم برای دخترانت باشد. ابن مسعود گفت: آنها نیازی ندارند. چون به ایشان گفته ام که همواره سوره واقعه را قرائت نمایند که هیچ گاه نیازمند نخواهند شد.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) فرمودند: اگر سوره واقعه را بنویسند و در خانه بگذارند موجب افزایش خیر و برکت می شود و هر کس به قرائت آن مداومت ورزد، فقر از او برطرف می شود و در آن افزایش حفظ و توفیقات و وسعت در مال وجود دارد.
امام صادق (علیه السلام) فرموده است: هر کس در هر شب جمعه سوره واقعه را قرائت کند، خداوند او را دوست دارد و او را محبوب همه مردم می گرداند و هرگز در دنیا ناراحتی، فقر و تنگدستی و آفتی از آفات دنیا به او نخواهد رسیدو از همراهان و رفیقان امیرالمؤمنین (علیه السلام) خواهد بود.و این سوره ویژه امیرالمومنین علی علیه السلام است و هیچ کس در آن شرکت ندارد.
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: سوره واقعه دارای منافع و بهره های زیادی است که قابل شمارش نیست. از جمله فواید این سوره آن است که اگر برای مرده ای خوانده شود، خداوند او را می امرزد و اگر برای کسی که در حال احتضار و مرگ است بخواند، مرگ و خروج روحش به اذن خدا آسان می شود.
به همراه داشتن نوشته سوره واقعه موجب آسانی زایمان می شود.
    
(4) اول روزها صدقه بدهید و سوره «یس» بخوانید.
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) به آقا أمیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: یا علی! «یس» را بخوان که در آن ده اثر است، هر که آن را قرائت کند:
1) اگر گرسنه باشد سیرگردد؛
2) اگر تشنه باشد، سیراب گردد؛
3) اگر عریان باشد، پوشانیده گردد؛
4) اگر عزب باشد، ازدواج کند؛
5) اگر ترسان باشد، امنیت یابد؛
6) اگر مریض باشد، عافیت یابد؛
7) اگر زندانی باشد، نجات یابد؛
8) اگر مسافر باشد، در سفرش یاری شود؛
9) نزد میت خوانده نمی شود مگر اینکه خدا بر او آسان گیرد؛
10) اگر گمشده داشته باشد، گمشده اش را پیدا کند.
    
شخصی به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) عرض کرد: بفرمایید وقتی چیزی یا کسی گم می شود چه باید بکنم؟ حضرت فرمودند: دو رکعت نماز بخوان و در هر دو رکعت بعد از حمد «یس» بخوان و بعد از آن بگو: یا هادی الضالّهِ رُدَّ عَلَیَّ ضالَّتی» ای هدایت کننده گمشدگان، گمشده ام را به من برگردان. آن شخص می گوید: من این کار را کردم و بعد از مدتی خداوند گمشده ام را به من برگرداند.
از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) نقل شده است: هر کس سوره «یس» را نوشته و پس از شستن از آب آن بنوشد در درونش هزار گونه دوا و نیز هزار گونه نور و یقین و برکت و رحمت را وارد کرده است و هر گونه دردی را از او دور میکند.
از حضرت سلمان فارسی (رحمة الله) روایت شده اگر کسی ده روز بعد از نماز صبح قبل از سخن گفتن با کسی، سوره «یس» را بخواند و این دعا را قبل از تلاوت سوره مزبور ده مرتبه بخواند بعد سوره را بخواند هر حاجتی را که بخواهد انجام شود انشاءالله؛ زیرا که اسم اعظم خداوندی در این دعا است و دعا این است:
بسم الله الرحمن الرحیم، یا قدیم یا دائم یا حی و یا قیوم یا فرد و یا وتر یا واحد یا احد یا صمد یا من لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفواً احد و صلی الله علی محمد و اله اجمعین برحمتک یا ارحم الراحمین.
    
(5) به بزرگترها «خصوصا پدر و مادر» احترام کنید و بکوشید آنها را از خودتون خوشنود کنید.
قرآن در سوره اسرا آيه 23 می فرماید: و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر احسان كنيد! و در سوره لقمان آيه 15 می فرماید: اگر آنها به تو اصرار كنند كه مشرك شوي اطاعتشان مكن، ولي در زندگي دنيا به نيكي با آنها معاشرت نما!
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: مردي نزد پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) آمد و عرض كرد من جوان با نشاط و ورزيده اي هستم و جهاد را دوست دارم ولي مادري دارم كه از اين موضوع ناراحت مي شود، پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: برگرد و با مادر خويش باش، قسم به آن خدايي كه مرا به حق مبعوث ساخته است، يك شب مادر با تو مانوس گردد از يك سال جهاد در راه خدا بهتراست.
در معارف اسلام احترام به پدر و مادر از مهمترين مسائل اخلاقي است و بي احترامي به پدر و مادر گناه بزرگي است كه خداوند به راحتي از آن نمي گذرد و تا روز قيامت صبر نمي كند و فرزند خطاكار را سريع مجازات مي نمايد. پيامبر بزرگ ما در اهميت اين موضوع مي فرمايد: «كيفر سه گناه تا قيامت به تاخير نمي افتد عاق پدر و مادر، ظلم و تجاوز به مردم و ناسپاسي در مقابل احسان و نيكي ديگران.».
امام صادق (علیه السلام) مي فرمايد: «حسن سلوك و نيكي به والدين از حسن شناخت و معرفت عبد به خداوند تعالي است، زيرا هيچ عبادتي انسان را به سرعت نيكي به پدر و مادر به خشنودي خداوند تعالي نمي رساند آن هم احساني كه محض تحصيل رضاي پروردگار باشد.».
امام باقر (علیه السلام) مي فرمايد: «خوشا به حال كسي كه به پدر و مادر خود نيكي كند، زيرا خداوند بر عمر او مي افزايد»
امام صادق(علیه السلام) مي فرمايد: «خداوند دعاي سه كس را رد نخواهد كرد: دعاي پدر در حق فرزند در هنگام نيكي به او، دعاي پدر بر ضد فرزند(نفرين) هنگامي كه مورد عاق او واقع شود و دعاي مظلوم بر ظالم.»
کمیل بن زیاد مى‏گوید : امیر المؤمنین (علیه السلام) همواره به نیکى بر پدر و مادر تشویق مى‏کرد و مى‏فرمود : «فرزندان من! بر شما باد به نیکى بر پدر و مادر که در دعاى آنها هم بهبودى است و هم نابودى».
    
(6) سعی کنید به إصلاح اخلاق خود همّت کنید و با مردم متواضعانه برخورد کنید.
به برکت این اعمال حتماً مورد لطف خدای سبحان قرار میگیرید. یاحق

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -