انهار
انهار
مطالب خواندنی

ارتباط آنلاین با نا محرم

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما.
بیش از دو سال است که با شخص بسیار محترم و موجهی ارتباطات آنلاین (تکست چت ) دارم و بدون این که هم دیگر را ببینیم، تقریباً هر روز به صورت روتین با هم صحبت می کنیم. هیچ گاه صحبت ناصحیحی میانمان رد و بدل نشده، هیچ وقت نه من و نه ایشان از خط قرمزها عبور نکرده ایم. پس از این مدت، طبعاً به هم علاقمند شده ایم اما جنس علاقمندیمان متفاوت است! حدوداً یک ماه پیش از ایشان پرسیدم آیا به ازدواج فکر می کنند یا می خواهند که جدیتر به مسئله ی ارتباطمان فکر کنند و ایشان گفتند که با توجه به برخی مسائل و مشاوره با اطرافیان به این نتیجه رسیده اند که بهتر است مادامی که این گونه اند (توضیح ندادند که چگونه) حتی به ازدواج فکر نکنند. به ایشان بسیار اعتماد دارم و می دانم که صحبتشان عین حقیقت است. از طرفی، من به شدت به ایشان وابسته شده ام و به خاطر این دلبستگی و نیز شرایط خاص زندگی ایشان و تنهایی بیش از حدشان، نمی توانم از ایشان خداحافظی کنم. حتی روز قبل از شروع ماه مبارک مثلاً خداحافظی کردیم اما باز طاقت نیاورده و از ایشان خواستم که مثل گذشته با هم صحبت کنیم. ایشان فرمودند گرچه ممکن است هیچ وقت با نبودن من کنار نیایند اما دوست ندارند این دلبستگی، باعث شود که به آینده ی من لطمه ای وارد آید. اکنون دوباره سرگشته شده ام، نمی دانم راه درست چیست و راه نادرست کدام است! از طرفی نمی خواهم با نبودنم موجبات ناراحتی ایشان را فراهم آورم (گرچه ایشان به دلیل علاقه ای که به من دارند همیشه می گویند که کاری را انجام خواهند داد که من تصمیم می گیرم و شکایتی نخواهند داشت) و از طرف دیگر دل کندن از او برای من عذاب الیمی ست. ممکن است راهنمایی ام کنید؟ آیا صحیح است که بار دیگر مسئله ی ازدواج را مطرح کرده و از ایشان بخواهم شفافتر پاسخ دهند؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)

جواب دخترم با پوزش از این همه تاخیر به دلیل اینکه به خاطر حجم کار زیاد فعلا مشاوره را پاسخگو نیستیم و البته سوال شما نیز مشاوره است نه پرسش از احکام. ولی پاسخ مختصری خدمت شما ارائه می دهیم.
1- شما نوشته اید با شخص بسیار محترم و موجهی ارتباط آنلاین دارید اما نوشته اید صحبت ناصحیحی میان شما رد و بدل نشده و از خطر قرمزها عبور نکرده اید!!.
آیا ارتباط با نامحرم خط قرمز نیست؟؟؟؟
2- اگر ایشان واقعا محترم و موجه باشد چه دلیلی دارد که اگر عذری برای ازدواج دارد با دختری که ناموس مردم است درارتباط و چت و گفتگوی انلاین باشد؟ البته نمی دانم تعریف شما از محترم و موجه چیست؟ زیرا محترم و موجه از نظر ما کسی است که برای دین ارزش و احترام قائل شود و کسی که برای دین ارزش و احترام قائل نشود نمی تواند محترم باشد.
3- شما نوشته اید به ایشان اعتماد دارید و صحبتشان عین حقیقت است!!
به چه دلیل شما ندیده و نشناخته با این همه اخطار که از معارف اسلام و روانشناسان دینی و غیر دینی می شود به کسی اعتماد می کنید و صحبتش را تا این حد محکم عین حقیقت می دانید؟
دخترم اعتماد شما به ایشان از سر سادگی است والبته چون شما خودتان بدون غل و غش هستید طرف مقابل را مثل خود تصور کرده اید و به همین دلیل به ایشان اعتماد کرده اید و البته اعتمادتان کاملا و صددرصد اشتباه است.
4- شما نوشته اید به ایشان وابسته شده اید و نمی توانید از ایشان به خاطر دلبستگی و شرایط خاصشان خداحافظی کنید!!
شما در چند سطر قبل نوشته ایدطبعا به هم علاقمند شده ایم اما جنس علاقمندیمان متفاوت است!! در حالی که هر ارتباط با جنس مخالف یقینا از سر علاقه و میل به ارتباط آغاز می شود و قطعا یک نظر بیشتر نمی تواند داشته باشد و آن علاقه به ارتباط است و نظر دومی وجود ندارد زیرا اگر نظر دوم وجود داشت موجب علاقه نمی شد!!
5- شما نوشته اید ایشان گفته اند دوست ندارند این دلبستگی، باعث شود که به آینده شما لطمه وارد شود!!!
آیا خیال نمی کنید که ان جوانی که شما به او بیخود اعتماد کرده اید و حرف های او را عین حقیقت می دانید شما را فریب داده و با تظاهر به موجه بودن و محترم بودن شما راطعمه خود کرده و صید تور هوسشان شده اید؟
دخترم از صراحت بنده رنجیده نشوید ولی این ارتباط ها همه خط قرمز اسلام هستند و خلاف شرع.
6- شما نوشته اید سرگشته شده ام و نمی دانم راه درست چیست و راه نادرست کدام است!!
اما نکته ای که قابل توجه است این است که در حقیقت ارزش وجود انسان به داشتن ایمان است و اگر ایمان انسان در بین نباشد انسان پشیزی ارزش ندارد و قیمتش از هر موجودی کمترمی شود..
آقا امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: «من غلب عقله شهوته، فهو خیر من الملائکة، و من غلب شهوته عقله فهو شر من البهائم » کسی که عقلش بر شهوتش غلبه کند ارزشش از ملائکه بهتر می شود و کسی که شهوتش بر عقلش غلبه کند ارزشش از حیوانات کمتر می گردد.
دختر خوبم البته نمی خواهم منکر فشار غریزه جنسی شوم زیرا فشار غریزه جنسی تا آن اندازه زیاد است که امام صادق علیه السلام با تعجب به کسی که مجرد است می فرمایند: با غریزه ات چه می کنی؟!!
ولی شما باور کنید که در همه زمان ها بزرگترین و فاحش ترین و رایج ترین و زیربناترین خلاف های رفتاری افراد گناه غریزه جنسی بوده است و ما خیال نکنیم که در زمان فعلی که عصر اینترنت ، ماهواره، موبایل و چت و تماس و تلفن است گناهان غریزی بیشتر به چشم میآید بلکه در همه زمان ها این گناهان بدون این امکانات هم به چشم بوده است و نمونه واضحش داستان مشهور و معروف لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد و... می باشد.
ولی مطابق نص برملا شده تاریخ و صراحت قرانی همیشه در مقابل افراد ضعیف و زبون و زانو زده در مقابل غریزه و شهوت، افرادی وجود دارند که چشم از همه گناهان می بندند و سلطان روح و روان خود می شوند و افسار مرکب هوس و شهوت را به دست می گیرند و با قدرت ایمان و معنویت و تقوا لجام غریزه را می کشند تا از سرکشی و هوسرانی بازایستد.
اگر ما در تاریخ لیلی داریم در مقابلش مریم داریم.
اگر ما در تاریخ مجنون داریم در مقابلش یوسف داریم.
و در همه تاریخ ها و همه قرن ها و در همه نسل ها در مقابل خیل گنهکاران مریم های فراوانی داریم همچنانکه یوسف های زیادی هم وجود دارند که به نورانیت کنترل شهوت و هوس، سر برعرش می سایند و به جای عشق به جنس مخالف و مصرف کردن آنات ارزشمند سرمایه عمر، افتخارشان انس و ارتباط با خدای سبحان است.
دختر خوبم البته اکنون ماه مبارک رمضان است و الان در نیمه ماه قرار داریم اگر خدای ناکرده از ابتدای این ماه خیر و برکت و رحمت تاکنون همتی در بندگی خدا نداشته اید از هم اکنون سجاده عبادت زیر بغل ، کبوتر حرم خدا مسجد محل شوید و بی توجه به نیش و نوش ها و نگاه های اقوام و همسایگان و نمازگزاران مسجد ، مسجدی شوید.
هنگامی که نمازتان در هر وعده جماعت تمام شد سر بر سجده پس از نماز، زمام زندگیتان را به خدای بزرگ بسپارید و از بزرگی اش برای خود بزرگی بطلبید و از مقامش برای خود مقام بخواهید و از بی نیازی خدا برای خود بی نیاز شدن مطالبه کنید . هر چه می خواهید ازخدا بخواهید و هر چرا که در طلب ان هستید با التماس البته با اخلاص در شب های قدر، از خدا بخواهید.
انشاءالله به برکت این ماه عزیز و دعای اولیاء دین علیهم السلام حاجت روا شوید و بنده نیز برایتان دعا می کنم که خداوند کسی را قسمت و روزی شما کند که با ازدواج با ایشان دین و دنیای شما از آفت برهد و در مسیر بندگی خدا گام بردارید.
7- نکته آخرم این است که به طور کلی و اصلا و اساسا ارتباط خود را به طور ریشه ای با ایشان قطع کنید و خودتان را از این برزخ پر تلاطم و افکار آشفته نجات دهید تا خدای مهربان آنجه خیر است و به صلاح دین و دنیای شما است برایتان مقدر نماید. یاحق



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -