انهار
انهار
مطالب خواندنی

حجاب

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام
خانواده ی همسرم نسبت به مسائل دینی سستند از نظر اونا همین که ازدواج کنی به همه فامیل محرم میشی این موضوع و بی بند و باری عروس های دیگرشون روی آرامش زندگی من هم تاثیر سوء داشته به اونا که تذکر میدم که پوشش خود رو جلو نامحرم و شوهرم رعایت کنند مادر شوهرم موضع گیری میکنه که برادر شوهر محرمه و این اسباب شده برای هرزگی عروس جوان دیگرشان در جلو همسرم به برادر شوهرم هم تذکر داده ام اما از نظر اون حجاب امل بودن هست به او گفتم کار شما بی غیرتی است اما باز هم فایده نداشته آیه 59 سوره اعراف برایشان می خوانم می گویند این فقط برای زنان پیامبر بوده یا اینکه برای زنان جاهلیت بوده کی دیگه تو این دوره رعایت میکنه؟
از اینهمه بی غیرتی مردان خانواده همسرم به سطوح آمده ام با اینکه همسرم مرا به خاطر حجابم پذیرفته اما باز هم در مقابل خانواده اش با آنهاست بگویید چکار کنم ؟ ممنون
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)

جواب دختر عزیزم نامه شما هم موجب خوشحالی بنده شد هم موجب تاثرم شد.
خوشحالی از اینکه بحمدلله شما اهل ایمان هستید و با غیرت و همیّت و تعصب دینی از حجاب و عفت و پاکدامنی دفاع می کنید که البته این عمل، شما را در ردیف سربازان و مجاهدان بی نام ونشان خدای سبحان و آقا امام زمان علیه السلام قرار می دهد و اجر شما نزد خدای متعال و مقام شما در ملکوت اعلی و محضر اولیاء دین علیهم السلام بالا و والاست.
دخترم از ملامت کسانی که خودرا متمدن و روشنفکر می دانند در حالی که در جهالت محض قرار دارند و در قهقرای افکار جاهلیت سیر می کنند بیمی به خود راه ندهید و دلگیر و ناراحت نباشید بلکه شادمان و خوشحال باشید زیرا هر ملامت و مسخره آنها لطف خدا را بیشتر برای شما فراهم می سازد.
دختر خوبم شما همچنان ثابت و محکم از حجاب و عفت خود در مقابل نامحرمان حفاظت و نگهداری کنید وخود را در قالب حجاب چون مرواریدی در صدف نگه داری کنید.
کسانی که خود را به نامحرم عرضه می کنند و در مقابل نامحرم بی بند و بار هستندو عشوه گری می کنند در ملکوت اعلی هرزگانی بی عفت محسوب می شوند که کمترین ارزشی برای خدا و و ملکوتیان ندارند.
دختر خوبم در لحظات نورانی افطار با زبان روزه و دلی مالامال از عفت و پاکدامنی و غیرت دینی سر بر آسمان و دست به قنوت زیر لب زمزمه کنید و از خدای متعال هدایت جهّال زمانه را طلب کنید. و برای شفایی همه بیماران نیز دعا کنید.
اما متاثر شدم زیرا می دانم براساس حدیثی که از معصوم علیه السلام رسیده است که می فرماید: «الدنیا سجن المومن» دنیا زندان مومن است. شما در چارچوب آن خانه و در میان آن همه افراد بی تفاوت و بی تعهد هر آن مورد ملامت و آزار و شاید مسخره قرار بگیرید و گاهی ممکن است در اثر این فشارهای روحی عرصه بر شما تنگ و زندگی بر شما سخت گردد.که اگر در چنین حالت هایی رسیدید به شما یاداوری می کنم که به یاد زمانی بیفتید که غصه های گلوگیر مادرمان فاطمه زهرا را رنج می داد و پدرمان علی مرتضی را شکنجه می داد .
دختر خوبم تا انجایی که برایتان میسر است و زندگی شما آماج فتنه و اختلاف و ناراحتی با همسرتان کشیده نمی شود از رفتن در ان مکان ها اجتناب کنید تا کمتر به شما صدمه روحی وارد شود ولی اگر مجبور به رفتن شدید باکی از ملامتشان نداشته باشید و همچنان زینب گونه در برابر اسیران شیطان قدعلم کنید و خود را با عزت حفظ کنید.
دختر خوبم مواظب خودتان باشید و بنده را هم از دعای خیر فراموش نکنید. یاحق


سوال سلام
واقعا ممنونم به ایمیلم پاسخ دادین . از این که هنوز هم انسانهای زنده و بیداری تو دنیا وجود داره در مقابل این همه مرده های متحرک واقعا خوشحالم .
تمام دلخوشیم به خدا و ائمه اطهار هست که میدونم تنهام نمیزارن در خونه ی خدا و همه ائمه اطهار رفتم اونجاها به همه شون قسم دادم منو تناه نزارن و به خودم واگذار نکنند تا حالا هم همه جا باهام بودن تو بی کسیام فقط با اونا صحبت و درد و دل میکنم . مادرم چند سالی هست که فوت کردن .حضرت زهرا رو مادر خودم میدونم آقا رسول ا... و حضرت علی و ائمه اطهار رو پدرم قرار دادم و حضرت عباس رو برادر م چون غیرتمند بود . میدونم تنهام نمیزارن انو باور دارم بهم ثابت کردن منم فقط امیدم بعد از خدا به اوناست .
دیروز اتفاقی واسم افتاد که واسم جالب بود . قرار بود چند تا از فامیلای شوهرم رو برا افطاری دعوت کنم از پدر شوهر و مادر شوهرمم که دلخور بودم و اصلا دیگه نمی خواستم ببینمشون و باهاشون رفت و امد کنم تو اون مهمونی هم دعوت نبودن . اما از صبح که داشتم برا افطاری درست کردن خودمو آماده میکردم خدا مدام از درونم بهم میگفت پدر و مادر شوهرتم دعوت کن بهش میگفتم دیدی که اومدن خونه چقدر بهم فحش و بد و بیراه گفتن هنوز چند روز نشده بازم بهم میگفت اونا رو دعوت کن بسپار به من اینجوری بهتره بازم بهش گفتم پس غرورم چی میشه بازم بهم گفت به خاطر من کوتاه بیا مزدتو از من بگیر حتی اگر فکر میکنی با این کار پیش اونا خورد میشی گفتم فقط به خاطر تو ای خدا خودمو میشکنم و اونا رو هم دعوت میکنم به قصد تو و اطعام روزه دار یا اطعام طعام حتی اگر روزه نباشن . ظهر که شوهرم اومد بهش گفتم می خوام یه چیزی بهت بگم . می خوام پدر و مادرت هم دعوت کنی امشب شوهرم شکه شد این وشنید آخه اونم رفتار پدر و مادرش نسبت به من دیده بود و تنفر منم نسبت به اونا می دونست . سریع رفت موبایلمو زیر و رو کردن که کی زنگ زده بهت و حتما یکی بهت گفته این کار و کن . گفتم خدا گفته بهم بازم باور نمیکرد و می گفت من که میدونم یکی بهت زنگ زده گفتم باور کن از صبح خدا از درونم بهم میگه اونا رو هم دعوت کن فقط به خاطر خداست می خوام دعوتشون کنم با این که میل درونی خودم این نیست .شوهرم خوشحال شد و بوسیدم . گفتم میتونی بهشون خبر بدی گفت نه خودت زنگ بزن گفتم نه نمیتونم فقط می خوام بیان زنگ زد به مادرش اونم گفته بود تا زینب خودش نگه اصلا نمیایم شوهرم ازم خواست با مادرش حرف بزنم هر چه گفتم نمی تونم اما بازم به خاطر خدا راضی شدم و با مادرش صحبت کردم و دعوتش کردم تلفنو که قطع کرد باورتون نمیشه خیلی آروم شده بودم یه جور حس سبکی شبم که اومدن کلی بوسیدنم و یه جورای معذرت خواهی کردن منم سعی کردم گذشته رو فراموش کنم و به دل نگیرم ظلماشون رو چون میدونستم خدا رو دارم که تنهام نمیزاره.


جواب دخترم از خوشحالی شما بسیار خوشحال شدم و از اینکه خدای مهربان را درون خود پیدا کرده اید نیز به شما تبریک می گویم. مطمئن باشید هر عملی که به خاطر خدا انجام شود اثر وضعی اش موجب نورانیت دل و روح و روان شما خصوصا شادی خدا و اولیاء دین علیهم السلام از شما میشود.
مطمئن باشید از رفتارتان پشیمان نمی شوید و انشاءالله به برکت ماه مبارک رمضان دغدغه های فکری و ذهنی شما اصلاح شوند و نگرانی های شما برطرف شود. ولی اگر هم افرادی لایق خوب شدن پیدا نکردن اما ولی شما همچنان در صراط الهی سر برعرش خدا داشته باشید و در کنار قدرت کبریایی خدا از عنایات و الطافش بهره مند شوید.
مواظب خودتان باشید. یاحق



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -