انهار
انهار
مطالب خواندنی

مبطلات نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی
برداشتن موبایل از روی زمین هنگام نماز
سؤال: اگر در نماز جماعت هنگام گوش دادن به حمد یا سوره امام جماعت یا کلا هنگام قیام اگر موبایلمان روی زمین باشد و شروع به زنگ زدن کند به طوریکه باعث عدم حضور قلب و حواس پرتی مامومین و امام جماعت شود آیا میتوان خم شد و موبایل را برداشت و صدایش را قطع کرد؟
پاسخ:اگر واقعا اسباب مزاحمت مهمی برای مردم گردد مانعی ندارد.
 گفتن یا زهرا و یا حسین در نماز
سؤال: آیا گفتن کلمه «یا زهرا»، «یا حسین» و مانند آن، در نماز به عنوان ذکر اشکال دارد؟
پاسخ:اشکال دارد.
گفتن کلمه ای فارسی در نماز
سؤال: آیا گفتن کلمه ای فارسی در نماز، باعث باطل شدن نماز می شود؟
پاسخ:آری، نماز باطل می شود.
خون آمدن از دهان در نماز
سؤال: اگردرحال نماز، دهان نمازگزار خون بیاید آیا نمازش باطل مى شود؟
پاسخ:اگر خون در دهان بوده باشد موجب بطلان نماز نیست ولى اگر به ظاهر لب به مقدار درهم و بیشتر رسیده باشد باید نماز را رها کند و دهان را آب بکشد و سپس نماز بخواند و اگر کمتر از درهم باشد و با آب دهان آمیخته شود و خارج شود آن هم براى نماز اشکال دارد.
کم یا زیاد شدن واجبات نماز
سؤال: اگر چیزى از واجبات نماز را عمداً یا سهواً، کم یا زیاد کنیم، چه حکمى دارد؟
پاسخ:در صورتى که عمداً باشد نماز باطل مى شود. و اگر سهواً باشد و از ارکان نماز نباشد ضررى به نماز نمى زند، و اگر از محل نگذشته باید جبران کند.
نجس شدن کف دست هنگام نماز
سؤال: اگر در حین نماز ، به هر نحوی کف دست نجس شود، چه باید کرد؟ از آن جا که نمی توان کف دست را در حالت سجده بر روی زمین گذاشت ، آیا می توان دست را مشت کرد؟
پاسخ:باید نماز را رها کرد و دست را آب کشید و از نو شروع کرد.
تغییر نیت در رکعت سوم نماز چهار رکعتی
سؤال: اگر قبل از خواندن نماز، نیت خواندن قضای نماز صبح کنیم و اشتباهاً به جای 2 رکعت، 3 رکعت بخوانیم آیا می توانیم در رکعت سوم نیت خود را به قضای نماز مغرب تغییر دهیم؟
پاسخ:جایز نیست.
برخواستن و خواندن حمد و سوره بعد از تشهد نماز صبح
سؤال: اگر در نماز صبح بعد از تشهد برخاسته و حمد و سوره را سهواً بخوانیم می توانیم نیت آن نماز را به نیت نماز چهار رکعتی قضا (مثل ظهر) برگردانیم؟
پاسخ:جائز نیست، باید فورا بنشینید و نماز صبح را تمام کنید و بعدا احتیاطاً برای قیام بی جا سجده سهو به جا آورید.
فراموش کردن سجده و تشهد
سؤال: اگر نمازگزار در رکعت اوّل یک سجده و در رکعت دوّم، تشهد و در رکعت سوّم رکوع را فراموش کند وظیفه اش چیست؟
پاسخ:چنانچه در سجده اوّل رکعت سوّم متوجّه شود، آن رکعت را رکعت دوّم خود قرار مى دهد و تشهد مى خواند و بعد از نماز سجده فراموش شده را قضا مى کند و سپس سجده هاى سهو را طبق دستور رساله انجام مى دهد و احتیاطاً نماز را اعاده کند و اگر بعد از هردو سجده متوجّه شود، نماز او باطل است.
جویدن آدامس در هنگام نماز
سؤال: اگر هنگام نماز آدامس یا چیز دیگری در دهانمان باشد حکمش چیست؟ اگر ندانیم که در دهان چیزی است می بایست چه کنیم؟
پاسخ:هرگاه مشغول جویدن باشید برای نماز اشکال دارد ولی اگر در گوشه دهان باشد و جویده نشود نماز صحیح است.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -