انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیت الله العظمــی سیستانی(مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال1: در مورد جواز نافله در حال حرکت، مثلا اگر در اتومبیل در حال حرکت مشغول نافله بودیم و پشت چراغ قرمز ایستاد آیا نافله رارها یا ادامه دهیم ؟
پاسخ: مى توانید ادامه دهید .
سؤال2: آیا خواندن نماز زفاف و دعاى آن در شب اول عقد واجب است. و اگر زن و شوهر تنها استمناء کرده و مرد داخل نشده باشد و با دست خود زن را تحریک کرده حکم آن چیست؟
پاسخ: در هیچ شبى واجب نیست بلکه مستحب است و استحباب آن هم در شب عروسى است و اگر دخول نشده باشد در صورتى که از مرد منى خارج شود غسل بر او واجب است و بر زن هم اگر آب خارج شود و به حالت ارگاسم برسد غسل واجب است و اگر نرسد و آب زیاد باشد هم احتیاطاً باید غسل کند.
سؤال3: آیا صحیح است که بعضى مى گویند خواندن نماز مستحب فوراً پس از نماز صبح مکروه است؟
پاسخ: چنین گفته شده است نسبت به نوافل مبتدا که غیر از نوافل یومیه و چه نوافلى که ذوات السبب هستند مانند نمازهاى مستحب در روزهاى مخصوص یا نماز جعفر و نماز رسول الله و نماز امیرالمؤمنین و بقیه معصومین علیهم افضل الصلاة و السلام.
سؤال4: آیا نماز امام زمان (عجل الله تعالى فرجه شریف ) را مى شود به صورت جماعت یا دست جمعى خواند ؟
پاسخ: به صورت جماعت جایز نیست ولى به صورت دسته جمعى اشکال ندارد.
سؤال5: در شبهاى ماه ذى الحجه از اول تا نهم ماه به خواندن یک نماز سفارش شده است فلسفه آن نماز چیست ؟
پاسخ: فلسفه نماز ذى الحجه ممکن است علت هاى گوناگونى داشته باشد ، از جمله اگر مسلمانى به علتهاى گوناگون مانند عدم استطاعت مالى یا بیمارى نتواند به حج برود مى تواند با خواندن این نماز در ثواب حجاج بیت الله الحرام سهیم گردد.
سؤال6: علت انتخاب آیه 142 از سوره اعراف در نماز های ذی الحجه چیست ؟
پاسخ: علت انتخاب این آیه دلایل متعددى مى تواند داشته باشد . به عنوان مثال : ده روز اول این ماه عشره معلومات است که مکمل چهل روز وعده خداوند سبحان با حضرت موسى (علیه السلام) بوده و یا روز هشتم این ماه مصادف است با تجلى پروردگار بر کوه طور براى حضرت موسى (ع) و همراهانش.
سؤال7: آیا مى شود به جاى نافله براى پدر و مادر نماز قضا بجا آورد ؟ آیا ثواب نافله را هم مى آورد ؟
پاسخ: رجاءاً مانعى ندارد.
سؤال8: در جائى که نماز قضا داریم خواندن نماز مستحب جایز است ؟
پاسخ: جایز است .
سؤال9: نمازى که بعد از دعاى ندبه در مفاتیح الجنان ذکر شده است چند رکعت است و چگونه میباشد؟
پاسخ: 12 رکعت هردو رکعت به یک سلام.
سؤال10: نماز مستحبی با تیمم چه حکمی دارد ؟
پاسخ: اگر از طهارت با آب معذور باشد صحیح است .
سؤال11: آیا نمازهای مستحبی یا به طور مثال نماز زیارت که درحرم امامان علیهم السلام خوانده میشود تیاز به وضو دارند؟
پاسخ: بلی نیاز به وضو دارند .
سؤال12: نماز مستحبی با تیمم چه حکمی دارد ؟
پاسخ: اگر از طهارت با آب معذور باشد صحیح است .
سؤال13: نمازهای مستحبی را باید آهسته خواند یا بلند ؟
پاسخ: تفاوتی نمی کند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -