انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیت الله العظمی بهجت (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 

واگذار نمودن قضاى نماز توسّط اجیر

سؤال929. آیا کسى که براى نماز و روزه میّت اجیر مى‏شود، مى‏تواند آن را خودش انجام ندهد و به دیگرى واگذار کند؟ و در فرض جواز، آیا مى‏تواند به قیمت کمتر از آن‏چه خودش گرفته، به دیگرى بدهد؟

پاسخ: اگر در اجاره شرط نشده باشد که خودش انجام دهد، مى‏شود؛ ولى باید به قیمت کمتر از اجرت قرار داده شده نباشد؛ مگر این که خودش بعض عمل را به‏جا آورده باشد.

حکم اجیرى که فوت کند

سؤال930. پدر اینجانب مقدارى نماز و روزه استیجارى گرفته و قبل از انجام آن‏ها فوت شده است. آیا بر من، که پسر بزرگ‏تر هستم واجب است آن‏ها را به جا آورم؟

پاسخ: واجب نیست، ولى بر وصى یا وارث است که بر طبق مسأله‏ى 1262 رساله عمل نمایند.

وظیفه اجیر در تقلید

سؤال931. آیا بر اجیر لازم است سؤال کند که اجیر کننده مقلّد چه کسى بوده است؟

پاسخ: اجیر باید به وظیفه‏ى خودش عمل کند و سؤال لازم نیست.

سؤال932. فردى نماز استیجارى را طبق فتواى مرجع تقلیدى که ترتیب را لازم نمى‏داند، بدون رعایت ترتیب خوانده است. پس از فوت آن مرجع، تعدادى نماز عشا باقى مانده است. آیا فقط همان مقدار باقى‏مانده از عشا را تنها بخواند کافى است؟

پاسخ: کفایت مى‏کند.

شخص اجیرى که عذر پیدا کرده

سؤال933. شخصى در حال سلامت اجیر شده تا نماز قضا به جا بیاورد. اما پس از مدتى معذور گردید، به طورى که باید با تیمم نماز بخواند. وظیفه‏ى او چیست؟

پاسخ: باید صبر کند و بعد از زوال عذر با وضو بخواند بنابر احوط، اگرچه اصل استیجار صاحب جبیره و کسى که تکلیف او تیمم است، بعید نیست.

اجیرى که نمازها را به جا نیاورده

سؤال934. شخصى اجیر شده تا در مدت معیّنى نماز قضا بخواند. اما این کار را انجام نداده است، اکنون وظیفه‏ى او چیست؟

پاسخ: دیگر بدون اذن اجاره کننده نمى‏تواند بخواند و اگر خواند، استحقاق اجرت ندارد.

شرط خواندن نماز در مسجد

سؤال935. اگر کسى شرط کند که نماز استیجاریش در مسجد خوانده شود، آیا واجب است به آن عمل شود؟

پاسخ: بله، واجب است.

گرفتن پول براى نماز استیجارى

سؤال936. آیا مى‏توان در برابر نماز استیجارى پول دریافت کرد؟

پاسخ: بله، مى‏توان.

شرط عدالت در اجیر

سؤال937. آیا شرط است که اجیر عادل باشد؟

پاسخ: خیر، شرط نیست.

شرایط اجیر

سؤال938. کسى که مى‏خواهد براى نماز اجیر شود، باید چه شرایطى داشته باشد؟

پاسخ: اجیر باید یا مجتهد باشد یا مسایل نماز را از روى تقلید صحیح، بداند.

نیّت نماز استیجارى

سؤال939. کسى که نماز استیجارى مى‏خواند، باید چه نیتى کند؟

پاسخ: باید هنگام نماز، در نیّت خود میّت را معیّن نماید؛ ولى لازم نیست اسم او را بداند، پس اگر نیّت کند که از طرف کسى نماز مى‏خوانم که براى او اجیر شده‏ام، کافى است.

نماز استیجارى در سفر

سؤال940. آیا جایز است در سفر، نماز یا روزه‏ى استیجارى بگیریم؟

پاسخ: نماز جایز است و روزه جایز نیست.

قضاى نماز آیات

سؤال941. کسى که اجیر شده تا نماز قضا به جا آورد، باید چند نماز آیات براى میّت بخواند؟

پاسخ: اگر ذکرى از نماز آیات نشده، لازم نیست نماز آیات بخواند.

قضاى نماز زن توسط زن

سؤال942. آیا قضاى نماز زن را حتما زن باید به جا آورد؟

پاسخ: خیر، مرد نیز مى‏تواند به جا آورد و در بلندخواندن و آهسته خواندن نماز، هر یک باید به وظیفه خود عمل کنند.

 قضاى نمازهاى زن توسط مرد

سؤال943. آیا مردى که براى قضاى نمازهاى زن اجیر شده، باید نمازها را بلند بخواند یا آهسته؟

پاسخ: نمازهاى جهریه را باید بلند بخواند (به مسأله‏ى 1256 رساله رجوع شود.)

اجیر گرفتن کسى که نمى‏تواند نماز بخواند

سؤال944. کسى که نمى‏تواند نماز بخواند، آیا مى‏تواند براى خواندن نمازهایش اجیر بگیرد؟

پاسخ: خیر، خودش ـ به هر طور ممکن ـ باید نماز خودش را بخواند.

انجام مستحبات توسط اجیر

سؤال945. آیا کسى که اجیر شده، باید همه‏ى مستحبات را به جا آورد؟

پاسخ: اگر با اجیر شرط نکنند که نماز را با چه مقدار مستحبات به جا آورد، مى‏تواند بدون مستحبات، نماز را بخواند.

انجام نماز استیجارى توسط کسى که نماز قضا دارد

سؤال946. آیا کسى که نماز قضا دارد، مى‏تواند نماز استیجارى قبول کند؟

پاسخ: بله، مى‏تواند.

تعیین وقت براى نماز استیجارى

سؤال947. اگر براى نماز استیجارى وقت تعیین کنند، آیا مى‏تواند در غیر آن وقت نماز را به جا آورد؟

پاسخ: خیر، نمى‏تواند


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -