انهار
انهار
مطالب خواندنی

غصبی نبودن لباس

بزرگ نمایی کوچک نمایی

همراه بودن اشیاى غصبى

سؤال129. اگر چیز غصبى مانند دستمال و مانند آن همراه نمازگزار باشد، آیا موجب بطلان نماز او مى‏شود؟

پاسخ: اگر با قصد قربت بتواند نماز بخواند، بنابر اظهر نمازش صحیح است، اگرچه با علم به غصبیّت احتیاط در اعاده است.

نماز خواندن با لباس غصبى از روى فراموشى یا جهل به مسایل

سؤال130. اگر کسى از روى فراموشى یا جهل به مسأله با لباس غصبى نماز بخواند، نمازهایش چه حکمى دارد؟

پاسخ: در صورت فراموشى، نمازش صحیح است ولى در صورت جهل به مسأله؛ اگر جهل او به جهل به حکم وضعى برگردد، احتیاط لازم است وگر نه نماز صحیح است.

هدیه لباس از طرف افرادى که وجوهات پرداخت نمى‏کنند

سؤال131. اگر از طرف اشخاصى که اهل پرداخت وجوه شرعیه نیستند، لباسى برایمان هدیه آورده باشند، مى‏توان با آن لباس نماز خواند؟

پاسخ: تا علم به تعلق خمس به عین آن لباس نباشد، مى‏توان با آن نماز خواند و در آن تصرف نمود.

فراموش کردن برگرداندن لباس به صاحبش

سؤال132. کسى در زمان حیات خود لباسى را به فقیرى که لباس پاک نداشته، داد تا نماز بخواند. او لباس را نبخشیده بود، اما آن شخص فراموش کرد لباس را برگرداند و مدتى با آن نماز خواند. اکنون که جهت برگرداندن لباس مراجعه مى‏کند متوجه مى‏شود آن فرد، فوت نموده است. تکلیف نمازهایى که او با آن لباس خوانده چیست؟

پاسخ: نمازهاى او در حال نسیان و فراموشى صحیح بوده است.

شخصى که شک دارد لباسش غصبى است؟

سؤال133. اگر شخصى نداند لباسش غصبى است یا به غصبى بودن لباس شک داشته باشد، براى نماز چگونه عمل کند؟

پاسخ: نماز با آن لباس صحیح است.

نماز خواندن در لباس خریدارى شده از سارق

سؤال134. آیا خواندن نماز با لباسى که از دزد خریدارى شده است، اشکال دارد؟

پاسخ: اگر بداند آن لباس دزدى است، نماز اشکال دارد.

نماز با انگشترى که با پول غصبى خریدارى شده

سؤال135. آیا نماز با انگشترى که با پول غصبى خریدارى شده، صحیح است؟

پاسخ: اگر با قصد قربت بتواند نماز بخواند بنابر اظهر صحیح است، اگرچه احتیاط در اعاده است. بله، اگر معامله به ذمّه باشد و با این پول طلب خود را پرداخت کرده باشد، انگشترى غصبى نیست.

لباسى که خمس و زکات دارد

سؤال136. آیا مى‏توان با لباس فرد دیگرى که خمس و زکات آن را نداده است، نماز خواند؟ و اگر بعد از نماز بفهمیم، آیا باید نماز را قضا کنیم؟

پاسخ: اگر نمى‏دانسته‏اید، نماز صحیح است

لباس‏هاى کسى که خمس مالش را نمى‏دهد

سؤال137. کسى که خمس نمى‏دهد و سال خمسى براى خود معین نکرده است، آیا با لباسى که مى‏خرد نمازش صحیح است؟

پاسخ: به مسأله‏ى 691 رساله رجوع شود. بله، اگر بر ذمّه بخرد، نمازش صحیح است.

استفاده‏ى زوجه‏ى ناشزه (نافرمان) از لباسى که شوهر به او داده

سؤال138. زنى که ناشزه (نافرمان) شده، در صورتى که در خانه شوهر یا لباسى که شوهر در اختیار او گذاشته، نماز بخواند؛ آیا نمازش صحیح است؟

پاسخ: تا یقین به عدم رضایت شوهر ندارد، اشکال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -