انهار
انهار
مطالب خواندنی

وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات وضو  ( آیت الله العظمی سیستانی مدظله )
 سؤال1: خانمهایى که موهاشون را رنگ مى زنند بعد غسل و وضوء ایشان درست است؟ 2- اگر اشکالى نداره پس چرا من که لاک مى زنم باید براى وضوء و غسل پاکش کنم؟
پاسخ: درست است. 2- چون لاک حاجب است ولى حناء مانع از رسیدن آب نیست.
سؤال2: در وضوء مقدارى چربى که روى پوست صورت است به وضوء ضرر مى رساند؟
پاسخ: ضرر نمى رساند.
سؤال3: تونیک روبیان محلول ضد ریزش مو است بهترین زمان براى زدن آن شب قبل از خواب است در این صورت آیا صبح براى وضوء لازم است سر را شست یا خیر؟
پاسخ: واجب نیست.
سؤال4: آیا مى توانم به جاى وضو غسل کنم؟
پاسخ: اگر از غسل هائى باشد که استحباب آن ثابت شده از وضو کفایت مى کند.
سؤال5: 1 ـ آیا با داشتن ناخن مصنوعى وضو صحیح است یا خیر؟
2 ـ کشیدن مسح پا براى خانمها به چه صورت مى باشد؟
پاسخ: 1 ـ اگر تمام یا قسمتى از ناخن طبیعى را پوشانده باشد وضو و غسل باطل است و باید برطرف شود.
2 ـ فرقى با مردان ندارند و اگر لاک زده اند کافى است که مسح میان ناخنها باشد.
سؤال6: آیا به مژه براى وضو حتماً باید آب برسد؟ اگر لوازم آرایشى استفاده شود که با آب پاک نمىشود چه؟
پاسخ: باید آب برسد.
سؤال7: وقتى از حمام مى آییم آیا تا خشک شدن موها کامل باید صبر کرد و بعد وضو گرفت؟
پاسخ: همینکه محل مسح تر نباشد کافى است.
سؤال8: چنانچه زنى وضو داشته باشد و در آن حال نامحرم موهایش را ببیند وضویش باطل است یا خیر؟
پاسخ: باطل نمی شود.
سؤال9: پوست بدن من چرب است آیا براى وضو یا غسل اشکال ایجاد مى کند یا نه؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سؤال10: چرا باید در وضوء آقایان اب را از پشت ارنج دست بریزند و بانوان از جلوى ارنج ؟
پاسخ: این نحو نشستن در وضوء واجب نیست بلکه از مستحبات آن است .
سؤال11: آیا ژل سر براى وضو مشکل دارد ؟
پاسخ: اگر مانع از وصول اب به مو یا پوست سر باشداشکال دارد و در صورت شک باید انرا برطرف کرد .
سؤال12: با توجه به اینکه دانشجو هستم و از خودکار و روان نویس زیاد استفاده مى کنم و دستم جوهرى مى شود حکم وضو چیست ؟آیا کاملا باید پاک شود ؟
پاسخ: اگر مطمئن نیستید که اب به دست مى رسد باید انرا برطرف کنید .
سؤال13: آیا ریمل مانع از وضو است ؟
پاسخ: بله مانع است .
سؤال14: چنانچه فردى که وضو دارد و مى خواهد به نماز بایستد احساس فعل و انفعالاتى در روده یا شکم خود بکند آیا وضویش باطل مى باشد یا خیر ؟
پاسخ: تا یقین به خروج آن از معده پیدا نکرده اید وضو باطل نمى شود .
سؤال15: مقدارى از ابروى بنده در کودکى در اثر تصادف مو رویش نکرده است و من آن را تاتو کرده ام (ارایشگر مو کاشته است) لطفا بفرمائید غسل و وضو چه حکمى دارد ? آیا باطل است یاخیر؟
پاسخ: باطل است و بنا بر احتیاط واجب باید آنها را خارج سازید .
سؤال16: آیا داشتن خالکوبى بر روى بازو براى گرفتن وضو ایجاد اشکال مى کن؟ چنانچه جواب مثبت است لطفا راهنمایى بفرمائید چه باید کرد ؟
سؤال17: آیا تکرار عمدى یا سهوى مسح سر یا پا _ بدون پاک کردن موضع _ باعث بطلان وضو است ؟
پاسخ: تکرار مسح پا مانعى ندارد و در سر اگر دو مرتبه مسح کرد با قسمت دیگر دست مسح کند و یا آن قسمت قبلى را خشک کند و بعد مسح نماید .
سؤال18: من هنگامى که مس پاى راست را مى کشم به علت بیماری پا و کمرم نمى توانم درست مس کنم و فقط انگشت دست راست به سر انگشت پا مى خورد و نمى توانم تا قوزک پاک ادامه دهم آیا وضو درست است؟
پاسخ: کافى نیست پس اگر ممکن است بر جایى بنشیند که بتوانید پاى خود را بلند کنید و دست را برسانید و اگر به هیچ وجه ممکن نیست از کسى بخواهید که رطوبت را از دستتان بگیرد و با آن بر پایتان مسح بکشد و اگر این هم ممکن نبود تیمم کنید.
سؤال19: آیا مى شود قبل از وقت نماز به نیت اینکه در وقت نماز وضو داشته باشیم وضو بگیریم؟
پاسخ: مانعى ندارد.
سؤال20: آیا مداد کشیدن ابرو یا رنگ کردن آنها خللی در وضو ایجاد می کند ؟
پاسخ: اگر احتمال دهید که مانع رسیدن آب باشد باید برطرف کنید.
سؤال21: حکم انگشتر در دست کردن در هنگام وضو چیست ؟ آیا روایت سه بار چرخاندن انگشتر در انگشت صحیح است ؟
پاسخ: ثابت نیست .
سؤال22: براى کشیدن مسح سر در رساله حضرتعالى به این صورت است که میبایستى موها را شانه فرق باز کرد و آب به پوست سر برسد، سؤال من از شما این است که منظور شما از صورت پیشانى به پایین است یا از ابرو به پایین؟
پاسخ: مقصود این است که اگر موى جلوى سر او به اندازه اى بلند است که اگر مثلاَ شانه کند از مرز سر بیرون میاید و به پیشانى مى ریزد یا به جاهاى دیگر سر مى رسد.
سؤال23: آیا هنگام وضو آب باید مژه ها را هم مرطوب کند یعنى اگر مانعى براى رسیدن آب به موها وجود داشته باشد، وضو صحیح است؟
پاسخ: باید مانع را برطرف کند.
سؤال24: من برای وضو گرفتن در هنگام مسح سر دچار مشکل هستم چرا که من دارای موهای بلندی هستم و فرقمم از وسط سرم نیست با این تفاسیر طریقه درست مسح سر برای موهای بلند را توضیح دهید .
پاسخ: لازم نیست فرق باز کنید و کافی است که مسح بر قسمتهای پائین مو باشد که اگر آن قسمت را بکشید از حدود یک چهارم جلوی سر تجاوز نکند و در مقدار مسح کافی است که انگشت را تکانی بدهیزد که صدق مسح کند .
سؤال25: آیا اگر به اندازه اثر نوک خودکار از جوهر خودکار بر روی پوست بدن باشد ، باعث ابطال وضو است ؟
پاسخ: اگر مانع از رسیدن اب نباشد اشکال ندارد و در صورت شک باید آن را بمقداری برطرف کنید تا اطمینان کنید که آب می رسد و اگر شک در مانع بودن بعد از نماز باشد نماز صحیح است.
سؤال26: اینجانب از باد شکم رنج میبرم و به همین خاطر نمازهایم تحت تاثیر قرار می گیرد چه کنم ؟
پاسخ: شما حکم کسی را دارید که دچار سلس بول شده است می توانید بعد از گرفتن وضو نماز بخوانید در أثناء به آنچه مبتلا هستید از شما بیرون بیاید .
سؤال27: آیا در وضو حتما باید در شستن اعضاء دست هم کشید ، یا به هر قسمت که آب رسید کفایت می کند ؟
پاسخ: کفایت می کند و کشیدن دست لازم نیست .
سؤال28: اگر دست و صورت به طور مصنوعی برنزه شود وضوء باطل است و اصلا ً گناه دارد و حرام است؟
پاسخ: وضوء صحیح است و برنزه کردن بدن اشکال ندارد.
سؤال29: اگر آب وضو داخل توالت بریزد گناه دارد یاخیر؟
پاسخ: ندارد.
سؤال30: آیا مسح کشیدن روی دو انگشت کوچک صحیح است یا خیر؟
پاسخ: صحیح است.
سؤال31: در صورتی که از نوک انگشتان تا ارنج گچ گرفته شده کیفیت و چگونگی وضو را شرح دهید ؟
پاسخ: به جای شستن ان روی آنرا با دست دیگر مسح بکشید
سؤال32: آیا اسراف در مصرف آب ،غسل ووضو را باطل می کند ؟
پاسخ: باطل نمی کند .
سؤال33: آیا اگر در هنگام وضو گرفتن کس دیگری برایمان آب بریزد ایراد دارد ؟
پاسخ: اگر شستن را خود شخص انجام دهد اشکالی ندارد .
سؤال34: آیا هنگام شستن دستها هنگام وضو، شستن انگشت بالاتر از ساعد اشکالی دارد ؟
پاسخ: اشکال ندارد و آن قسمت را به نیت وضو نشوید .
سؤال35: آیا برای مسح پا انگشت کوچک کفایت می کند و لاک زدن دیگر انگشتان ایراد ندارد ؟
پاسخ: مانعی ندارد مسح پا به مقدار انگشت کوچک کفایت می کند.
سؤال36: اگرهنگام شستن دست دروضوبطورغیرعمدا ،بابرخورددست آب سربالاحرکت کند،آیا وضوصحیح است ؟
پاسخ: وضوصحیح است .
سؤال37: گرفتن وضو قبل از رسیدن به وقت نماز چه حکمی دارد ؟
پاسخ: مانعی ندارد .
سؤال38: خون بینی وقتی که در داخل بینی باشد . و وضو بگیرد بعد از وضو خون بینی دیده شود حکم وضو چیست ؟ آیا هر جا آب وضو رسیده باشد نجس می شود یا خیر ؟
پاسخ: وضو صحیح است و بدنش پاک است
سؤال39: موهای مصنوعی دارم توی جمع هم نمیتوانم موهایم را در بیاورم از جلوی سرم تا مخچه ام مصنوعی است مسح را چطور بکشم در ضمن شبها موهایم را بیرون می اورم؟
پاسخ: مسح بر این موها صحیح نیست در جایی وضو بگیرد که کسی نبیند .
سؤال40: آیا با وضویی که بمنظور غایت خاص مثلا رفع کراهت و یا عمل به نذر و یا مسح مصحف انجام میگیرد میشود نماز خواند؟
پاسخ: میتواند نماز بخواند.
سؤال41: در رساله امده وضو گرفتن در نزدیکی اذان به نیت نماز اشکال ندارد منظور از نزدیک اذان دقیقا چند دقیقه قبل از اذان است؟
پاسخ: اعتبار به صدق تهیا و امادگی برای نماز ولی وضو گرفتن برای تحصیل طهارت مطلقا محبوب است.
سؤال42: آیا باید برای وضوزیر ناخن را پاک کرد؟
پاسخ: مقدار متعارف آن اشکال ندارد.
سؤال43: آیا خانمها می توانند با آرایشی که زد آب نباشد وضوبگیرند یا اینکه باید آرایش را قبل از وضوبشورند؟
پاسخ: باید مطمئن بشوند که آب به پوست می رسد.
سؤال44: مى خواستم بدانم که آیا باز کردن فرق در مسح سر براى زنها در وضو واجب است یا نه؟
پاسخ: لازم نیست و کافى است که به جلو سر مسح بکشند.
سؤال45: اگر زیر ناخن کوتاه چرک باشد وضو صحیح است؟
پاسخ: اگر جزو ظاهر نباشد صحیح است.
سؤال46: صبح ها (بعد از طلوع آفتاب) که از خانه خارج مى شوم به قصد قربت وضو مى گیرم. آیا موقع ظهر با توجه به اینکه پنج تا شش ساعت از وضو گرفتنم گذشته با علم به اینکه حدثى از من سر نزده با این وضو مى توانم نماز ظهر و عصر را بخوانم؟
پاسخ: مى توانید.
سؤال47: اگر به نیت نماز ظهر و عصر وضو بگیرم آیا مى توانم با همان وضو نماز مغرب و عشا را بخوانم؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سؤال48: آیا رطوبت کم باقیمانده در کف دست براى مسح پا کافى است یا حتماً باید محل مسح کاملاً تر شود؟ و آیا مسح را مى توان عمداً از سر انگشتى غیر از انگشت شصت پا شروع کرد؟
پاسخ: کافى است ـ اشکال ندارد.
سؤال49: آیا مى توان به چند نیت (مثلاً به نیت نماز ظهر و عصر و وضوى مستحبى) یک وضو گرفت؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سؤال50: هنگامى که براى وضو آب به صورت یا دستها مى ریزیم اگر در موقع برخورد اولیه آب با پوست آب مقدار کمى به طرف بالا حرکت کند آیا موجب بطلان وضو مى شود؟
پاسخ: موجب بطلان نمى شود.
سؤال51: در موقع دست کشیدن به صورت یا دست در هنگام وضو اگر موقع حرکت دست به سمت بالا با عضو مورد شستشو (صورت یا دست دیگر) برخورد کند آیا وضو باطل است؟
پاسخ: باطل نیست.
سؤال52: اگر شخصی فقط به نیت نماز ظهر وضو بگیرد ایا میتواندبا ان وضو دست به قران بزند ویا اینکه نمازهای واجب دیگر را بخواند؟
پاسخ: مانعی ندارد.
سؤال53: ایا با وضویی که بمنظور غایت خاص مثلا رفع کراهت و یا عمل به نذر و یا مسح مصحف انجام میگیرد میشود نماز خواند؟
پاسخ: میتواند نماز بخواند.
سؤال54: اگر در موقع وضو گرفتن هنگام شستن دست چپ و بقیه وضو صورت خشک شده باشد وضو چه حکمی دارد؟ باطل است یا خیر؟
پاسخ: اگر خشک شدن به جهت فاصله زیاد نباشد اشکال ندارد.
سؤال55: مسح از انگشت کوچک پا در صورتی که باقی ناخنها لاک داشته باشند جایز است دران صورت حکمش چیست؟
پاسخ: جایز است.
سؤال56: مسح دو پا همزمان جایز است؟
پاسخ: جایز است.
سؤال57: من برای وضوگرفتن در هنگام مسح سر دچار مشکل هستم چرا که من دارای موهای بلندی هستم وفرقم هم از وسط سرم نیست با این تفاسیر طریقه درست مسح سر برای موهای بلند را توضیح دهید .
پاسخ: لازم نیست فرق باز کنید وکافی است که مسح بر قسمتهای پائین موباشد که اگر آن قسمت را بکشید از حدود یک چهارم جلوی سر تجاوز نکند ودر مقدار مسح کافی است که انگشت را تکانی بدهید که صدق مسح کند .
سؤال58: آیا اگر به اندازه اثر نوک خودکار از جوهر خودکار بر روی پوست بدن باشد ، باعث ابطال وضواست ؟
پاسخ: اگر مانع از رسیدن آب نباشد اشکال ندارد ودر صورت شک باید آن را بمقداری برطرف کنید تا اطمینان کنید که آب می رسد واگر شک در مانع بودن بعد از نماز باشد نماز صحیح است .
سؤال59: آیا در وضوحتما باید در شستن اعضاء ، دست هم کشید ، یا به هر قسمت که آب رسید کفایت می کند ؟
پاسخ: کفایت می کند وکشیدن دست لازم نیست .
سؤال60: آیا جوهر خودنویس یا روان نویس یا ماژیک مانعی برای رسیدن آب به دست است؟
پاسخ: مانع نیست.
سؤال61: اگر قبل از وضو دستها و صورت خود را بشوییم تا بعد در وضو مطمئن شویم که به همه جا آب رسیده اشکالی دارد یا نه ؟
پاسخ: اشکال ندارد .
سؤال62: اگر قبل از وضو قسمتی از صورت یا دست از قبل خیس باشد آیا میتوان وضو گرفت یا نه ؟
پاسخ: می توان با همان وضع وضو گرفت .
سؤال63: آیا در وضو، شستن دست برای مرتبه سوم حرام می باشد؟ و اگر چنین است آیا مبطل وضو می باشد یا خیر؟
پاسخ: بدعت وحرام تشریعی است ومبطل وضو نیست مگر اینکه دست چپ سه بار شسته شود که از جهت مسح به آب غیر وضو وضویش باطل می شود.
سؤال64: آیا جوهر ومرکب خشک مانع از صحت وضو وغسل می شود ویا با آن وجود وضو وغسل صحیح می باشد؟
پاسخ: اگر جوهر ومرکب دارای جرم نباشد که مانع از وصول آب به پوست بدن شوند وضو وغسل صحیح است ودر صورت شک و تردید باید آن را برطرف کرد.
سؤال65: آیا کرمی که به پوست مالیده می شود مانع رسیدن آب است وبه هنگام وضو وغسل، باید آن را پاک کرد؟
پاسخ: ظاهراً کرم پس از مالیدن بر پوست از بین می رود وآنچه می ماند مختصر چربی بیش نیست ومانع نفوذ آب نمی شود.
سؤال66: برخی خانمها ناخنهایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آنها شکسته می شوند، پزشکان روکشی تجویز می کنند که تا مدتی از روز روی ناخنها می ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک و "مانکور" مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخنهاست آیا استفاده خانمها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟
پاسخ: غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -