انهار
انهار
مطالب خواندنی

سایر احکام نماز زائران

بزرگ نمایی کوچک نمایی

وقت نماز مغرب

سؤال: عامّه نمازمغرب را زودتر از وقت شرعي مي‎خوانند اگر چنانچه ما به آنها اقتدا كرديم در غير موارد تقيه آيا لازم است كه نمازمان را اعاده كنيم يا خير مستدعي است نظر مبارك خودتان را در مورد مسايل فوق بيان فرماييد؟

پاسخ: بلي در غير مورد تقيه مجزي نيست و بايد اعاده شود.

برگزاري نماز جماعت توسط شيعيان

سؤال: برگزار كردن نماز جماعت توسط شيعيان در هتلها و مسافرخانه‎ها در مكه و مدينه چه حكمي دارد؟

پاسخ: در صورتي كه انعكاس خارجي آن در نظر اهل سنّت زشت باشد ترك آن بهتر است.

خارج شدن از مسجد، هنگام نماز

سؤال: گاهي مشاهده مي‎شود كه هنگام برپايي نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبي، بعضي از حجاج از مسجد خارج مي‎شوند و يا در كناري ايستاده و تماشا مي‎كنند، لطفاً نظر مبارك را در اين باره مرقوم فرمائيد.

پاسخ: خروج از مسجد در هنگام اقامه جماعت و يا ايستادن و شركت نكردن شايسته نيست بلي اگر ضرورتي ايجاب كند مانع ندارد.

نماز مسافر

سؤال: حكم تخيير بين قصر و اتمام، اختصاص به مسجدين قديم دارد يا شامل مقدار توسعه يافته مسجدين هم مي‎شود؟ و آيا براي شهرهاي مدينه و مكه قديم يا جديد نيز جاري است؟

پاسخ: مسافر مي‎تواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبراكرم(صلي الله عليه وآله) بلكه در تمام شهر مكه معظمه و مدينه طيبه نماز را تمام بخواند.

سؤال: به خيال آنكه ده روز در مدينه مي‎ماند نماز را تمام خوانده بعد از دو روز معلوم مي‎شود كه مجموع وقوف در مدينه هشت روز است وظيفه او نسبت به نمازهاي گذشته و آينده چيست؟

پاسخ: نمازهايي كه تماماً خوانده صحيح است و تا در مدينه است هم بايد تمام بخواند.

سؤال: با توجه به اينكه فاصله عرفات با مكه، كمتر از مسافت شرعي است، آيامي‎شود با احتساب ايام‎عرفات و مشعر و مني، قصد عشره كرد يا خير؟

پاسخ: قصد عشره به نحو مذكور در سوال، صحيح نيست.

سؤال: بعضي از حجاج را در نُه كليومتري مسجد الحرام و دوازده كليومتري عرفات منزل مي‎دهند، تكليف اقامه و نماز آنها از نظر قصر و اتمام و احرام حج تمتّع كه بايد از مكّه باشد چيست؟

پاسخ: دائر مدار صدق عرفي است، در صورتي كه بر مجموع محلاّت عنوان مكّه صدق كند، قصد اقامه در تمام نقاط زمين مكّه صحيح است، بلي اگر منزل حجاج، خارج از حدّ مكّه باشد مثل مني يا حديبيّه و حدّه و بحره، كه به آن‎ها محلاّت مكّه نمي‎گويند، و شخص حاج بخواهد هم در مكّه باشد و هم در ملحقات مكّه كه صدق محلاّت مكّه نكند، قصد اقامه، در دو محلّ محقق نمي‎شود، و احرام حج هم از آنجاها كافي نيست. و بنابر احتياط واجب احرام حج را تا ممكن است در مكّه قديم انجام دهند.

نماز در عرفات و مشعر و منی

سؤال: اگر شخص ده روز در مكه قصد نمود و نمازش را تمام خواند و بعد از ده روز به عرفات و مني رفت آنجا نمازش به چه صورت است و حالا برگشت در مكه تكليفش درباره نماز چيست؟

پاسخ: چنانچه فاصله بين مكه مكرمه و عرفات كمتر از چهار فرسخ باشد در بين راه تا عرفات و خود عرفات نمازش تمام است و در بازگشت اگر از عرفات به قصد رفتن به وطن حركت ميكند بايد در بين راه و در مكه نمازش را به قصر بخواند ولي اگر به قصد رفتن به مكه بر ميگردد و عازم به بازگشت به وطن نشده اگر چه بداند ده روز هم نميماند بايد نماز را در مكه تمام بخواند و اگر فاصله بين مكه معظمه و عرفات چهار فرسخ است نمازش در رفتن و در عرفات و برگشتن به مكه و در مكه اگر قصد اقامه ده روز ندارد شكسته است


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -