(مسأله 57) واجب است انسان1 وقت تخلي و مواقع ديگر، عورت خود را2 از كساني كه مكلفند، اگرچه مثل خواهر و مادر3 با او محرم باشند4 و همچنين از ديوانه مميّز و بچّه هاي مميّز5 كه خوب و بد را مي فهمند، بپوشاند ولي زن و شوهر6 لازم نيست عورت خود را از يكديگر بپوشانند.
1- مظاهری: واجب است مکلّف...
2- جوادی آملی: عورتِ جلو و پشت خود را....
3- فاضل: و برادر...
4- مكارم: بالغ باشد يا غير بالغ...
جوادی آملی: هرچند مثل خواهر و مادر با او محرم باشد ـ بپوشاند و نگاه آنها به عورت ديگری حرام است...
5- خوئي، گلپايگاني، صافي، بهجت، تبريزي، سيستاني: همچنين از ديوانه و بچه هاي مميّز...
مكارم: حتّی از اطفال مميّز...
6- خوئي، تبريزي، زنجانی: و كساني كه در حكم آنها هستند مثل كنيز و مالكش...
*****
امام خامنه ای: رساله آموزشی ص ۴۹:
احکام تخلی (بول و غایط کردن)
* رعایت قبله
۱.انسان در هنگام تخلی باید رو به قبله و پشت به قبله نباشد.
۲.احتیاط واجب آن است که کودک را هنگام تخلّی رو به قبله یا پشت به قبله ننشانند ولی اگر خود کودک بنشیند، جلوگیری واجب نیست.
* پوشش
واجب است انسان در هنگام تخلی و مواقع دیگر- عورت (شرمگاه) خود را از دیگران غیر از همسر خود بپوشاند، چه مرد باشد و چه زن، و چه محرم و چه نامحرم، حتی از بچهی نابالغ که دارای قدرت تشخیص میباشد.
* برخی از مکروهات تخلی
۱. ایستاده ادرار کردن.
۲. ادرار کردن در زمین سخت و لانه جانوران.
۳. ادرار کردن در آب، مخصوصاً آب راکد.
۴. خودداری از دفع بول و غایط.
۵. تخلی در جادهها و معابر و زیر درخت میوه دار.
وحید: مسأله ۵۷ ـ واجب است مكلّف وقت تخلّى و مواقع ديگر عورت خود را از كسانى كه مميّز خوب و بد هستند بپوشاند اگر چه با او محرم باشند، چه مكلّف باشند و چه غير مكلّف ، ولى زن و شوهر و كسانى كه در حكم آنها هستند ـ مثل كنيز و مالكش ـ لازم نيست عورت خود را از يكديگر بپوشانند..
(مسأله 58) لازم نيست با چيز مخصوصي عورت خود را بپوشاند1، و اگر مثلاً با دست هم آن را بپوشاند، كافي است2.
این مسأله در رساله آیات عظام: مظاهری و سبحانی نیست.
1- بهجت: بلكه در غير نماز، با دست هم اگر آن را بپوشاند كافي است.
جوادی آملی: حتی اگر با دست و غير آن ـ مانند آب كدر، تاريكی، رفتن به جايی كه عورت دیده نشود ـ مانع ديدن شود، كفايت میكند.
2- زنجاني: وهمچنين اگربه جهت تاريكي يا فرو رفتن درگودال یا آب کدرو مانند آن عورت ديده نشود،كفايت مي كند.
*****
مكارم: م 64 - براي پوشانیدن عورت ،از هر چيز مي توان استفاده كرد، حتي با دست و آب كدر.
(مسأله 59) موقع تخلّي بايد1 طرف جلوي بدن، يعني شكم و سينه2 رو به قبله و پشت به قبله نباشد3.
1- سيستاني: بنابر احتياط لازم...
2- گلپايگاني، صافي: و زانوها...
3- تبريزي: و مراد از قبله جهتي است كه در حال علم و اختيار بايد نماز به آن طرف خوانده شود.
جوادی آملی: و در اين حكم، بين خانه و صحرا فرق نيست.
*****
امام خامنه ای: 1- انسان در هنگام تخلی باید رو به قبله و پشت به قبله نباشد.
2- احتیاط واجب آن است که کودک را هنگام تخلّی رو به قبله یا پشت به قبله ننشانند ولی اگر خود کودک بنشیند، جلوگیری واجب نیست.
مكارم: م 65 - در موقع تخلّي بايد رو به قبله يا پشت به قبله نباشد و برگرداندن عورت به تنهايي كافي نيست؛ امّا اگر بدن رو به قبله يا پشت به قبله نباشد، احتياط واجب آن است كه عورت را رو به قبله يا پشت به قبله نكند.
سبحانی: م 51- موقع تخلی باید رو به قبله و پشت به قبله نباشد.
(مسأله 60) اگر موقع تخلّي طرف جلوي بدن كسي رو به قبله يا پشت به قبله باشد و عورت را از قبله برگرداند كفايت نمي كند1، و اگر جلوي بدن او رو به قبله يا پشت به قبله نباشد، احتياط واجب آن است كه عورت را رو به قبله يا پشت به قبله ننمايد2.
این مسأله در رساله آیت الله مظاهری نیست.
1- سيستاني: و احتياط واجب آن است كه هنگام تخلّي، عورت را نيز رو به قبله يا پشت به قبله ننمايد.
بهجت: بنابر احتياط نبايد موقع تخلّي طرف جلوي بدن رو به قبله يا پشت به قبله باشد هرچند عورت را از قبله بگرداند...
2- زنجانی: باید عورت را رو به قبله يا پشت به قبله ننمايد.
مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله 59.
(مسأله 61) در موقع تطهير مخرج بول و غائط1، رو به قبله و پشت به قبله بودن اشكالي ندارد2، ولي اگر در موقع استبراء، بول از مخرج بيرون آيد3، در اين حال، رو به قبله و پشت به قبله بودن حرام است.
1- فاضل: يا استبراء...
2- مكارم: ولي در موقع «استبراء» احتياط واجب ترك است.
فاضل: ولي احتياط مستحبّ است كه در اين حال هم رو به قبله يا پشت به قبله نباشد.
سبحانی: ولی اگر استبراء همراه با خروج بول باشد احتیاط واجب آن است که رو به قبله و پشت به قبله نباشد.
3- بهجت: يا اينكه بداند بول يا آب مشكوكي در حال استبراء خارج خواهد شد...
*****
اراكي: م 61- در موقع تطهير مخرج بول و غائط، رو به قبله بودن اشكالي ندارد.
گلپایگانی، صافی، خوئي، تبريزي، زنجاني، وحید م ۶۱ ـ سیستانی م 57ـ احتياط مستحبّ آن است كه طرف جلوى بدن در موقع استبراء ـ كه احكام آن بعداً گفته می شود ـ و موقع تطهير مخرج بول و غائط ، رو به قبله و پشت به قبله نباشد.
مظاهری: م 64- در موقع تطهیر مخرج بول و غائط و استبراء رو به قبله بودن یا پشت به قبله بودن اشکال ندارد.
(مسأله62) اگر براي آن كه نامحرم او را نبيند، مجبور شود رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند باید رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند1 و نيز اگر از راه ديگرناچار باشد كه رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند مانعي ندارد2.
1- سيستاني: بنابر احتياط لازم بايد پشت به قبله بنشيند.[پايان مسأله]
جوادی آملی: اگر برای آنكه نامحرم او را نبيند، ناچار شود كه رو به قبله يا پشت به قبله قرار گيرد، میتواند رو به قبله يا پشت به قبله قرار گيرد...
گلپايگاني، صافي، نوري: اگر براي آن كه نامحرم او را نبيند، مجبور شود رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند اشكال ندارد (نوري: مانعي ندارد)...
2- سبحانی: و اگر درتأخیر بول، ضرری نباشد احوط تأخیر است.
جوادی آملی: و اگر ناچار باشد كه رو به قبله يا پشت به قبله قرار گيرد، به هر طرف كه قرار گيرد، جايز است، هرچند احتياط اين است كه پشت به قبله قرار گيرد.
مكارم: رجوع كنيد به مسألهٔ اختصاصي 69، بعد از مسأله 63 متن اصلی.
*****
زنجاني: م ۶۲- اگر انسان به جهتي -مانند پوشاندن عورت خود از نامحرم- ناچار باشد كه در حال تخلي رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند مانعي ندارد ،ولي بنابر احتياط در صورت امكان پشت به قبله بنشيند. و در صورتي كه يا بايد نامحرم غیر عورت او را ببيند و يا رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند، مخير است رو به قبله و پشت به قبله ننشيند و نامحرم او را ببيند يا اينكه خود را از نامحرم بپوشاند و در اين صورت بنابراحتياط در صورت امكان پشت به قبله بنشيند.
وحید: م ۶۲ ـ اگر امر داير شود بين اين كه كسى ـ كه بر عورت نامحرم است ـ عورت او را ببيند يا استقبال و يا استدبار قبله كند ستر عورت واجب است، و احتياط واجب در اين صورت اين است كه پشت به قبله بنشيند، و همچنين است اگر از راه ديگر ناچار شود كه رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند.
مظاهری: مسأله – اگر برای اینکه نامحرم او را نبیند یا به علت دیگری مجبور شود رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند اشکال ندارد.
(مسأله 63) احتياط واجب1 آن است كه بچه را در وقت تخلّي رو به قبله يا پشت به قبله ننشانند2، ولي اگر خود بچه بنشيند، جلوگيري از او واجب نيست3.
1- تبريزي، سيستاني، وحید: احتياط مستحبّ...
زنجاني: احتياط...
مظاهری: بهتر...
2- سيستاني، وحید: [پایان مسأله]
3- مكارم، جوادی آملی: هرچند بهتر است.
مظاهری: اگر خود بچه بنشیند بهتر است جلوگیری نمایند.
«مسائل اختصاصي»
مكارم: م 68- در منزلهايي كه مستراح آن رو به قبله يا پشت به قبله ساخته شده (خواه از روي عمد باشد، يا اشتباه، يا ندانستن مسأله) بايد طوري بنشينند كه رو به قبله يا پشت به قبله نباشد، و الّا حرام است.
مكارم: م 69- اگر قبله را نمي داند بايد جستجو كند، و چنانچه طريقي براي جستجو نيست اگر مي تواند تأخير بيندازد؛ امّا در صورت ضرورت به هر طرف بنشيند اشكالي ندارد، در هواپيماها و قطارها نيز بايد همين معنا را مراعات كرد.
مظاهری: م 54- اگر قبله را نمی داند جستجو لازم نیست، و به هر طرف بنشیند مانعی ندارد؛ بنابراین در هواپیما و قطار و اتومبیل که قبله را نمی داند، تخلی کردن اشکال ندارد.
جوادی آملی: م 63- در ساختمانی كه دستشويی آن، رو به قبله يا پشت به قبله ساخته شده (از روی عمد باشد، يا اشتباه، يا ندانستن مسأله) بايد به گونهای قرار گيرد كه رو به قبله يا پشت به قبله نباشد.
جوادی آملی: م 64- اگر قبله را نمیداند، بايد با جستوجو آگاه شود و چنانچه راهی برای آگاهی نيست، در صورت ضرورت، به هر طرف قرار گيرد، اشكالی ندارد. در هواپيما و قطار نيز بايد به همين حكم عمل شود.
(مسأله 64) در چهارجا تخلّي حرام است: اول: در كوچه هاي بن بست، در صورتي كه صاحبانش اجازه نداده باشند1. دوم: در ملك كسي كه اجازهٔ تخلّي نداده است2. سوم: در جايي كه براي عدهٔ مخصوصي وقف شده است مثل بعضي از مدرسه ها3. چهارم: روي قبر مؤمنين4 در صورتي كه بي احترامي به آنان باشد5.
1- سيستاني: و همچنين در كوچه ها و راههاي عمومي در صورتي كه موجب ضرر به عابرين باشد...
زنجاني: اول: در كوچه هاي بن بست، مگر اینکه همهٔ صاحبانش راضی باشند...
جوادی آملی: 1- در كوچههای بن بست، در صورتی كه صاحبانش اجازه نداده باشند؛ يا اجازهٔ آنها بی اثر باشد؛ همچنين در كوچهها و راههای عمومی كه مسير مردم و سبب ضرر به عابر يا آلوده شدن هوای محيط زيست باشد.
مظاهری: اول : در کوچه ها و خیابانها که مسیر مردم است...
سبحانی: اول: در کوچه های بن بست...
2- زنجانی: دوم: در ملک کسی که به تخلی در آن ملک راضی نیست...
3- زنجاني: مثل دستشويي بعضي مدرسه ها...
4- بهجت: يا ساير مقامات مقدّسهٔ ديني و مذهبي...
5- خوئي، تبريزي: و همچنين هر جايي كه تخلّي موجب هتك حرمت يكي از مقدّسات دين يا مذهب شود.
سيستاني: بلكه حتي اگر بی احترامی هم نباشد، مگر اينكه زمين از مباحات اصلي باشد. و همچنين هر جايي كه تخلّي موجب هتك حرمت يكي از مقدّسات دين يا مذهب شود.
زنجاني: و همچنين در جايي كه بي احترامي به مؤمني گردد يا تخلي سبب هتك حرمت يكي از مقدسات شريعت باشد.
وحید: چهارم: در جایی که موجب هتک حرمت مؤمن یا یکی از مقدسات دین یا مذهب باشد.
جوادی آملی: 4- كنار قبر مؤمن و هر مكانی كه سبب بی احترامی به مؤمن يا هتک حرمتِ يكی از مقدّسات دين شود.
*****
مكارم: م 70 - در چند محل تخلّي كردن (خواه بول يا غائط) حرام است: اوّل: در كوچه ها و جاده هايي كه مسير مردم است. دوم: در جايي كه براي عدّهٔ خاصّي وقف شده مانند مدرسه هايي كه مخصوص طلّاب است يا مساجدي كه آبريز آن فقط براي نمازگزاران مي باشد. سوم: روي قبر مؤمن، يا هر محلّ ديگري كه موجب بي احترامي نسبت به مؤمن يا يكي از مقدّسات شود.
(مسأله 65) در سه صورت، مخرج غائط فقط با آب پاك مي شود: اول: آن كه با غائط، نجاست ديگري مثل خون بيرون آمده باشد. دوم: آن كه نجاستي از خارج به مخرج غائط رسيده باشد1. سوم: آن كه اطراف مخرج بيشتر از مقدار معمول آلوده شده باشد. و در غير اين سه صورت مي شود مخرج را با آب شست و يا به دستوري كه بعداً گفته مي شود با پارچه و سنگ و مانند2 اينها پاك كرد، اگرچه شستن با آب بهتر است.
1- سيستاني: بجز رسيدن ادرار به مخرج مدفوع در زنان...
2- جوادی آملی: با پارچه، سنگ، كاغذ و مانند اينها...
*****
امام خامنه ای: مخرج غایط در سه صورت فقط با آب پاک می شود و با سنگ و امثال آن نمی شود آن را تطهیر کرد:
1. آن که با غایط نجاست دیگری، مثل خون بیرون آمده باشد.
2. آن که نجاستی از خارج به مخرج غایط رسیده باشد.
3. آن که اطراف مخرج بیش از مقدار معمول آلوده شده باشد (به عبارت دیگر غایط از محل مخرج به جاهای دیگر رسیده باشد).
مكارم: م 71 - مخرج غائط را مي توان با آب شست، يا با سه قطعه كاغذ يا سنگ يا پارچه يا مانند آن تميز كرد، مگر در صورتي كه از حدّ معمول تجاوز كرده و اطراف مخرج را آلوده نموده باشد، يا نجاست ديگري مانند خون با آن بيرون آيد، يا از خارج نجاستي به آن برسد، كه در اين حال فقط با آب پاك مي شود.
مكارم: م 72 - در مواردي كه مي توان مخرج غائط را با غير آب تميز كرد، شستن با آب بهتر است.
مظاهری: مسأله – مخرج غائط را می توان با آب شست یا با هر چیز دیگری که عین نجاست را برطرف می کند مانند کاغذ، پارچه، سنگ و مانند اینها تمیز کرد. گرچه نجاست دیگری مانند خون بیرون آمده یا نجاستی از خارج به آن رسیده و یا اطراف مخرج بیشتر از مقدار معمول آلوده شده باشد، ولی در تمام موارد شستن با آب بهتر است.
(مسأله 66) مخرج بول با غير آب پاك نمي شود، و مردها اگر بعد از برطرف شدن بول يك مرتبه بشويند كافي است1، ولي زنها و همچنين كساني كه بولشان از غير مجراي طبيعي مي آيد، احتياط واجب آن است كه دو مرتبه بشويند.
1- مظاهری: بلکه اگر بعد از برطرف شدن بول باز هم آب روی آن بیاید کفایت می کند و لازم نیست قطع کنند و دوباره بریزند.
*****
|