انهار
انهار
مطالب خواندنی

جزئیات زندگی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
جزئیات زندگی شخصی حضرت فاطمه زهرا
(سلام الله علیها)
    
فهرست مطالب:
(*) حضرت زهرا (سلام الله علیها) بانوی قدسی
(*) حضرت زهرا (سلام الله علیها) یکی از پنج عضو آل عبا
(*) نام چهار زن برگزیده
(۱) تولد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
(۲) پدر و مادر حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
(۳) نام و القاب حضرت زهرا (سلام الله علیها)
(۴) کنیه های حضرت زهرا (سلام الله علیها)
(۵) جایگاه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در اسلام
(۶) ویژگی های اخلاقی حضرت زهرا (سلام الله علیها)
(۷) ازدواج حضرت زهرا (سلام الله علیها) با حضرت علی (علیه السلام)
(۸) میزان مهریه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
(۹) فرزندان حضرت زهرا (سلام الله علیها)
(۱۰) همسرداری و اطاعت پذیری حضرت زهرا (سلام الله علیها)
(۱۱) حضرت زهرا (سلام الله علیها) و تربیت فرزندان
(۱۲) ساده زیستی حضرت زهرا (سلام الله علیها) و پرهیز از تجمل
(۱۳) عبادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
(۱۴) ماجرای غصب فدک
(۱۵) عیادت شیخین از حضرت زهرا (سلام الله علیها) هنگام بیماری
(۱۶) شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
    

حضرت زهرا (سلام الله علیها) یکی از چند بانوی قدسی است که جایگاه بسیار رفیعی در اسلام دارد.
زندگینامه حضرت زهرا (سلام الله علیها) از تولد تا شهادت ایشان مملو از حوادث اما درسهایی بزرگ است.
    
حضرت زهرا (سلام الله علیها) در نزد مسلمانان ، برترین و والاترین مقام بانوی جهان در تمام قرون و اعصار را دارد، به طوریکه پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)، حضرت زهرا را اولین و آخرین سرور زنان در تمام دنیا معرفی کرده است. حضرت زهرا (سلام الله علیها) یکی از پنج عضو آل عبا است که نسل پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) را ایشان ادامه دادند.
    
نام چهار زن برگزیده
در میان اولیا و صالحان، زنانی بودند که در طول تاریخ بشر در راه توحید و اهداف الهی فداکاری‌های زیادی کردند که نام آنها همواره بر تارک تاریخ بشر می‌درخشد. اما در این میان در منابع و روایات اسلامی از چهار بانوی بزرگوار و با شرافت و با منزلت عالی به عنوان برترین زنان و برترین زنان بهشت یاد شده است و آنها را به بزرگی ستوده‌اند.
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) به آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمود: ای علی! برترین زنان دو عالم، چهار نفرند:
مریم (سلام الله علیها) دختر عمران،
خدیجه (سلام الله علیها) دختر خویلد،
فاطمه‏ (سلام الله علیها) دختر من،
آسیه (سلام الله علیها) همسر فرعون و دختر مزاحم.
مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 43، ص 36، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
    
اما از میان این چهار نفر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به عنوان برترین این چهار زن معرفی شده است.(2)
همان‌طور که در روایت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) آمده است، نام پدر حضرت مریم (سلام الله علیها) عمران، نام پدر حضرت خدیجه (سلام الله علیها) خویلد، نام پدر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) و نام پدر حضرت آسیه: مزاحم است.
مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 43، ص 36 - 37، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
    
(۱) تولد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) در سال پنجم پس از بعثت و در روز 20 جمادی الثانی در مکه به دنیا آمد.
انس بن مالک می گوید:
«از مادرم درباره شمایل حضرت فاطمه سؤال کردم، در جواب گفت: فاطمه مثل ماه در شب چهاردهم یا مثل آفتابی بود که تازه از زیر ابر خارج شده و یا تازه وارد آن می گردید، و رنگ پوستش سفید و روشن بود».
ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب (ع)، ج ‏3، ص 356.
    
(۲) پدر و مادر حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
نام پدر حضرت زهرا (سلام الله علیها) محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلّم)، خاتم پیامبران الهی و برترین مخلوق خداوند است.
مادر حضرت زهرا (سلام الله علیها) خدیجه دختر خویلد، از زنان بزرگ و شریف قریش و نخستین بانوی مسلمان در اسلام است که تمام ثروت خود را در راه اسلام صرف کرد.
    
(۳) نام و القاب حضرت زهرا (سلام الله علیها)
نام مبارک او، فاطمه (سلام الله علیها) و القابی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه ذکر شده است.
فاطمه، در لغت به معنی بریده شده و جدا شده است. بر اساس احادیث نبوی، علت این نامگذاری بدین جهت است که پیروان حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به سبب او از آتش دوزخ بریده، جدا شده و برکنارند.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند:
«إِنِّی سَمَّیتُ ابنَتِی فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَن أَحَبَّهَا مِنَ النَّار».
عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 46.
    
«من نام دخترم را فاطمه علیها السلام گذاشتم; زیرا خدای عزوجل فاطمه علیها السلام و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور نگه داشته است».
زهرا به معنای درخشنده است.
صدّیقه به معنی کسی است که به جز راستی چیزی از او صادر نمی شود. طاهره به معنای پاک و پاکیزه، مبارکه به معنای با خیر و برکت، بتول به معنای بریده و دور از ناپاکی، راضیه به معنای راضی به قضا و قدر الهی و مرضیه یعنی مورد رضایت الهی.
    
(۴) کنیه های حضرت زهرا (سلام الله علیها)
کنیه های حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیز عبارتند از:  ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه، ام ابیها و...
ام ابیها به معنای مادر پدر است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) دخترش را با این وصف می ستود؛حضرت زهرا (سلام الله علیها) پس از وفات خدیجه (سلام الله علیها) غمخوار پدر و مایه آرامش ایشان بود.
رفتار حضرت زهرا (سلام الله علیها) با پدر و مادر گرامی خود
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در مکه به مدت 8 سال در راه پیشرفت اسلام و حمایت از پدر در برابر آزار کفار و مشرکان و منافقان تلاش کرد. ایشان در دره شعب ابوطالب، در کنار پدر آزار و اذیت های شرکان را تحمل کرده و موجب تسلی خاطر پیامبر بودند.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) همیشه احترام بسیاری برای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) قائل بودند، با اینکه روابط آنها سراسر محبت و صمیمیت بود اما مانع از احترام و توواضع ایشان نسبت به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) نمی شد.
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) پدر را «یا رسول الله» خطاب می کرد.
امام حسین (علیه السلام) به نقل از مادر خود فرمود:
از آن روزی که این آیه بر پیامبر نازل شد، هیبت آن حضرت مانع آن شد که او را «پدر» خطاب کنم، از این رو می گفتم: «یا رسول الله!» چون پیامبر این برنامه را از من مشاهده کرد، فرمود: دخترم! این آیه درباره تو و اهل بیت تو نازل نشده است؛ زیرا تو از من هستی و من از تو می باشم، بلکه این آیه درباره اهل جفا و متکبران نازل شده که احترام مرا نگه نمی دارند. دخترم! تو مرا با همان کلمه «پدر» خطاب کن که برای آرامش قلب من، بهتر و به خشنودی خداوند، نزدیک تر است.
فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر، ص136.
    
(۵) جایگاه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در اسلام
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) جایگاه بسیاری رفیعی در اسلام دارد و به ویژگی های متعددی ممتاز است. 12 امام بزرگوار شیعه (علیه السلام) از نسل حضرت زهرا (سلام الله علیها) هستند. سوره و آیاتی از قرآن کریم مانند سوره کوثر، سوره انسان، آیه تطهیر و آیه مودت در حق آن حضرت (سلام الله علیها) و همسر و فرزندانش نازل گردیده است.
علاوه براین دوستی و دشمنی با ایشان، به منزله دوستی و دشمنی با پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) است.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) در روایتی فرمود:
تو سیّده و بانوی همه ی زنان جهان در طول تاریخ هستی. خودِ فاطمه ی زهرا سلام اللَّه علیها سؤال می کند:«فکیف مریم»؛ چگونه مریم سیّده ی نساء است، که در قرآن هم تصریح شده است.
سوره مبارکه آل عمران آیه 42.؟
    
حضرت می فرمایند: مریم سیّده ی زنان زمان خود بود و تو سیّده ی زنان همه ی تاریخ هستی.
بحارالأنوار، علامه مجلسی ج 37 ص 69.
    
(۶) ویژگی های اخلاقی حضرت زهرا (سلام الله علیها)
برخی از ویژگی های بارز اخلاقی و انسانی حضرت زهرا (سلام الله علیها) که در منابع شیعه و سنی ذکر شده است بدین شرح می باشد:
(۱) پارسایی و قناعت به مال اندک و امکاناتی ناچیز، در عین امکان بهره مندی از بالاترین امکانات
(۲) انفاق و ایثار فراوان در اشیای مورد علاقه و نیاز خویش
(۳) عبادت خالصانه و نیایش به درگاه باری تعالی
(۴) تبلور حیا و عفت
(۵) الگوی کامل پوشش و حجاب اسلامی
(۶) علم و دانش گسترده
(۷) مبارزات سیاسی و اجتماعی ایشان - بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) در پاسداری از مقام ولایت حضرت علی (علیه السلام).
ابعاد شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، 1256.
    
(۷) ازدواج حضرت زهرا (سلام الله علیها) با حضرت علی (علیه السلام)
یکی از مهمترین بخشهای زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) ازدواج با حضرت علی (علیه السلام) بود. شماری از بزرگان قریش که زودتر از دیگران اسلام آورده بودند یا از قدرت مالی مناسبی برخوردار بودند به خواستگاری فاطمه (سلام الله علیها) رفتند.
اربلی، کشف الغمة، 1405ق، ج1، ص363.
    
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) در پاسخ به درخواست آنان می فرمود:
«ازدواج فاطمه امری آسمانی است و نیازمند حکم الهی است.»
ابن سعد، الطبقات الکبری، ج8، ص19.
    
مسئله مهم در ازدواج این دو نفر، علاوه بر مهر و عطوفت، آرامش و تربیت؛ ایمان و تقوا و حفظ دین بود. قرار بود از محفل ساده و بی تکلف و بی ریای آنها، هر لحظه نوری به خواست و اذن خداوند به عرش بلند شود و عرش را نورانی کند.
خداوند در قرآن کریم می فرماید:
«فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ »؛ [این نور] در خانه هایی است که خدا اذن داده [شأن و منزلت و قدر و عظمت آنها] رفعت یابند و نامش در آنها ذکر شود.
سوره نور، آیه 36.
    
(۸) میزان مهریه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
مهر حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بهایی بود که حضرت علی (علیه السلام) با فروختن زره خود پرداخت کرد.
    
(۹) فرزندان حضرت زهرا (سلام الله علیها)
ثمره این ازدواج مبارک، پنج فرزند به نام های حسن، حسین، زینب، ام کلثوم و محسن - که در جریان وقایع پس از وفات پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) سِقط شد -، بود.
    
(۱۰) همسرداری و اطاعت پذیری حضرت زهرا (سلام الله علیها)
همسرداری زن به اندازه ای دارای اهمیت است که حضرت علی (علیه السلام) می فرماید:
جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است.
کافی، ج 5، ص 9.
    
حضرت زهرا (سلام الله علیها) با آن همه فضیلت، همسری نیکو و مطیع برای امیر مؤمنان علی (علیه السلام) بود.
امام صادق (علیه السلام) می فرماید:
«... علی (علیه السلام) آب و هیزم می آورد و حضرت فاطمه آرد می کرد و خمیر می ساخت و نان می پخت و لباس ها را وصله می زد، و آن بانوی گرامی از زیباترین مردم بود و گونه های مطهرش از زیبایی مثل گل بود. درود خدا بر او و پدر و فرزندانش باد.»
کلینی، روضه الکافی، ص165.
    
حضرت زهرا (سلام الله علیها) هیچ گاه حتی اموری را که احتمال می داد علی (علیه السلام) قادر به تدارک آنها نباشد، از او طلب نمی نمود.
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرماید:
«به خدا سوگند(در سراسر زندگی مشترک با فاطمه (سلام الله علیها) تا آنگاه که خدای عزیز و جلیل او را قبض روح فرمود هرگز او را خشمگین نساختم و بر هیچ کاری او را اکراه و اجبار نکردم، و او نیز مرا هرگز خشمگین نساخت و نافرمانی من نکرد؛ هر وقت به او نگاه می کردم رنج ها و اندوه هایم برطرف می شد.»
بحارالانوار، ج43، ص134، کشف الغمه، ج1، ص492.
    
یکی از نمونه های اطاعت پذیری ایشان از همسر خویش که در تاریخ نقل گردیده است به ماجرای عیادت خلفای اول و دوم از ایشان در ایام بستری بودنشان مربوط می گردد که حضرت علی (علیه السلام) از حضرت زهرا (سلام الله علیها) سوال کردند، آیا آن ها را به حضور می پذیری؟
حضرت زهرا (سلام الله علیها) در پاسخ فرمودند:
«الْبَیْتُ بَیْتُکَ وَ الْحُرَّةُ زَوْجَتُکَ افْعَلْ مَا تَشَاء»؛ خانه خانه توست و من همسر تو هستم. هر آنچه که خودت می دانی انجام بده.
نهج الحیـا، ص21.
    
پیامبر هنگام تهیه جهیزیه حضرت زهرا (سلام الله علیها) دستور داد تا مقداری عطر نیز تهیه شود و حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیز در داخل خانه دائماً معطر بودند.
    
(۱۱) حضرت زهرا (سلام الله علیها) و تربیت فرزندان
سیره رفتار حضرت زهرا (سلام الله علیها) با فرزندان خود الگویی صحیح برای تربیت صحیح فرزندان است. ایشان با احترام فرزندان خود را مورد خطاب قرار داده و در نتیجه از سوی آنها نیز احترام دریافت می کردند.حضرت زهرا (سلام الله علیها) در آموزش، تربیت دینی و اخلاقی فرزندان خود تلاش بسیاری می کردند.
در حدیث شریف کساء حضرت زهرا (سلام الله علیها) در پاسخ سلام فرزند خود امام حسن (علیه السلام) می فرماید:
سلام برتو ای نور دیده ام و میوه دلم. و در پاسخ سلام امام حسین (علیه السلام) می فرماید:سلام بر تو ای فرزند من و ای نور دیده ام و میوه دلم. حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرزندان خود را همیشه برای یادگیری و تعلیم و تزکیه آماده می کرد؛
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به فرزندش حسن (علیه السلام) می فرمود:
«به مسجد برو، آنچه را از پیامبر شنیدی فراگیر و نزد من بیا و برای من بازگو کن».
سفینة البحار، ج 1، ص 245.
    
در برخی گزارش های تاریخی آمده است که فاطمه (سلام الله علیها) هنگام بازی دادن فرزندش حسن (علیه السلام) این اشعار را می خواند:
تو ای حسن به پدرت شبیه شو و حق را آزاد کن و خدای منان را عبادت کن و با کینه توز دوستی مکن.
بحارالانوار، ج63، ص286.
    
(۱۲) ساده زیستی حضرت زهرا (سلام الله علیها) و پرهیز از تجمل
منابع شیعه و سنی نقل کرده ‏اند، امیرمؤمنان و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین (علیه السلام) و خادمه آنان «فضه» طبق نذری که کرده بودند سه روز، روزه گرفتند.
شب اول هنگام افطار فقیری در زد، حضرت علی (علیه السلام) افطار خود را به او داد. سایرین نیز به او اقتدا کرده و افطار خود را به فقیر دادند و با آب افطار کردند. شب دوم یتیمی در زد و باز افطار خود را به او دادند. شب سوم نیز اسیری آمد و چیزی طلبید، این بار نیز افطار خود را به او دادند. آنگاه از سوی خدای متعال سوره «انسان» نازل شد.
امالی صدوق، ص216 و 212، کشف الغمه، ج1، ص413 و 417.
    
و در این سوره آیه زیر اشاره به ایثار و انفاق آن بزرگواران دارد.
«وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَیٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا»
ترجمه: و غذا را در عین دوست داشتنش، به مسکین و یتیم و اسیر انفاق می کنند.
تفسیر این داستان را در تفاسیر شیعه و سنی و از جمله در تفسیر معروف «کشاف» تألیف عالم و مفسر بزرگ سنی «جاراللّه‏ زمخشری» می‏توان یافت.
سوره انسان، آیه 8.
مناقب شهر آشوب، ج3، ص147 و 148، منتهی الامال، ص68 در ذکر وقایع سال دوم.
    
(۱۳) عبادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
حسن بصری می گوید:
در میان امت اسلام، کسی خداپرست تر از فاطمه نبود. آنقدر در نماز می ایستاد که قدم هایش ورم می کرد.
مناقب، ج 3، ص 341.
ابن عمره از پدرش نقل می کند که گفت:از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم:چرا فاطمه (سلام الله علیها) زهرا نامیده شد؟
آقا امام صادق (علیه السلام) فرمود:
چون وقتی که در محراب عبادتش به نماز می ایستاد فروغ نورش برای ساکنان آسمان می درخشید همانگونه که نور ستارگان آسمان برای زمینیان می درخشد.
علل الشرایع، ج 1، ص 215.
    
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) درباره حضرت زهرا (سلام الله علیها) می فرمود:
ایمان به خدا در اعماق دل و باطن روح زهراچنان نفوذ کرده که برای عبادت خدا خودش را از همه چیز فارغ می سازد. فاطمه دخترم بهترین زن عالم است. پاره تن من و نور چشم من و میوه دل من و روح و روان من است. حوریه ای است به صورت انسان.
آنگاه که در محراب عبادت می ایستد نورش برای ملائک آسمان درخشندگی دارد و خداوند به ملائکه خطاب می کند:بنده مرا ببینید! چطور در مقابل من به نماز ایستاده و اعضای بدنش را خوف می لرزد و غرق عبادت است! ای ملائکه گواه باشید که پیروان فاطمه را از عذاب دوزخ در امان قرار دادم.
بحارالانوار، ج 43، ص 172.
    
(۱۴) ماجرای غصب فدک
پس از ماجرای سقیفه و غصب خلافت، از نخستین اقدام های خلیفه این بود که فدک را از تصرف زهرا (سلام الله علیها) و امیرالمؤمینین (علیه السلام) خارج کند. از این رو ابوبکر دستور داد تا عوامل و کارگران آن حضرت را از فدک اخراج کردند و آن را به بیت المال ملحق نمودند.
اصول کافی، ج1، ص543.
    
وی برای توجیه کار خود به روایتی دست یازید که جز او هیچ یک از صحابه و روات آن را نقل نکرده اند.
در صحیح بخاری آمده است که ابوبکر در پاسخ حضرت زهرا (سلام الله علیها)، که به اقدام وی اعتراض نمود، چنین گفت:
«إنّ رسول اللّه قال:لانورث ما ترکناه صدقة؛ ما ارث نمی گذاریم، هر چه از ما بماند صدقه است.»
صحیح بخاری، جلد 5، ص 198.
      
حضرت زهرا (سلام الله علیها) در جریان غصب فدک و دفاع از خلافت امیرالمومنین (علیه السلام) خطبه ای خواند که به خطبه فدکیه معروف است.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) و مشارکت در مسائل اجتماعی و سیاسی
حضرت زهرا (سلام الله علیها) تا حد ممکن از حضور در انظار عمومی پرهیز می کرد اما در صورت لزوم و مواقع حساس، مسئولیت خود را انجام می داد.
در روایات تاریخی آمده است که:
در غزوه احد هنگامی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) چهره پر از خون پدر را مشاهده کردند، خون ها را از رخسار پدر، پاک نمودند در حالی که امیر مومنان (علیه السلام) با سپر خویش آب می ریختند و فاطمه (سلام الله علیها) را یاری می کردند. آن حضرت چون دید جریان آب و شستشو، خونریزی را بیشتر می کند به همین جهت در پی چاره اندیشی خویش تکه حصیری آورد و آن را با شرایط خاصی سوزانید و خاکسترش را بر روی زخمها نهاد تا خون باز ایستد و چنین شد که خون بند آمد.
(فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از ولادت تا شهادت ، محمدکاظم قزوینی؛ ص 168.
    
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در غزوه احزاب برای امیرالمؤمنین (علیه السلام) و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) نان و غذا می برده اند.
ذخائر العقبی، ص 47.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) در فتح مکه نیز حضور داشته و به پدر و همسرشان کمک می کردند. در جریان بیعت زنان مشرک با پیامبر نیز حاضر بودند.
واقدی،المغازی، ج2، ص83.
    
(۱۵) عیادت شیخین از حضرت زهرا (سلام الله علیها) هنگام بیماری
بنابر روایات بسیار، حضرت زهرا (سلام الله علیها) تنها ۹۵ روز پس از رسول خدا در این دنیا زندگی کردند. ایشان بر اثر شدت ضربه ای که در هجوم به خانه اش وارد گشته بود در بستر بیماری افتاد. ایشان در آن زمان، حضرت محسن (علیه السلام) را باردار بود اما به دلیل این اتفاق، فرزند خود را از دست داد.
در این ایام ابوبکر و عمر درخواست ملاقات ایشان را کرده و از حضرت علی (علیه السلام) خواستند که وساطت کند.حضرت زهرا (سلام الله علیها) در ابتدا مخالف حضور آنها بود اما سرانجام رضایت داد و در برابر آنها این کلام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) را که فرموده بود:خدا و ملائکه را شاهد و گواه می گیرم که شما دو نفر مرا به غضب آوردید و رضایت مرا فراهم ننمودید، اگر پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) را ملاقات کنم از شما شکایت خواهم کرد.
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) مرتب می فرمود:
«و الله لادعونّ الله علیک عند کلّ صلوة اُصَلّیها». به خدا قسم در هر نمازی که می خوانم تو (ابوبکر) را نفرین می کنم.
صحیح بخاری، ج5، ص177.
    
(۱۶) شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
حضرت زهرا (سلام الله علیها) که مدتی بر اثر ظلم هایی که بر ایشان وارد شده بود در بستر بیماری بودند سرانجام در روز سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری به شهادت رسیدند. البته در مورد تاریخ دقیق شهادت ایشان اختلاف وجود دارد اما مشهورترین نقل قول، این است که حضرت زهرا (سلام الله علیها) تنها ۹۵ روز پس از رحلت رسول خدا در این دنیا زندگی کرده و در ۱۸ سالگی به شهادت رسیدند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -