انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۸) اساسنامه کانونهای فرهنگی هنری

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
اساس نامه کانون  های فرهنگی هنری مساجد
    
خودتان را مجهز کنیدُ مجهز به سلاح معرفت و استدلال کنید؛ بعد به این کانون های فرهنگی و هنری بروید و پذیرای جوان ها باشید.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
با اتکا و استعانت از درگاه کبریایی و با الهام از تعالیم عالیه دین مبین اسلام به ویژه پیامبر عظیم الشان حضرت محمد مصطفی (صلوات الله و سلامه علیه) و در جهت اعتلای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، و نظر به ضرورت تحقق مطالبات و منویات ارزشمند حضرت امام خمینی (رحمة الله) و مقام معظم رهبری حضرت آیةالله خامنه‌ای (مدظله العالی) در خصوص مسجد طراز اسلامی و ادای دین و تکلیف نسبت به انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر ایران اسلامی و همچنین تحقق اهداف و سیاست های فرهنگی مصرّح در قانون اساسی و سایر مقررات و قوانین موضوعه کشوری بلاخص تلاش در راستای ترویج و اشاعه فرهنگ و معارف رفیع قرآن و عترت به مقابله اصولی و منطقی با تهاجم فرهنگی (موضوع مصوبه جلسه جلسه ۳۰۲ مورخ ۱۸/ ۱۲ / ۱۳۷۱ شورای انقلاب فرهنگی) و با رعایت ضوابط قانونی؛ بر اساس مصوبه جلسه ۸۰۷ مورخ مورخ ۱۸/ ۲ / ۱۳۹۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر طبق شرایط مندرج در این اساسنامه، کانون فرهنگی و هنری مسجد... تشکیل می شود.
    
فهرست فصل های اساسنامه کانون ها:
فصل اول: کلیات و تعاریف کانون.
فصل دوم: اهداف کانون.
فصل سوم: ارکان اصلی کانون.
فصل چهارم: امور مالی و محاسباتی و بازرسی کانون.
    
ــــــــــــــ ـــــ ــــــــــــــ
فصل اول: کلیات و تعاریف کانون.
    
ماده ۱ تعریف کانون:
کانون، مجموعه ای غیردولتی و غیرانتفاعی وابسته به مسجد که دارای مجوز از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور است و بر اساس مقررات در محدوده مسجد به فعالیت فرهنگی و هنری می پردازد.
    
ماده ۲: نام کانون:
نام کانون، کانون فرهنگی و هنری... میباشد که برای اختصار در این اساسنامه «کانون» نامیده می شود.
    
ماده ۳: تابعیت کانون، تابعیت جمهوری اسلامی ایران و قوانین و مقررات مصوّب است. (کانون تابع قوانین و مقررات مصوّب جمهوری اسلامی ایران است.)
    
ماده ۴: مدت فعالیت کانون، از تاریخ ثبت نامحدود میباشد.
    
ماده ۵: مرکز اصلی و نشانی فعلی کانون: استان... شهرستان... شهر... بخش... دهستان... روستا... خیابان... کوچه... کد پستی... می‌باشد و تغییر محل آن در صورت لزوم، فقط با اطلاع و موافقت قبلی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری استان ممکن خواهد بود.
    
تبصره انتقال کانون مسجد به مسجد دیگر به هر دلیلی ممنوع می باشد.
    
ماده ۶: سرمایه / دارایی کانون:
«کانون» فاقد سرمایه / دارایی شخصی می باشد و تمامی امکانات موجود از محل مشارکتهای مردمی، خیرین و حمایت نهادهای فرهنگی به ویژه ستاد هماهنگی «کانون های فرهنگی و هنری مساجد» می باشد.
    
ماده ۷: فعالیت کانون در جوار مسجد انجام خواهد شد، مگر در موارد استثنایی که با تایید هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) «کانون» بلامانع تشخیص داده شده شود.
    
تبصره:
هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) می‌تواند در صورت عدم وجود فضای فیزیکی مناسب در داخل مسجد، مکانی را برای انجام فعالیت‌های «کانون» بسته به گستره جغرافیا و جمعیت محله تحت پوشش مسجد تا شعاع ۱۰۰۰ متری مسجد در نظر گرفته و مراتب را به همراه آدرس دقیق محل «کانون» به اطلاع و تایید ستاد هماهنگی «کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان» برساند.
    
فصل دوم: اهداف کانون.
اهداف کلی «کانون» در راستای تحقق ارزشها و اصول سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:
(۱) کشف و پرورش خلاقیت های فرهنگی بچه های مسجد.
(۲) تبلیغ، گسترش و تعمیق فرهنگ روح بخش اسلام و تاکید بر آرمان‌ها و ارزش‌های معنوی و فرهنگ اسلامی - ایرانی.
(۳) تقویت و اعتلای ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی مسجد با اولویت مردمی و خودجوش.
(۴) گسترش زمینه مشارکت و مباشرت مردم در امور فرهنگی، هنری، اجتماعی، علمی و غیره.
(۵) زمینه سازی برای حضور فعال جوانان و نیروهای متعهد در عرصه «کانونهای فرهنگی و هنری» و شناسایی و تربیت استعدادهای درخشان و غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و همچنین حفظ و ترویج فرهنگ انقلابی.
(۶) ارائه و عرضه فعالیت های فرهنگی، هنری بر اساس موازین و ضوابط اسلامی در عرصه های مذهبی، اجتماعی و مردمی در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی.
(۷) ایفای نقش فعال‌تر مساجد به عنوان پایگاه های علمی و فرهنگی در ترویج و انتشار علم در سطح عموم جامعه.
(۸) تقویت تعامل مساجد، مدرسه و خانواده به منظور ارتقای نقش آنها در تربیت دینی محله (هم‌افزایی بین سازمانی).
(۹) برنامه ریزی و تدوین راهکارهای عملی و اجرایی در راستای زنده نگاه داشتن و تبیین اندیشه دینی، فرهنگی و سیاسی حضرت امام خمینی (رحمةالله) و تحقق مطالبات و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در حوزه فرهنگ و هنر دینی و انقلابی.
(۱۰) برنامه‌ریزی جهت بهره گیری از ابزار و امکانات و مناسب و استفاده از شیوه های نوین و بروز به منظور رویارویی با جنگ نرم فرهنگی و تبلیغات سوء رسانه های بیگانگان.
(۱۱) تلاش شایسته برای تبیین ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دستاوردهای جمهوری اسلامی.
(۱۲) ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی و فرهنگ سازی درباره اصلاح الگوی مصرف و سیاست های اقتصاد مقاومتی.
(۱۳) حمایت از هنرمندان، نو آوران، محققان و تولیدکنندگان آثار و محصولات «کانون های فرهنگی و هنری» مقوم اخلاق، فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی.
(۱۴) حضور مؤثّر در فضای مجازی و رسانه ها به منظور توسعه و ترویج فرهنگ، مفاهیم و هویت اسلامی - ایرانی و مقابله با تهدیدات فرهنگی و رسانه‌ای.
(۱۵) انجام فعالیت های «کانون های فرهنگی و هنری» مطابق با بند ۱ ماده ۷ دستورالعمل تاسیس و صدور مجوز فعالیت های «کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور».
    
ماده ۸: موضوع فعالیت:
موضوع فعالیت کانون در حوزه موارد ذیل می باشد:
شبستان فرهنگ شامل رواق‌های نور، دانش، کتاب، همدلی و رسانه:
رواق نور شامل رشته های:
فعالیت های حوزه قرآن و عترت از جمله مدهامتان، تفسیر، حفظ، تلاوت نور، روخوانی و روانخوانی، تدبّر، مدّاحی، تواشیح خوانی، ابتهال، مفاهیم، صحیفه سجادیه، نهج البلاغه، مهدویت، سیره اهل بیت (علیهم السلام)، مقابله با عرفان های نوظهور، مشاوره اخلاقی، ترویج امر به معروف و نهی از منکر، سبک زندگی اسلامی.
رواق دانش شامل رشته های: فعالیت های مرتبط با علم اندوزی، ترویج علم نافع و نهضت تولید علم.
رواق کتاب شامل رشته های: فعالیت های ترویج کتاب و کتابخوانی از جمله شنبه های کتاب، عرضه (فروش) کتاب، فعالیت‌های کتابخانه‌ای (تبادل کتاب و...)
رواق همدلی شامل رشته های: فعالیت های اجتماعی از قبیل بزرگداشت مناسبت های ملی (حضور و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در راهپیمایی‌ها و...) مسابقه ورزشی، خدمات فرهنگی و ارتقای سلامت اجتماعی در قالب های فعالیت های فرهنگی هنری.
رواق رسانه شامل رشته های: تولید خبر، تحلیل محتوا، کلاس های سواد رسانه‌ای، انعکاس اخبار، راه اندازی پویش، پادکست.
شبستان هنر شامل رواق‌های فیلم، سرود، نمایش، ترنج، قلم:
رواق فیلم شامل رشته‌های: تولید، اجرا و آموزش در حوزه های فیلم کوتاه (مستند، داستانی) فیلم موبایلی، نماهنگ، انیمیشن، فیلم بلند:
رواق سرود شامل رشته‌های: آموزش، تولید اثر و اجرای سرود های میدانی و...
رواق نمایش شامل رشته‌های: آموزش، تولید و اجرا در نمایش های میدانی و خیابانی، تعزیه، صحنه ای، کاغذی، استندآپ کمدی، عروسکی، پانتومیم.
رواق ترنج شامل رشته‌های: آموزش، تولید اثر در حوزه های خوشنویسی، گرافیک، نقاشی، طراحی، صنایع دستی (معرق، قلمزنی و...)، کاریکاتور و شرکت در جشنواره ها.
رواق قلم شامل رشته‌های: شرکت در جشنواره ها و سوگواره ها، داستان نویسی، مقاله نویسی، تالیف و گردآوری کتاب، خاطره نویسی، دلنوشته، نمایشنامه‌نویسی.
شبستان نوآوری شامل رواق‌های فناوری، کارآفرین:
رواق فن آوری شامل رشته‌های: ارائه خدمات اینترنتی، تولید نرم‌افزار، ساخت اپلیکیشن های مسجدی.
رواق کارآفرینی شامل رشته‌های: آموزش کارآفرینی، آموزش مهارت و... .
و سایر فعالیت ها و تعاملات از جمله موارد ذیل:
(۱) همکاری و اشتراک مساعی با سایر مراکز و موسسات مشابه در ارتباط با موضوع فعالیت «کانون»، تبادل افکار و اندیشه‌ها و مبادله آثار و تولیدات، تشکیل و برگزاری جلسات سخنرانی و سمینارها و نظایر آن.
(۲) ارتباط و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه فعالیت‌های مرتبط با کانون های فرهنگی و هنری.
(۳) تهیه و تامین نیازهای ضروری و تدارک وسایل و ابزارکار وابسته به فعالیت‌های کانون.
(۴) جذب جوانان و نوجوانان در زمینه‌های مرتبط با فعالیت‌های کانون های فرهنگی و هنری (عضو پذیری).
(۵) برگزاری دوره ها و کلاس های آموزشی، مسابقات، جشنواره ها و نمایشگاه ها.
(۶) شرکت در جشنواره ها، مسابقات، نمایشگاه‌های فرهنگی، هنری.
     
ماده ۹: فعالیتهای کانون:
کلیه فعالیت‌های کانون در چارچوب قوانین و مقررات مصوب ستاد هماهنگی «کانون های فرهنگی و هنری مساجد» خواهد بود.
     
فصل سوم: ارکان اصلی کانون.
    
ماده ۱۰: فعالیتهای کانون:
هر «کانون فرهنگی و هنری مسجد» دارای ارکانی به شرح زیر است:
الف: امام جماعت.
بـــ: هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) کانون.
جـــ: مدیرمسئول.
د: بازرس (اختیاری)
    
ماده ۱۱: اعضای هیئت مؤسس:
اعضای
هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) «کانون فرهنگی و هنری» عبارتند از:
الف: آقای .............. امام جماعت.
بـــ: آقای .............. عضو منتخب هیئت امنای مسجد.
ج: آقای / خانم .............. فرمانده پایگاه بسیج.
د: آقا / خانم .............. ذیصلاح فرهنگی ۱.
هـ: آقا / خانم .............. ذیصلاح فرهنگی ۲.
و: آقا / خانم .............. ذیصلاح فرهنگی ۳.
ز: آقا / خانم .............. ذیصلاح فرهنگی ۴. (علی البدل)
    
در تاریخ .............. با تصمیم هیأت مؤسس کانون (مجمع عمومی مؤسسان) اساسنامه را تکمیل و امضا کرده‌اند.
    
تبصره ۱ ترکیب هیأت مؤسس در مساجد کانون های شهری و روستایی بدین شرح می باشد، هیأت مؤسس کانون های شهری متشکل از هفت یا پنج نفر می باشد و «هیأت مؤسس کانون های روستایی» متشکل از سه نفر:
({۱} امام جماعت و در صورت عدم وجود امام جماعت رئیس هیأت امنای مسجد، {۲} فرمانده پایگاه بسیج و در صورت عدم ورود فرمانده پایگاه عضو هیأت امنا {۳} و یک نفر ذیصلاح فرهنگی).
مساجد فاقد امام جماعت اعم از شهری و روستایی ترکیب هیأت مؤسس می تواند سه نفر باشد شامل {۱} رئیس هیأت امنا {۲} فرمانده پایگاه بسیج و در صورت عدم وجود پایگاه یکی از اعضای هیأت امنای مسجد {۳} و همچنین یک نفر ذیصلاح فرهنگی باشد.
تبصره ۲ خواهران هم می‌توانند عضو هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) «کانون» باشند.
تبصره ۳ کلیه اعضای هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) کانون بجز امام جماعت نمی توانند عضو هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) و یا مدیر مسئول کانون دیگری باشند.
تبصره ۴ هرگونه تغییر در ارکان کانون، مطابق ماده ۷ دستورالعمل تأسیس و صدور مجوز «کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور» مصوبه جلسه ۲۵/ ۴/ ۱۳۹۸ شورای سیاستگذاری و نظارت بر «کانون ها» می باشد.
تبصره ۵ شرایط احراز هر یک از ارکان اصلی «کانون» تابع شرایط مندرج در ماده ۴ دستورالعمل تأسیس و صدور مجوز «کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور» مصوبه جلسه ۲۵/ ۴/ ۱۳۹۸ شورای سیاستگذاری و نظارت بر «کانون‌ها» خواهد بود.
تبصره ۶ ذیصلاح فرهنگی به شخصی گفته میشود که در زمینه رشته های مختلف «کانون های فرهنگی و هنری» دارای سابقه مؤثر بوده و مورد تایید امام جماعت مسجد باشد.
    
ماده ۱۲: شرح وظایف:
الف: شرح وظیفه امام جماعت:
از آنجا که آغاز فرآیند تاسیس «کانون» و نیز معرفی گزینه پیشنهادی برای مدیریت «کانون» و همچنین تغییر مدیر «کانون» از شئون امام جماعت مسجد می باشد لذا امام جماعت به عنوان یک رکن مهم و اساسی مورد توجه قرار گرفته است.
قابل ذکر است نظارت بر حسن عملکرد «کانون» (منطبق با اساسنامه و ابلاغیه های ستاد) و همچنین تغییر مدیر «کانون» از مهمترین وظایف امام جماعت قلمداد می شود.
    
تبصره:
در صورتی که مسجد فاقد امام جماعت باشد رئیس هیأت امنا مسجد یا برگزیده هیأت امنا جایگزین امام جماعت در امر نظارت بر «کانون» می باشد.
بـــ: شرح وظایف هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) کانون:
هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) که رکن اصلی و مسئول و خط مشی و تصمیم گیری «کانون» میباشد و بایستی به محض انتخاب به ستاد استان معرفی شوند دارای وظایف زیر است:
الف - تعیین خط مشی و نظارت بر اجرای برنامه ها و انتخاب مدیر مسئول، انتخاب و معرفی بازرس.
بـــ - بررسی و تصویب بودجه و عملکرد و تراز مالی کانون.
جـــ - تدوین و تصویب برنامه های «کانون های فرهنگی و هنری» متناسب با شرایط محلی.
د - اجرای ضوابط، آیین نامه ها و دستورالعمل ها و روش های اجرایی مصوب و ابلاغی از سوی دبیرخانه و ستاد.
هـ - بررسی، تصویب و موافقت با پذیرش افراد جهت همکاری و مشارکت (عضوگیری در کانون).
و - تعیین و تصویب نحوه درج آگهی های «کانون» (تبلیغات در فضای مجازی، تبلیغات محیطی، روزنامه کثیرالانتشار و...).
ز - جایگزینی اعضای هیئت هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) در صورت استعفا یا فوت و یا سایر معاذیر قانونی و پیشنهاد تغییر اعضا با اطلاع و موافقت ستاد هماهنگی «کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان».
هـ - تصویب کلیه مواردی که به موجب اساسنامه در صلاحیت هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) است.
طـ - نظارت بر حسن اجرای فعالیت ها و اقدامات «مدیر مسئول کانون» و «کانون».
یــ - بررسی و تصویب گزارش سالانه فعالیت‌های صورت گرفته در «کانون» و اقدام برای ارسال به مراجع ذیصلاح بالادستی.
    
تبصره -
رونوشت کلیه مصوبات آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، ضوابط، روشهای اجرایی و همچنین گزارش سالانه «کانون های فرهنگی و هنری کانون»، به ستاد هماهنگی «کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان» فرستاده خواهد شد.
    
ماده ۱۳: جلسات هیئت موسس و... :
جلسات هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) «کانون» حداقل هر ماه یکبار تشکیل و با حضور اکثریت اعضا رسمیت خواهد یافت و تصمیمات متخذه با اکثریت آرا اعضای معتبر و در صورت تساوی آرا، رای امام جماعت نافذ و لازم الاجرا خواهد بود. کلیه تصمیمات و مذاکرات در دفتری ثبت و به امضای حاضرین خواهد رسید.

ماده ۱۴: درخواست تشکیل جلسات هیئت موسس و... :
جلسات هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) بنا به درخواست دعوت امام جماعت یا مدیر مسئول تشکیل میشود و دعوت نامه کتبی شامل دستور جلسهُ ساعت حضور و خلاصه‌ای از مصوبات جلسه قبل، یک هفته قبل از تشکیل جلسه به صورت تلفنی و یا پیامکی و یا نصب در تابلو اعلانات مسجد ارسال میشود.
    
تبصره -
در صورت عدم حضور کامل اعضا، ملاک تشخیص جلسه، برای هیئت موسس سه نفر حداقل دو نفر، هیئت مؤسس پنج نفره حداقل سه نفر، هیئت موسس هفت نفره حداقل ۵ نفر از اعضای هیئت موسس می باشد.
    
ماده ۱۵: تعیین رئیس و نایب رئیس و منشی:
هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) در اولین جلسه از بین خود یک نفر را به عنوان رئیس و یک نفر را به عنوان نایب رئیس و یک نفر را به عنوان منشی انتخاب خواهد کرد و جلسات توسط رئیس و در غیاب او توسط نایب رئیس اداره و صورت جلسات توسط منشی ثبت خواهد شد، اعضای مذکور صرفاً جهت اداره جلسه مجموعه موسسان تشکیل می گردد و سمت و مسئولیتی در «کانون» نخواهند داشت.
    
ماده ۱۶: تعیین مدیر مسؤول کانون:
هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) در اولین جلسه «مدیر مسئول کانون» را انتخاب می کنند. «مسئول امور اجرایی کانون، مدیر مسئول کانون» است که بنا به پیشنهاد (امام جماعت) بر اساس تبصره ماده ۳ اساسنامه ستاد، به وسیله هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) از بین خود و یا یکی از افراد واجد شرایط مطابق ماده ۴ دستورالعمل تاسیس و صدور مجوز فعالیت های «کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور» به صورت داوطلبانه و به مدت سه سال انتخاب میشود و پس از تایید ستاد استان و کشور مشغول به فعالیت خواهد شد. انتخاب مجدد او برای دوره های بعدی با پیشنهاد امام جماعت و تایید ستاد استان بلامانع است و در صورت توقف فعالیت از سوی «کانون» یا عدم احراز شرایط مدیر مسئول کانون جهت ادامه تصدی مدیریت ستاد هماهنگی کانون های استان می‌تواند راساً نسبت به ممانعت از عملیات ثبتی با مکاتبه با مراجع ثبتی تا انتخاب مدیر مسئول جدید از سوی هیئت موسس اقدام نماید.
    
تبصره ۱-
هر فرد فقط در یک «کانون» می تواند به عنوان مدیر مسئول انتخاب شود. همچنین چنانچه فرد عضو هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) «کانونی» باشد، نمی تواند به عنوان مدیر مسئول در «کانون» دیگری فعالیت کند.
    
تبصره ۲-
هیچ یک از کارکنان ستاد و ستادهای استانی نمی توانند به عنوان «مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری» معرفی شوند.
    
تبصره ۳-
کارکنان ستاد و ستادهای استانی صرفاً می توانند عضو هیئت موسس یکی از «کانون های فرهنگی و هنری مساجد» باشند.
    
ماده ۱۷: شرح وظایف مدیر مسئول:
مدیر مسئول، مسئول اجرایی «کانون» بوده و در قبال فعالیتهای آن در برابر امام جماعت، هیئت موسس و ستاد استان مسئول است و اهم وظایف او به شرح زیر می باشد:
الف - اجرای مصوبات هیئت موسس در ارتباط با امور «کانون».
بــــ - تعیین و ترسیم چشم انداز کانون بر اساس اسناد بالادستی ستاد و ارائه به
هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) جهت تصویب و اجرای آن.
جـــ - توجه به امر کادرسازی و روش های ارتقای کیفیت نیروی انسانی.
د - به کارگیری نیروهای متخصص، علاقمند و کارشناس داوطلب بر اساس آیین نامه ها و ضوابط اجرایی مصوب هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان).
هــ - تهیه، تنظیم و پیشنهاد بودجه، آیین نامه، دستورالعمل ها و روش های اجرایی، تهیه و تنظیم صورت دارایی و دیون و تراز مالی و حسابهای «کانون» و تهیه گزارش فعالیت سالا سالیانه.
و-  دعوت هیئت موسس به جلسات، تنظیم دستور جلسات، صورتجلسات و شرکت در جلسات هیئت مؤسس با حق رای.
ز- افتتاح «حساب کانون» در بانک معرفی شده از طرف ستاد هماهنگی «کانون های فرهنگی و هنری استان».
حــ - مراجعه به ادارات دولتی و موسسات و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی جهت انجام امور «کانون».
طــ - تهیه و تدارک ابزار و وسایل مورد نیاز، خرید و فروش و اجاره و عقد قراردادهای لازم، طرح هرگونه دعوای حقوقی و جزایی در مراحل مختلف دادرسی و ارجاع دعوی به داوری و تعیین و انتخاب وکیل با تفویض حق توکیل به غیر و اعطای اختیارات لازم به وکلاء و از آنان حل و فصل دعاوی به صلح و سازش. (هماهنگی کامل با هیئت مؤسس)
ی -  تهیه و تنظیم دفاتر موثر محاسباتی و ثبت درآمدها و هزینه ها و گردش مالی کانون با استفاده از خدمات حسابداری خبره و مطلع.
ک - انجام اقدامات و تشریفات قانونی مربوط به ثبت و صدور مجوز و هر اقدام قانونی دیگر که در جهت تسهیل و تسریع امور «کانون» لازم باشد و در صلاحیت هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) نباشد در حدود ضوابط اساسنامه و اقدامات اجرایی.
ل - نظارت بر نحوه عملکرد «اعضای کانون» و تدوین گزارش های نوبه ای، مستمر و سالیانه و ارائه به هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان)
مــ - پیگیری جدی ابلاغیه‌های ستاد هماهنگی «کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان» و تلاش در جهت اجرای شایسته برنامه های کانونی، شهرستانی، استانی و کشوری.
    
ماده ۱۸: واگذاری اختیارات هیئت به مدیر مسؤول:
هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) «کانون» می‌تواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیر مسئول تفویض نماید که در این صورت علاوه بر اینکه مدیر مسئول مجری تصمیمات هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) خواهد بود در حدود اختیارات تفویضی به جانشینی هیئت موسس مجمع عمومی موسس آن اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
    
ماده ۱۹: دعوت به  همکاری برای پیشبرد اهداف از طرف مدیر مسؤول:
مدیرمسئول می‌تواند افراد را برای پیشبرد اهداف به صورت داوطلبانه برای همکاری دعوت نماید و پس از تایید هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) کانون قسمتی از اختیارات خود را به وی تعویض نماید لیکن به هرحال شخصاً در قبال فعالیت‌های اجرایی مسئول خواهد بود.
    
ماده ۲۰: هر فرد عضو یک کانون و در بقیه کانونها عضو مهمان:
هر فرد می تواند فقط عضو یک«کانون» باشد و در بقیه «کانون ها» به عنوان عضو میهمان بدون دریافت کارت عضویت می تواند فعالیت داشته باشد.
    
ماده ۲۱: چگونگی تغییر در محل فعالیت کانون با تصویب هیئت مؤسس:
هرگونه تغییر در محل فعالیت «کانون» با تصویب هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) پس از ارائه صورت جلسه هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) و با اطلاع قبلی و تایید ستاد استان و مطابق با دستورالعمل تاسیس و صدور مجوز «کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور» بلامانع و امکان پذیر است
    
فصل چهارم: امور مالی و محاسباتی و بازرسی کانون.
    
ماده ۲۲: شرح منابع درآمد کانون:
دارایی و منابع درآمد همچنین محل های درآمد «کانون» به شرح زیر است:
الف - مبلغ .............. ریال که در بدو تأسیس از طرف هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) تعمیر و پرداخت شده است.
بــــ - کلیه اموال منقول و غیرمنقول و وجوه نقدی که از سوی موسسان و سایر اشخاص حقیقی به «کانون» واگذار شده یا بشود..
جـــ - وجوه حاصله از دریافت حق عضویت و مشارکت در کانون های فرهنگی و هنری در صورتیکه هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) آن را تصویب نماید.
د - کلیه وجوه نقدی و کمکهای غیر نقدی و ابزار و امکاناتی که از سوی ستاد هماهنگی «کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور» و ستاد استانی به کانون ها واگذار شود.
هــ - کلیه وجوه نقدی و کمکهای غیر نقدی و ابزار و وسایل که از طرف سازمان ها و موسسات دولتی و غیردولتی به «کانون» واگذار شود.
    
ماده ۲۳: غیر قابل بودن انتقال بودن اموال کانون:
کلیه اموالی که به «کانون» واگذار شده و یا بعداً به دارایی آن افزوده شود غیر قابل انتقال است و فقط می توان از منافع آن در اجرای اهداف «کانون» استفاده نمود مگر در مواردی که با تصمیم و تصویب هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) و تبدیل به احسن و یا نقل و انتقال و فروش آن با نظر هیئت هماهنگی «کانون های فرهنگی و هنری مساجد» به مصلحت تشخیص داده شود و یا در صورت انحلال که طبق ماده ۲۹ اساسنامه رفتار خواهد شد.
    
ماده ۲۴: سال مالی کانون:
سال مالی «کانون» از اول فروردین ماه هر سال شروع و به آخر اسفند ماه همان سال خاتمه می یابد به جز سال اول تأسیس «کانون» که از تاریخ تاسیس آغاز در اسفند ماه همان سال خاتمه می‌یابد. هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) در پایان هر سال و حداکثر ۲ ماه پس از انقضای سال مالی برای رسیدگی به عملکرد «کانون» و تصویب آن و نیز تعیین خط مشی و برنامه سال آتی و تهیه گزارش عملکرد «کانون فرهنگی و هنری» تشکیل جلسه خواهد داد.
    
ماده ۲۵: حسابهای کانون {مانند چک و اوراق و اسناد بهادار و قراردادها} با امضای مسؤول کانون و رئیس هیئت مؤسس:
کلیه حساب های «کانون» چک‌ها اوراق و اسناد بهادار و قراردادها با امضای مدیر مسئول و رئیس هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) یا امام جماعت متفقاً با مهر و «کانون» معتبر خواهد بود و سایر مکاتبات فقط با امضای مدیر مسئول و مسئول مهر «کانون» انجام خواهد یافت
    
ماده ۲۶: تعیین بازرس و علی البدل بازرس برای نظارت بر امور مالی و... کانون:
به منظور بازرسی و نظارت بر امور مالی و رسیدگی به دفاتر و اسناد و حساب ها و اعلام نظر درباره ترازنامه و صورت دارایی و بدهی و نظارت بر فعالیت و عملکرد کانون هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) می تواند از بین اعضای «کانون» یک نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان بازرس علی البدل در اولین جلسه انتخاب خواهد کرد انتخاب بازرس اصلی و علی البدل بایستی به اطلاع ستاد استان برسد.
    
تبصره ۱- انتخاب مجدد فرد به عنوان بازرس بلامانع است و یک فرد همزمان می تواند در چند «کانون» به عنوان بازرس فعالیت کند
    
تبصره ۲ - شرایط بازرس عبارت است از:
۱. از اعضای درجه یک سببی و نسبی ارکان «کانون» و هیئت موسس نباشد.
۲. هر بازرس فقط در یک «کانون» می تواند به عنوان بازرس انتخاب شود و به طور همزمان نمی تواند بازرس «کانون» دیگری باشد.
۳. از حداقل شرایط لازم جسمانی تحصیلی و قانونی برخوردار باشد آشنا به امور بازرسی به ویژه در حوزه های مالی و حقوقی).
    
تبصره ۳ - «کانونی» که در ماده ۲۳ دارایی خود را صفر اعلام می‌نماید انتخاب بازرس اختیاری است.
    
ماده ۲۷: وظیفه بازرس در اطلاع رسانی تخلفهای کانون به هیئت مؤسس:
بازرس بدون اینکه بتواند به طور مستقیم در امور اجرایی دخالت نماید موظف است در صورت مشاهده قصور یا تخلف و یا تقصیر در امور «کانون» فوراً و بدون فوت وقت مراتب را به هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) اعلام نماید و انزل لزوم موضوع را به اطلاع ستاد استان برسانند در غیر اینصورت مسئولیت شجریان و تخلفاتی خواهد بود که از عدم اعلام به موقع آن در کانون به وقوع پیوسته و با مدیر مسئول و سایر کسانی که مستقیماً در این امور مباشرت داشته اند مسئولیت مشترک خواهد داشت
    
ماده ۲۸: مقررات عمومی انحلال و تصفیه:
الف: با توجه به اهداف و مقاصد غیرتجاری هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) «کانون» و مدیرمسئولی سعی و اهتمام خود را در جهت بقا و استمرار فعالیت «کانون» مبذول خواهد داشت و زمان پرهیز و احتراز از اجرای برنامه های غیر مفید برای خود را در جهت تعمیم و گسترش فضای فرهنگی و هنری سالم و اسلامی و اعتلای فرهنگ عامه معطوف خواهند داشت و این اثر را همواره در صدر برنامه‌های خود مورد نظر خواهند داشت با وجود این در صورتی که به علت حوادث غیر مترقبه وضعیتی پیش آید که ادامه فعالیت «کانون» به مصلحت نبوده و میسر نباشد انحلال آن با تصویب اکثریت سه پنجم هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) اعلام و در همان جلسه، مدیر تصفیه ای به انتخاب هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) از بین اعضا یا خارج از هیئت تعیین خواهد شد مدیر تصفیه پس از پرداخت دیون و وصول مطالبات و تصفیه کامل، گزارش تصفیه کانون را تنظیم و به ضمیمه گزارش نهایی به هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) تسلیم خواهد نمود مدت تصفیه یک سال خواهد بود و در صورتی که بنا به دلایل توجیهی، برای اعلام خاتمه تصفیه، به زمان دیگری نیاز باشد، این مدت با نظر هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) قابل تمدید خواهد بود و کلیه اموال و دارایی های باقی مانده «کانون» پس از تصفیه با نظر امام جماعت مسجد و هماهنگی قبلی ستاد هماهنگی «کانون های فرهنگی و هنری مساجد»، در اختیار سایر مساجد دارای «کانون» (جدید التأسیس یا قدیمی قرار خواهد گرفت.
    
تبصره -
هرگاه به علت عدول از اهداف ترسیم شده و عدم رعایت اصول و ضوابط قانونی، انحلال «کانون» از سوی ستاد استان مذکور اعلام گردد، تصفیه طبق مفاد ماده مذکور انجام و اموال و دارایی های باقیمانده در اختیار ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری استان قرار خواهد گرفت تا به تشخیص ستاد استانی در اختیار مراکز مشابه قرار گیرد.
    
بـــ: فوت یا محدودیت یکی از اعضای هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) و مدیرمسئول موجبی برای انحلال «کانون» نبوده و بر طبق ضوابط مندرج مندرج در این اساسنامه عضو جانشین برگزیده خواهد شد
    
ماده ۲۹: اقدامات کانون‌ها در چارچوب فعالیت های مصوب:
اقدامات «کانون‌ها» در چارچوب فعالیت های مصوب در ماده هشت خواهد بود و ستاد استان مجاز است از صورت تخلفات احتمال مالی اقدامات لازمه قانونی را رأساً به عمل آورد.
    
ماده ۳۰: درباره مسائل و موارد پیش بینی نشده در این اساسنامه:
درباره مسائل و مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است، طبق مقررات قانون حاکم بر مؤسسات غیر انتفاعی و غیر تجاری و ضوابط تأسیس مؤسسات «کانون‌ها»، انجمن ها و مراکز فرهنگی مصوّب شورای انقلاب فرهنگی و نیز مصوّبات شورای عالی سیاستگذاری و اساسنامه ستاد رفتار خواهد شد.
    
ماده ۳۱: تصویب این اساسنامه در پنج فصل مشتمل بر ۳۱ ماده و ۱۷ تبصره:
این اساسنامه در پنج فصل مشتمل بر ۳۱ ماده و ۱۷ تبصره در جلسه مورخ .............. به تصویب هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) رسید و درباره مسائلی که در آن پیش‌بینی نشده طبق اسناد بالادستی و مقررات مصوب و صادره بعدی ستاد هماهنگی «کانون های فرهنگی و هنری مساجد» ابلاغ و ملاک عمل واقع می گردد.
    
محل درج مشخصات به همراه امضا و اثر انگشت اعضای هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) و «کانون»
    
تذکر:
تمامی اعضای هیأت مؤسس (مجمع عمومی مؤسسان) «کانون» می بایست تمامی صفحات اساسنامه را امضا نمایند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -