انهار
انهار
مطالب خواندنی

فضیلت روزه

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
احادیث روزه
    
احادیث روزه
فهرست مطالب
(۱) روزه یکی از پايه های اسلام
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: بُنِيَ اَلْإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى اَلصَّلاَةِ وَ اَلزَّكَاةِ وَ اَلصَّوْمِ وَ اَلْحَجِّ وَ اَلْوَلاَيَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلاَيَةِ .
اسلام روى پنج پايه نهاده شده: نماز و زكاة و روزه و حج و ولايت و چنان كه براى ولايت (در روز غدير خم يا در عالم ميثاق) فرياد زده شد، براى هيچ چيزى ديگر فرياد زده نشد.
فروع كافي، ج 4 ص 62، ح 1
(۲) روزه برای مساوی شدن فقیر و غنی است
قال الصادق (علیه السلام): إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) الصِّيَامَ لِيَسْتَوِيَ بِهِ الْغَنِيُّ وَ الْفَقِير.
خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 73، ح 1766
(۳) روزه برای امتحان اخلاص است
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): فرض الله ...َ الصِّيَامُ ابْتِلَاءً لِإِخْلَاصِ الْخَلْق‏.
خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 512 ، ح 252 - تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 176 ، ح 3376
(۴) روزه برای چشیدن طعم گرسنگی و تشنگی قیامت است
قال الرضا (علیه السلام): إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِكَيْ يَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَيَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَة.
مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچارگى آخرت را بيابند.
وسایل الشیعه ج 10 ، ص 9 ، ح 12701.
(۵) روزه برای سلامت است
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): صوموا تَصِحّوا.
روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
نهج الفصاحه ص 547 ، ح 1854 - دعائم الاسلام  ج 1 ، ص 342.
(۶) روزه زكات بدن است
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): لكل شيئ زكاة و زكاة الابدان الصيام.
براي هر چيزي زكاتي است و زكات بدنها روزه است.
الكافي، ج 4، ص 62، ح 3.
(۷) روزه سپر آتش است
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): الصوم جنة من النار.
روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعني بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»
الكافي، ج ۴ ص ۱۶۲.
(۸) روزه در هوای گرم جهاد است
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): الصوم في الحر جهاد.
روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
بحار الانوار، ج 96، ص 257.
(۹) روزه نفس بهترین روزه
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.
روزه نفس از لذتهاي دنيوي سودمندترين روزه هاست.
غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64.
(۱۰) روزه واقعی اجتناب از محارم
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): الصيام اجتناب المحارم كما يمتنع الرجل من الطعام و الشراب.
روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردني و نوشيدني پرهيز مي كند.
بحار ج 93 ص 249
(۱۱) برترين روزه
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): صوم القلب خير من صيام اللسان و صوم اللسان خير من صيام البطن.
روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
غرر الحكم، ج 1، ص 417، ح 80.
(۱۲) روزه چشم و گوش
قال الصادق (علیه السلام): اذا صمت فليصم سمعك و بصرك و شعرك و جلدك.
آنگاه كه روزه مي گيري بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند. «يعني از گناهان پرهيز كند.»
 
(۱۳) روزه اعضا و جوارح
عن فاطمة الزهرا (سلام الله عليها): ما يصنع الصائم بصيامه اذا لم يصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه.
روزه داري كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه اش به چه كارش خواهد آمد.
 
(۱۴) روزه ناقص
قال الباقر (علیه السلام): لا صيام لمن عصي الامام و لا صيام لعبد ابق حتي يرجع و لا صيام لامراة ناشزة حتي تتوب و لا صيام لولد عاق حتي يبر.
روزه اين افراد كامل نيست:
۱ - كسي كه امام (رهبر) را نافرماني كند.
۲ - بنده فراري تا زماني كه برگردد.
۳ - زني كه اطاعت شوهر نكرده تا اينكه توبه كند.
۴ - فرزندي كه نافرمان شده تا اينكه فرمانبردار شود.
 
(۱۵) روزه بي ارزش
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلاَّ اَلْجُوعُ وَ اَلظَّمَأُ وَ كَمْ مِنْ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلاَّ اَلسَّهَرُ وَ اَلْعَنَاءُ حَبَّذَا نَوْمُ اَلْأَكْيَاسِ وَ إِفْطَارُهُمْ!.
بسا روزه دارى كه از روزه اش جز گرسنگى و تشنگى نصيبى نيابد ، و بسا شب زنده دارى كه از عبادت شبانه اش جز رنج و بى خوابى بهره اى نبرد ، زهى خواب زيركان [عارف] و روزه نگرفتن آنان!
نهج البلاغة : الحكمة 145.
(۱۶) کمک و یاری گرفتن از روزه
قال الصادق (علیه السلام) في قول الله عزوجل: «واستعينوا بالصبر و الصلوة » ، قال: الصبر الصوم.
خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
 
(۱۷) صدقه برتر از روزه ی مستحبّی
قال الصادق (علیه السلام): صَـدَقَـةُ دِرْهَـمٍ أَفْضَلُ مِنْ صِيامِ يَوْمٍ.
يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبي برتر و والاتر است.
وسائل الشيعه، ج 7، ص 218، ح 6.
(۱۸) خداوند مهربان پاداش روزه
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): قال الله تعالی: الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أجْزَی بِه.
روزه براي من است و من پاداش آن را مي دهم.
تأويل الدعائم، ج‌3، ص: 110‌.
(۱۹) روزه داران جرعه نوشان بهشت
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): مَن مَنَعَهُ الصَّومُ مِن طَعامٍ يَشتَهِيهِ، كانَ حقّا على اللّه ِ أن يُطعِمَهُ مِن طَعامِ الجَنَّةِ و يَسقِيَهُ مِن شَرابِها.
هر كه روزه، او را از خوردنِ غذايى كه هوس آن را كند باز دارد ، بر خداست كه وى را از غذاى بهشت سير كند و از شراب بهشتى به او بنوشاند.
 بحار الأنوار، ج 40، ص 331، ح 13.
(۲۰) خوشا بحال روزه داران
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): طوبي لمن ظما او جاع لله اولئك الذين يشبعون يوم القيامة.
خوشا بحال كساني كه براي خدا گرسنه و تشنه شده اند اينان در روز قيامت سير مي شوند. .
 
(۲۱) مژده به روزه داران
قال الصادق (علیه السلام): من صام لله عزوجل يوما في شدة الحر فاصابه ظما و كل الله به الف ملك يمسحون وجهه و يبشرونه حتي اذا افطر.
هر كس كه در روز بسيار گرم براي خدا روزه بگيرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را مي گمارد تا دست به چهره او بكشند و او را بشارت دهند تا هنگامي كه افطار كند.
 
(۲۲) دو شادی برای روزه روزه دار
قال الصادق عليه السلام: للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه.
براي روزه دار دو سرور و خوشحالي است:1 - هنگام افطار 2 - هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قيامت).
 
(۲۳) در مخصوص بهشت برای روزه داران
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): ان للجنة بابا يدعي الريان لا يدخل منه الا الصائمون.
براي بهشت دري است بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مي شوند.
وسائل الشيعه، ج 7 ص 295، ح 31.
(۲۴) استجابت دعای روزه دار
قال الكاظم (عليه السلام): دعوة الصائم تستجاب عند افطاره.
دعای شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مي شود.
 
(۲۵) زمستان بهار مؤمنان

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): أَلشِّتـاءُ رَبیـعُ الْمُـؤمِنِ یَطُولُ فیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلی قِیامِهِ وَ یَقْصُرُ فیهِ نَهارُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلی صِیامِهِ.
زمستان بهار مؤمن است، از شبهای طولانی‏ اش برای شب زنده داری، و از روزهای کوتاهش برای روزه‏ داری بهره می‏ گیرد.
وسائل الشیعه: ج ۷، ص ۳۰۲، ح ۳.
(۲۶) روزه مستحبی سه روز در هر ماه
قال الصادق (علیه السلام): من جاء بالحسنة فله عشر امثالها من ذلك صيام ثلاثة ايام من كل شهر.
هر كس كار نيكي انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است.
 
(۲۷) پاداش روزه در ماه رجب
قال الكاظم (عليه السلام): رجب نهر في الجنه اشد بياضا من اللبن و احلي من العسل فمن صام يوما من رجب سقاه الله من ذلك النهر.
رجب نام نهري است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين تر هركس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد خداوند از آن نهر به او مي نوشاند.
من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 56 ح 2.
 (۲۸) پاداش روزه در سه روز آخر ماه شعبان
قال الصادق (علیه السلام): من صام ثلاثة ايام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان كتب الله له صوم شهرين متتابعين.
هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه دو ماه پي در پي را برايش محسوب مي كند.
وسائل الشيعه ج 7 ص 375،ح 22.
(۲۹) پاداش افطاری دادن به روزه دار
قال الصادق (علیه السلام): من فطر صائما فله مثل اجره.
هر كس روزه داري را افطار دهد، براي او هم مثل اجر روزه دار است.
 
(۳۰) پاداش افطاری دادن به روزه دار
قال الكاظم (عليه السلام): فطرك اخاك الصائم خير من صيامك.
افطاري دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبي) بهتر است.
 
(۳۱) مجازات روزه خواری
قال الصادق (علیه السلام): من افطر يوما من شهر رمضان خرج روح الايمان منه.
هرکسی در روزی از ماه رمضان روزه اش را بخورد روح ایمان از او خارج خواهد شد .
وسائل الشيعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5. من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 73، ح 9.
(۳۲) ماه رمضان ماه خدا
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهري.
رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
 
(۳۳) ماه رمضان ماه رحمت
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): ... و هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار.
رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت است و وسطش مغفرت است و آخرش آزادی از آتش .
بحار الانوار، ج 93، ص 342.
(۳۴) گشوده شدن درهای آسمان برای روزه داران
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): ان ابواب السماء تفتح في اول ليلة من شهر رمضان و لا تغلق الي اخر ليلة منه.
درهاي آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مي شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد.
 
(۳۵) کاش فضیلت ماه رمضان را میدانستیم
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): لو يعلم العبد ما في رمضان لود ان يكون رمضان السنة.
اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست میداشت كه تمام سال، رمضان باشد.»
بحار الانوار، ج 93، ص 346.
(۳۶) فضیلت قرائت قرآن در ماه رمضان
قال الرضا (عليه السلام) : من قرا في شهر رمضان اية من كتاب الله كان كمن ختم القران في غيره من الشهور.
هر كس ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اينست كه درماههاي ديگر تمام قرآن را بخواند.
 
(۳۷) شب قدر شب سرنوشت ساز
قال الصادق (علیه السلام): راس السنة ليلة القدر يكتب فيها ما يكون من السنة الي السنة.
آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مي شود.
 
(۳۸) برتری شب قدر از هزار ماه
قيل لابي عبد الله (عليه السلام) : كيف تكون ليلة القدر خيرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فيها خير من العمل في الف شهر ليس فيها ليلة القدر.
از آقا امام صادق (عليه السلام) سوال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟حضرت فرمود: كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است.
 
(۳۹) اهمیت دادن به هر سه شب قدر
قال الصادق (علیه السلام): التقدير في ليلة تسعة عشر و الابرام في ليلة احدي و عشرين و الامضاء في ليلة ثلاث و عشرين.
برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مي گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بيست سوم.
 
(۴۰) احياء شب قدر
عن فضيل بن يسار قال:كان ابو جعفر (عليه السلام) اذا كان ليلة احدي و عشرين و ليلة ثلاث و عشرين اخذ في الدعا حتي يزول الليل فاذا زال الليل صلي.
فضيل بن يسار گويد:امام باقر (عليه السلام) در شب بيست و يكم و بيست سوم ماه رمضان مشغول دعا مي شد تا شب بسر آيد و آنگاه كه شب به پايان مي رسيد نماز صبح را مي خواند.
وسائل الشيعه، ج 7، ص 260، ح 4.
(۴۱) تکمیل روزه به دادن زكات فطره است
قال الصادق (علیه السلام): ان من تمام الصوم اعطاء الزكاة يعني الفطرة كما ان الصلوة علي النبي (صلي الله عليه و آله) من تمام الصلوة.
تكميل روزه به پرداخت زكاة يعني فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلي الله عليه و آله) كمال نماز است.
وسائل الشيعه، ج 6 ص 221، ح 5.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -