انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم طلاق در عادت و آمیزش بعد ار پاکی مرجع تقلید آیةالله العظمی سیستانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال باسلام من و همسرم توافق کردیم طلاق بگیریم ولی چند روز قبل از طلاق با او رابطه جنسی داشتم و در روز طلاق او هم عادت ماهانه بود ولی حقیقت را به عاقد نگفتیم آیا این صیغه باطل است
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(قدّس سرّه)

جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین
والسلام علی من اتبع الهدی
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
با تشکر از اعتماد شما به «سایت انهار»
بزرگوار.
(۱) چرا طلاق؟ در گذشته رسم مؤمنین این بوده است که دختر با چادر سفید به منزل شوهر می رفته و با کفن سفید از آنجا خارج می شده.
طلاق زیبنده مومن نیست و چون طلاق شما باطل هست تلاش کنید با مشاوره و حل شدن موارد اختلاف به زندگی خود سامان دهید زیرا با طلاق عرش خدا به لرزه درمی آید.
بزرگوار
طلاق یعنی جدا شدن همسران از یکدیگر؛ و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می‌رود.
طلاق وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش به وجود می آید.
بزرگوار
مشکلات در هر خانواده ای با هر پست و مقام و جایگاه و طبقه ای؛ کم و زیاد وجود دارد، اما گاهی زوجین این مشکلات را به قدری بزرگ می کنند که از حد توان و تحمل خارج می شود و منجر به طلاق می گردد.
بزرگوار
زوجین باید برای بهبود رابطه و افزایش عشق و علاقه و رسیدگی به خواسته ها و نیازهای هم بکوشند و تن به طلاق ندهند زیرا طلاق آخرین راه است.
پیامبران و امامان ما توصیه و سخنان گوهر باری راجع به طلاق گفته اند که در هر کدام نکته ای نهفته است.
سه حدیث در باره طلاق:
(1) قال الصادق (علیه السلام): ما مِن شَيءٍ مِمّا أحَلَّهُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ أبغَضَ إلَيهِ مِن الطلاقِ... .
الكافي، ج6، ص54، ح2.
از چيزهايى كه خداوند عز و جل حلال فرموده هيچ چيز نزد او منفورتر از طلاق نيست.

(2) الكافي عن صفوان بن مهران عن الإمام الصّادق عليه السلام : قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : ما مِن شَيءٍ أبغَضَ إلى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ مِن بَيتٍ يَخرَبُ في الإسلامِ بالفُرقَةِ ··· ثُمّ قالَ أبو عبدِ اللّه ِ عليه السلام : إنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ إنّما وَكَّدَ في الطَّلاقِ و كَرَّرَ فيهِ القَولَ مِن بُغضِهِ الفُرقَةَ.
الكافي، ج5، ص328، ح1.
الكافي ـ به نقل از صفوان بن مهران ـ امام صادق (عليه السلام): رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: در اسلام هيچ چيز نزد خداوند عزّ و جلّ منفورتر از خانه اى نيست كه با جدايى ويران شود ··· سپس امام صادق (عليه السلام) فرمود: خداوند عزّ و جلّ از آن رو نسبت به طلاق [ندادن] تأكيد فرموده و بارها از آن سخن گفته است ، كه از جدايى و تفرقه نفرت دارد .

الإمامُ الصّادقُ (عليه السلام): إنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يُحِبُّ البيتَ الذي فيهِ العُرسُ، و يُبغِضُ البيتَ الذي فيهِ الطلاقُ، و ما مِن شَيءٍ أبغَضَ إلى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ مِن الطلاقِ .
الكافي، ج6، ص54، ح3.
امام صادق (عليه السلام): خداوند عزّ و جلّ خانه اى را كه در آن عروسى باشد دوست دارد و خانه اى را كه در آن طلاق باشد ، دشمن دارد و نزد خداوند عزّ و جلّ چيزى منفورتر از طلاق نيست.
(۲) طلاق در حالت پریودی و عادت زن باطل است، بنابراین آن زن به همسری شما باقی می مانده است.
( ۳) از شرایط صحّت طلاق وقوع طلاق در طُهر غیر مواقعه است. بنابر این، طلاق زنی که حایض یا نفسا و یا در طهر مواقعه است صحیح نیست، {بنابراین طلاق زنی که پس از پاک شدن از عادت با او آمیزش شده است صحیح نیست بلکه باید زن پریود شود و از پریودی پاک شود و در پاکی طلاق داده شود}.
بزرگوار.
حالا که الحمدلله طلاق شما باطل است تلاش کنید در مشاوره توسط آگاهان به مسائل روانشناسی دینی و استادان حرف ای اخلاق، موارد اختلاف را بررسی کنید تا انشاءالله این اتفاق مقبوض و مورد خشم خدا واقع نشود و مجدداً مورد مراحل الهی قرار بگیرید و زندگی را از سر بگیرید.
حقیر حاضرم در هر کجای کشور که باشید برای مشاور در این مورد خدمتتان برسم. یاحقّ.



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -