انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم عاق پدرم مرجع تقلید آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام خسته نباشید.
یه ماهه بابام فوت کرده و من هر روز عذاب وجدانم زیادتر میشه.
بگید چیکار کنم تا از گناه عظیم عاق والدین پاک بشم.
چند ماهی به بابام سر نمیزدم و میگفت بیا ولی میگفتم نمیتونم بیام شهرستان تو بیا تهران.
دو سه ماه پیش هم از من یه گوشی خواست یک گوشی بود گفتم بفرستم برات؟ گفت نه گوشی نو میخوام گفتم پس بذار گذارم به شهرستان بیافته بگیرم بیارم.
مورد آخر اینکه یه مبلغ پول قرضی دستم داده بود یه مدتی مرتب میگفت پولم را پس بده میگفتم فعلا گیرم بعد میدم و بعد برا اربعین پذیرفته شدم برم کربلا و قصد داشتم بعد از کربلا که مشکلم حل شد برم شادش کنم و پولشو هم بهش بدم ولی اجل مهلتش نداد و فوت کرد بدون اینکه بعد چند ماه ببینمش و شادش کنم و حلالیت بگیرم.
الان با این عاق والدینی باید چیکار کنم؟ آیا راهی برای نجاتم هست؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین و رحمةالله و برکاته
با تشکر از اعتماد شما به «سایت انهار»
بزرگوار.
اولاً: درگذشت پدرتان را به شما تسلیت می گویم، حقیقتاً جای خالی پدرتان را با هیچ قیمت و با هیچ سرمایه‌ و با هیچ توان و نیروئی نمی توانید پر کنید و حتی اگر شما ایشان را هم ناراحت نمی‌کردید اما درگذشتشان برایتان موجب تاثر و دلتنگی می‌شد چه برسد به اینکه مرحوم پدرتان از شما گلایه هم داشته و درخواستهایش از طرف شما عملی نشده است و عذاب وجدانی که گرفته‌اید بجا هست.
ــــــــــــــ
البته عاق والدین را باید جدی بگیریم.
مطالعه آنچه در لینک ذیل است نشان دهنده اهمیت عاق والدین است.
https://portal.anhar.ir/node/8025/?ref=sbttl#gsc.tab=0
ــــــــــــــ
در هر صورت اتفاقی هست که افتاده و مصیبتی هست که برایتان پیش آمده و سرمایه ست که از دستان رفته و سایه اس است که از سرتان کوتاه شده و دعاهایی است که شما از آنها محروم شده اید و نگاه‌های پر مهری است که از شما گرفته شده است.
اما ناامید نشوید.
إن شاء الله حالا که سایه پدر از سر شما کوتاه شده است و از بسیاری از فیوضات محروم شده اید رفتارهایی را انجام دهید تا از عاق والدین خارج شوید و مورد دعا و مهر پدر در عالم برزخ قرار بگیرید.
در معارف اسلام آمده است که:
گاهی انسان در عالم دنیا مورد مهر و محبت پدر و مادر هستم و با آنها نیست اما پس از درگذشت پدر و مادر فرزند کاری می‌کند که مورد عاق پدر و مادر در عالم برزخ می‌شود.
و برعکس گاهی از اوقات انسان در عالم دنیا مورد عاق پدر و مادر قرار دارد اما پس از درگذشت پدر و مادر؛ فرزند کاری می‌کند که مورد مهر و محبت و دعای پدر و مادر در عالم برزخ واقع می‌شود و از عاق والدین بودن خارج می‌شود.
بنابراین به جبران کوتاهی هایی که در حق مرحوم پدرتان انجام داده اید به فقرا خدمت و کمک و محبّت کنید و ثواب هدیه را برای مرحوم پدرتان در نظر بگیرید.
چند پیشنهاد به شما می‌شود:
۱- بررسی بکنید اگر نماز و روزه به گردن پدرتان حق برایش نایب بگیرید تا بخواند و دین پدر نسبت به نماز و روزه ادا شود.
۲- بررسی کنید تا اگر پدرتان بدهکاری دارد بدهکاریهایش را ادا کنید تا او از بدهکاری و دِین‌مردم آزاد شود.
۳- همانگونه که گفته شد: به فقرا خدمت و کمک و محبّت کنید و ثواب خدمت و کمک و محبّت به فقرا را به مرحوم پدرتان هدیه کنید.
۴- با مردم اخلاق نیکو داشته باشید و به آنها رسیدگی بکنید و طوری عمل کنید که مردم بگویند خداوند پدرت را بیامرزد این دعای مردم موجب شادی پدرتان در عالم برزخ می‌شود.
۵- نمی‌دانم آیا از برادر و خواهر تان بزرگتر هستید یا نه؛ اگر بزرگتر هستید {حتی اگر بزرگتر نباشید} در حق شان که دری کنید تا خوشحالی فرزندان موجب خوشحالی پدرتان در عالم برزخ شود. یاحق.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -