انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم گناه و غسلم مرجع تقلید آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام وعرض تبریک بمناسبت میلاد حضرت رسول اکرم
بنده تحت شرایطی با اینکه متاهل هستم و اعتقاد به دین و مذهب دارم ولی فرزندی ندارم بخاطره سردمزاجی همسرم و تمایل نداشتن به رابطه جنسی بامن.
ماهی یکبار رابطه داریم و این فشار منو عذاب میدهد متاسفانه این عادت رو از دوران عقد متوجه شدم و تا بحال که پنج سال میگذرد تحمل کردم و چون خیلی دوستش دارم حاضر به جدایی نیستم.
خودم از خیانت بیزارم ولی نمیدانم چرا اینبار که همسرم کرونا گرفت و رختخوابمون رو جدا کردیم انگار برایش عادی شده و این عادت را بیشتر کرد و من در این شرایط باشخصی رابطه برقرار کردم که این خلأ رو جبران کنم حالا که میخواهم غسل جنابت کنم و چون نماز میخوانم خیلی پشیمان شدم و ناراحتم اصلا غسل من صحیح هست و میتونم به نمازم ادامه دهم؟
مگه نمیگویند کسیکه نماز میخواند خیلی کارارو انجام نمیده؟ از یک طرف ناراحتم از طرفی حس انتقام دارم.
شاید سؤال منو جواب ندید اما اگر خوندید ممنون میشم کمکم کنید واقعا شرایطم بده و نمیخوام نمازام قضا شود.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 

جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین و رحمةالله و برکاته
با تشکر از اعتمادتان به «سایت انهار»
عرض متقابل تبریک به مناسبت میلاد آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و آقا امام صادق (علیه السلام).


دخترم البته نامه ی بسیار تلخ شما را مطالعه کردم { در حالی که نوشته اید: «شاید سؤال منو جواب ندید اما اگر خوندید ممنون میشم کمکم کنید...» }.
بزرگوار حتماً به عنوان یک وظیفه اخلاقی خود را موظف می دانم در خدمت باشم و پاسخگوی سؤال شما هستم.


البته نکات زیادی در نامه شما هست اما فقط به چند نکته اجمالاً پاسخ داده می شود و البته امیدوارم همین پاسخ کوتاه برایتان مفید باشد.

(۱) فرموده اید با اینکه متاهل هستم...
بزرگوار با این که خودتان میدانید متاهل هستید اما آیا نمی دانید ولو در تنگنا و فشار نداشتن رابطه هستید، اما صبر کردن در زمان ارتکاب معصیت خواست خداوند متعال است.
البته شما را درک می‌کنم که نوشته همسرتان سرد مزاج است و به شما تمایلی ندارد اما در چنین مواقعی که امید به همسر نیست در حدیث آمده است دو رکعت نماز بخوانید و پس از حمد خدا و فرستادن صلوات به پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از خدا درخواست کنید که او از فضلش مرحمت می‌کند و کفایت و مستقیم می سازد و راه و چاره هر کار دست خدا هست.
در روایتی که در وسائل الشیعه، ج۲۰، ص۱۰۶ آمده آقا رسول اکرم چنین فرموده: ... فَلْیُصَلِّ رَکْعَتَیْنِ وَ یَحْمَدُ اللَّهَ کَثِیراً وَ لْیُصَلِّ عَلَى النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله و سلم) ثُمَّ یَسْأَلُ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنَّهُ یُنْتِجُ لَهُ مِنْ رَأْفَتِهِ مَا یُغْنِیه‏»؛ وسائل‌الشیعة، ج‏20، ص106.

(۲) فرموده اید اعتقاد به دین و مذهب دارم...
دخترم اعتقاد به دین و مذهب نباید در قالب ادعا باشد بلکه باید عملاً اثبات شود.
بنابراین شما باید با صبر و متانت و توکل به خداوند موضوع اعتقاد و مذهب خود را عملاً ثابت می کردید.

(۳) فرموده اید { سردمزاجی همسر و تمایل نداشتن به رابطه جنسی را} ۵ سال می‌گذرد تحمل کردم و چون خیلی دوستش دارم حاضر به جدایی نیستم...
بزرگوار همانگونه که در پاسخ اول خدمت شما عرض کردم پس از ناامیدی از همسرتان باید به خداوند توکل می کردید زیرا خداوند متعال چاره ساز مطلق است و حضرت باری تعالی را به گونه‌ای مسئله را تقدیر می کند که هم شما به نتیجه برسید و هم معصیت مرتکب نشوید، اما شما به جای انتخاب درست و شرعی و دینی انتخاب نادرست و شیطانی کردید و خودتان به ناموس خودتان خیانت کردید که البته شما فقط ناموس خودتان نیستید بلکه ناموس اسلام هستید

(۴) فرموده اید از یک طرف ناراحتم از طرفی حس انتقام دارم...
دخترم در نکته سوم شما فرموده اید: خیلی همسرتان را دوست دارید!
بنده می خواهم خدمت شما عرض کنم چطور شما از کسی که می فرمایید خیلی دوستش دارید حسّ انتقام دارید!!!
بزرگوار شما خودتان می فرمایید ایشان سرد مزاج هستند و اخیراً هم کرونا گرفته است و کرونا بسیاری از توان و انرژی انسان را نابود می‌کند و تا انسان به حالت اولیه برگردد زمان زیادی می‌برد.
اما بزرگوار چاره سرد مزاجی این است که طبع او گرم شود و چاره مهمتر این است که شما هنر دلربایی داشته باشید تا او را به سمت خود جذب کنید زیرا این هنر را خدا به زن داده است مگر اینکه خود زن از هنرش استفاده نکند و از همسرش دلربایی نکند.

پاسخ به سؤال شرعی شما در باره غسل:
مطابق با فتوای مرجع تقلیدتان حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) عرق جُنُب از حرام نجس نيست و چنين كسى مى ‏تواند با آب گرم غسل كند، ولى بهتر است با آب ملايم غسل كند كه عرق ننمايد.
بنابراین غسل صحیح است و امیدوارم از این به بعد خداوند متعال و فرشتگان الهی شاهد گناه زنای شما نشوند و إن شاء الله از گناهان خود توبه و استغفار کنید و خداوند مهربان توبه پذیر و بخشنده است. یاحقّ.



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -