انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم نجس دانستن همه چیز مرجع تقلید آیةالله العظمی سیستانی (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام حدود 23 سال پیش در زمان سربازی دچار تکرر ادرار شدید شده بودم بطوریکه در طی روز بارها و بارها دستشویی می رفتم در بعضی مواقع قطره ای ادرار خارج میشد و بدن و لباسم نجس میشد و خیلی اذیت میشدم. بعضی مواقع رعایت نمی کردم و با همان لباس و بدن نجس به سر می بردم و دچار وسواس شده بودم. و از طرفی از بعضی از مردم شنیده بودم که نباید رعایت کنم تا وسواسم درمان شود. از طرفی زمانی که اهمیت نمی دادم کمتر دچار تکرر ادرار میشدم.
مثلا داشتم در خانه پدرم اتاقها را برای عروسی برادرم رنگ آمیزی می کردم با دست نجس کار می کردم و رنگ با دستم و برس رنگ آمیزی تماس داشته است. هنوز بعد از 20 سال با دست خیس به درهایی که رنگ آمیزی کرده ام دست نمی زنم یا اگر دستم با رطوبت به در برخورد کند دستم را آب می کشم، و خیلی اذیت میشم. این تنها یک دوره از زندگی ام بود که شرح دادم یکی الی دو بار دیکه در همون سالها دچار تکرر ادار شده ام و تقریبا همین اتفاقات افتاده و با همین شرایط به اشیا و لوازم شخصی که قابل شستشو نیستند مانند عکس و قاب عکس،کتاب و ... تماس داشته ام و نجس شده است. به دکتر هم مراجعه کرده ام و چند سال است دارو مصرف می کنم.
در زندگی خیلی اذیت شده و میشوم. درخواست دارم مرا از این مشکلات نجات دهید و در این زمینه مرا معاف کنید.
بخدا خسته شده ام.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم.
و السلام علی عبادالله الصالحین و رحمةالله و برکاته.
با تشکر از اعتمادتان به «سایت انهار».
بزرگوار.
حدود ۲۳ سال پیش تکرر ادرار شدید شده بودید اما الآن سؤال میکنید؟
به هرحال آنچه بوده گذشته و شما بعداً حتماً بارها و بارها به حمام رفته اید و دست و صورت خود را زیر آب شیر و آب کر و جاری گرفته اید و دلیلی برای نجس شدن جائی ندارید. و دلیلی نیست که از آن به بعد دچار وسواس شوید و همه چیز و همه جا را نجس بدانید چون اینگونه تفکر شما را به گناه بزرگ وسواس مبتلا می‌کند.
شما نوشته اید در خانه پدرم اتاقها را برای عروسی برادرم رنگ آمیزی می کردم با دست نجس کار می کردم و رنگ با دستم و برس رنگ آمیزی تماس داشته است.
خب عزیز این تفکرات همه از سر وسواس است که موجب شده بعد از ۲۰ سال با دست خیس به درهای رنگ آمیزی شده دست نزنید یا اگر دستتان با رطوبت به در برخورد کند آب بکشید.
بزرگوار مطابق با احکام دقیق و روشن شرعی اسلام تا علم و یقین به نجاست چیزی حاصل نشده باشد تکلیفی برای انسان ایجاد نمی‌شود و شرعاً وظیفه برای شستشو و آب کشیدن محل مورد - که فکر می‌کند نجس است- ندارد.
عزیز؛ دین مبین اسلام دین خیر و برکت و رحمت و دین آسایش و آرامش و دینی لذت بخش و شیرین است و شما نباید این دین را به کام خود و فهم آن را به کام دیگران تلخ کنید و نباید دین را اینگونه خشن و سخت گیر بدانید و احتمالاً اینگونه معرف آن به دیگران باشید.
بزرگوار، امیدوارم با خواندن این پاسخ، دست خود را از دست شیطان خارج کنید و در دست خداوند متعال و اولیاء خداوند متعال قرار دهید و با پاک دانستن همه جا و همه چیز؛ زندگی شیرین و جذاب خودتان را بدون استرس و اضطراب شروع کنید و مطابق با آنچه مراجع معظّم تقلید در رساله های خود فرموده اند و نیز مطابق با رفتار مؤمنین؛ به صورت عادی و معمولی و ساده و آسان عمل کنید. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -