انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم تحمّل همسر بداخلاق مرجع تقلید آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام
25 سالمه و چهار ساله ازدواج کردم بچه کوچیک دارم
خیلی اهل دین و ایمانم از آهنگ گوش نکردن بگیرید تا رو بند زدن و اهل رعایت. و
درس حوزه هم خوندم.
مشکلم اینه همسرم سر هر دعوایی که میشه کتکم میزنه از مشت و لگد گرفته تا کشیدن موهام و...
من فقط میشینم گریه میکنم باز هم میزنه که صدای گریه ات در نیاد صدات ازارم میده یا صدات از خونه بیرون نره.
من کسی را ندارم تا درد دل کنم و تا الان همیشه ریختم توخودم.
نمیگم من مقصر نیستم هستم درسته منم جواب میدم دفاع میکنم ولی بی ادبی نمیکنم اما جلوی بچه بی حرمتی می‌کنه حرف غیراخلاقی میزنه منو سبک می‌کنه اما به خدا قسم من همیشه دوباره میرم آشتی چون راهی ندارم چون نمیاد سراغم یه بار نمیاد بگه زدنم اشتباه بوده جلوی بچه با کف گیر میزد تو سرم میگفتم خدا قهرش میرسه نکن سرم هنوز درد می‌کنه شانه میکشم درد میگیره تمام بدنم کبوده
کسی خبر نداره تا حالا یکبار هم نشده پیش کسی گله کنم همیشه آبروداری کردم
همیشه هم خودم میرم منت کشی
به نظر شما باز خودم پیش قدم آشتی بشم یا قهر بمونم من چاره ای ندارم نه درآمدی دارم نه هیچی یا باید پارو آبروم بزارم برم خانه پدرم یا بسازم وبسوزم.
بعضی وقت ها میگم برم طلاق بگیرم آبرو حیا همه چی رو بزارم کنار حداقل راحت میشم ولی صدای پسرم که به گوشم میاد نفسم میگیره نمیتونم از نظر معنویم از خدا خیلی دور شدم خسته ام از خودم یه راهنمایی بفرمایید.
هنوز از همسرم کتک می‌خورم چه مقصر باشم وچه نباشم
با کوچک ترین حرف جلوی فرزندم توهین می‌شنوم.
راهنمایی میخواستم ببینم تکلیفم چیه من باید چیکارکنم؟
همسرم حالش خوب باشه محبت می‌کنه عشق میورزه ولی عصبانی که شد انگار منو نمیبینه حتی جلوی خانوادش بارها اصلا دلیل عصبانیت من نبودم باز رو من خودشو خالی کرده نماز اول وقت خونه نمازش قضا نیست به تمام عالم کمک می‌کنه خاک پای پدر مادرشه. ولی به من ظلم می‌کنه.
آیا فقط رضایت پدر مادر مهمه؟
لطفاً راهنماییم کنید.
بهم بگید وظیفه من چیه
بهم بگید من باید چیکار کنم تشکر.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم.
و السلام علی عبادالله الصالحین و رحمةالله و برکاته.
با تشکر از اعتمادتان به «سایت انهار».
دختر خوبم.
برنامه و رنج نامه شما را مطالعه کردم و البته خیلی متاثر شدم و آنقدر ناراحت شدم که گویا دختر خودم در چنین شرایطی قرار دارد و لذا بسیار غمناک شدم.
ــــــــــــــ
اولاً: دعا می کنم خداوند متعال هم شما و هم کسانی که مانند شما گرفتار این گونه بلیّات و بداخلاقی ها در خانواده هستند نجات مرحمت فرماید و مهر و محبت و صمیمیت و عاطفه سرشار در خانواده حاکم سازد و خشم و غضب و خشونت و بد اخلاقی را از همه خانواده ها دور سازد.

ثانیاً: البته حتماً وقتی شما صبوری پیشه می کنید و تمام رنجها را به جان خریدار می شوید قطعاً و مطمئناً ضرر نکرده‌اید زیرا اجری که برای امثال شماها وجود دارد بسیار بالا هست.

زیرا بر اساس احادیث اهل البیت (علیهم‌السلام)، زنانی که در برابر بداخلاقی و نیز غیرت شوهر صبورند، در قیامت با حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) محشور می‌شوند.
دخترم
با وجود اینکه صبر کردن در برابر آزار و اذیت دیگران به خصوص همسر، سخت و مشکل است اما چنین صبری یکی از راه‌های تقرب به سوی خدا است و از آموزه‌های اصلی در سبک زندگی دینی محسوب می‌شود.
در جلد اول کتاب مکارم الاخلاق و نیز جلد سوم کتاب من لا یحضره الفقیه روایتی از آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نقل شده که آن حضرت فرموده‌اند: «جهاد زن عبارت از آن است که در برابر اذیت و آزار شوهر و نیز غیرتمندی او صبر کند.»
مفهوم روایت این است که همان طور که مردان در راه خدا جهاد می‌کنند و به خاطر این کار در نزد خداوند متعال دارای تقرب و منزلت و مقام شده و خداوند هم برای آنها پاداش و ثوابی تعیین فرموده‌اند، زن‌ها نیز می‌توانند با صبر و بردباری خود در برابر آزار شوهر، همان مقام‌ها را به دست بیاورند و از آن پاداش و ثواب بهره‌مند شوند.

نکته جالب این است که آقا رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلّم) پاداش زن‌های صبور در برابر آزار شوهر را این طور مشخص فرموده‌اند:
«هر زنی که در برابر سخن شوهرش که نسبت به او می‌گوید صبر کند و بردباری و مقاومت نشان دهد، خداوند متعال به ازای هر کلمه ناسزا و درشتی که زن می‌شنود اجر و ثوابی را که برای روزه‌داران و مجاهدان در راه خدا تعیین فرموده، به او عطا می فرماید.»
مستدرک الوسائل، ج 4.

دخترم پاداش صبر بر بداخلاقی همسر بسیار بالاست
متاسفانه بداخلاقی و بدزبانی، یکی از صفت‌هایی است که بعضی از افراد به آن مبتلا هستند. این صفت می‌تواند بسیاری از خوبی‌ها را از بین ببرد و دوستی‌ها را به دشمنی تبدیل کند. اما اگر کسی بتواند در مقابل بداخلاقی همسرش صبور باشد، نه‌تنها می‌تواند زندگی خودش و خانواده‌اش را حفظ کند، بلکه پاداش بزرگی از طرف خدا دریافت می‌کند.
دخترم، البته امکان دارد که مردی در بیرون از خانه با انواع مشکلات مواجه شود و وقتی به خانه می‌آید، نیاز به استراحت داشته باشد در چنین شرایطی زن باید با او مدارا کند و اگر برخورد ناخوشایندی هم دید، صبر و تحمل کند.
البته مرد حق ندارد به دلیل مشکلات بیرون منزل با خانواده خود بداخلاقی کند.
در واقع صبر و مدارا مسئولیتی است که هم بر عهده مرد است و هم بر عهده زن.
اما اگر زنی در موقعیت‌های حساس شوهرش را درک نکند و در مقابل عصبانیت‌های او صبر نکند و جوابش را با پرخاشگری و عصبانیت بدهد، علاوه بر اجر و ثوابهائی که از دست میدهد؛ آتش خشم مرد را شعله‌ور می‌کند و به مرور زمان کانون گرم زندگی به سردی و اختلاف بین همسران تبدیل می‌شود.

دخترم، گروهی از زنان در روز قیامت با حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) محشور می‌شوند.
روایتی در کتاب «وسائل الشیعه» آمده است که آقا امام صادق علیه السلام) فرموده اند:
ثَلَاثٌ مِنَ النِّسَاءِ یَرْفَعُ اللَّهُ عَنْهُنَّ عَذَابَ الْقَبْرِ وَ یَکُونُ مَحْشَرُهُنَّ مَعَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله و سلّم)؛
1- امْرَأَةٌ صَبَرَتْ عَلَى غَیْرَةِ زَوْجِهَا،
2- وَ امْرَأَةٌ صَبَرَتْ عَلَى سُوءِ خُلُقِ زَوْجِهَا،
3- وَ امْرَأَةٌ وَهَبَتْ صَدَاقَهَا لِزَوْجِهَا یُعْطِی اللَّهُ کُلَّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِیدٍ وَ یَکْتُبُ لِکُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ عِبَادَةَ سَنَة.
سه گروه از زنان هستند که خداوند عذاب قبر را از آنان برداشته و در روز قیامت، با فاطمه دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) محشور خواهند شد:
اوّل. زنی که بر غیرت ورزی شوهر صبر کند.
دوم. زنی که بد اخلاقی شوهرش را تحمل کند.
سوم. زنی که مهریه اش را به شوهرش ببخشد.
خداوند به هر کدام از آنان ثواب هزار شهید را داده و برای هر کدامشان، عبادت یک سال را خواهد نوشت.
وسائل الشیعة، چاپ مؤسسه آل البیت، ج 21، ص 285، ح 27099.

پاداش دیگر زن صبور دریافت پاداش آسیه همسر فرعون است!
آقا رسول اكرم (صلی الله علیه وآله سلم) در این مورد فرموده است:
مَنْ صَبَرَ عَلى سُوءِ خُلْقِ امْرَأَتِهِ اَعْطاهُ اللَّهُ مِنَ الاَجْرِ ما اَعْطاهُ داوُدَ(علیه السلام) عَلى بَلائِهِ،
وَ مَنْ صَبَرَتْ عَلى سُوءِ خُلْقِ زَوْجِها اَعْطاها مِثْلَ ثَوابِ آسِيَةَ بِنْتِ مُزاحِمٍ.
مردى كه بر بداخلاقى زنش صبر و بردبارى كند، خداوند پاداشى را كه به داود(علیه السلام) به خاطر تحمل بلا و سختى عطا كرد به او مى دهد، و زنى كه بر بداخلاقى شوهرش شكيبايى به خرج دهد، خداوند همانند پاداش حضرت آسيه را به او خواهد داد.
بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۴۷.
ــــــــــــــ
دختر خوبم؛ چند توصیه به شما دارم که یقیناً و حتماً عمل به آنها در شیرین شدن و اصلاح زندگی کاملاً مؤثر است:
1- حتماً حتماً در منزل خوش لباس باشید. تلاش کنید در رقابت با خانم های جوان خارج از منزل کم نیاورید حتی اگر لباس گران قیمت ندارید ولی همان لباسها اگر کاملاً تمیز و شسته و مرتب و معطر و اتوکشیده باشد همان کاری را برایتان انجام دهد که لباس های گرانقیمت انجام میدهد.

2- حتماً حتماً در منزل خوش چهره و با آرایش ملایم و معطر باشید زیرا بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها در منزل برای آقا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) خود را تمیز و معطر می نمود.

3- حتماً حتماً خوش کلام و مؤدب باشید زیرا کلمات رکیک غیر مؤدبانه نامعقول و سبک و غیر اخلاقی در ایجاد تنفر شوهرتان از شما 100% مؤثر است.

4- حتماً حتماً خوش اخلاق و مهربان باشید زیرا اخلاق خوب چهره را شاد و زیبا میکند و اخلاق بد چهره را کدر و زشت میکند لذا چه بسیارند کسانیکه ظاهراً زیبا نیستند ولی به دلیل خوش اخلاقی و داشتن چهره شاد در نظر همسر زیباترین جلوه میکنند. اخلاق خوش جاذبه ای دارد که پول وثروت و قدرت و شهرت نمیتواند آن جاذبه را داشته باشد.

5- حتماً حتماً صبور و بردبار باشید این صفت ارزشمند شما را در مقابل همسرتان مجذوب محبوب معشوق و دوست داشتنی میکند و در صورت صبوری وبردباری:
اولاً: خدا یقیناً با شما خواهد بود: (إن الله مع الصابرین) خدا با صابران است.
ثانیاً: همسرتان را شرمنده ی صبوری شما و وامدار بردباریتان میکند.

6- اهل تغافل، تساهل، تسامح و تجاهل باشید زیرا این صفات ارزشمند سرمایه ی گرانقیمت هر خانواده ای است که با داشتن این سرمایه ها محتاج نمیشوند ودر نتیجه به جای آنکه شما گدای عاطفه همسرتان باشید ایشان را گدای مهر شما میکند.
معمولاً مردانی که کم و کاستی در منزل داشته باشند با ترس و لرز و اضطراب نیازهای خود را به حرام، از نامحرمان عاجزانه و ذلیلانه گدایی میکنند.

7- حتماً حتماً از خروج و ورود همسرتان با آداب اسلامی برخورد کنید یعنی:
هنگام خروجش لباسش را آماده و دعایتان را بدرقه ی راهش کنید و به او بگویید: عزیزم مواظب خودت باش چون شما مرد زندگی من و همه امیدم و تاج سرم هستید. این جملات چراغ امید وشادی و رضایت را در دل شوهرتان روشن میکند که هرگز خاموش نمیشود.
هنگام ورود همسرتان را استقبال کنید و حدأقل در زمستان با چای گرم و قهوه و نسکافه از ایشان پذیرایی کنید و در تابستان و هوای گرم با آب گوارا و سرد و شربت از ایشان پذیرایی کنید زیرا پذیرایی همسر موجب استراحت مغز و قلب مرد میشود و او را شیفته و عاشق همسر میکند.

8- حتماً حتماً در منزل و خصوصاً در میان اقوام خودتان و نیز همسرتان، از همسرتان تعریف و تعظیم و اکرام کنید این کار ایشان را هم بزرگ میکند و هم بزرگوار!
بزرگ یعنی: ایشان به گونه ای ساخته میشود که بزرگی اش همیشه در نظرش مجسم است و حاضر نیست با ارتکاب گناهی خود را سخیف و کوچک کند.
بزرگوار یعنی: ایشان به گونه ای تربیت میشود که خود را هم طراز ملائکه و فرشتگان میسازد و سر بر عرش میساید و حاضر نیست کاری کند که از بزرگواری ساقط شود.

9- حتماً حتماً کم توقع و قانع باشید و زیاده خواهی شما موجب نشود تا همسرتان دست به کارهایی بزند که نباید بزند بنابراین با قناعت کردن:
اولاً: کاری میکنید که همسرتان زندگی را به آسانی اداره کند.
ثانیاً: وامدار دیگران نشود و تن به قرض از دیگران ندهد.
در حدیث آمده:«الدین هم بالیل و ذل باالنهار» یعنی بدهی و قرض؛ غصه شب و ذلت روز است.لذا کسی که بدهکار نباشد آرامش خود را مدیون همسر قانعش میداند و این قاعده یکی از مهمترین امتیازات زندگی است.
ــــــــــــــ
دخترم امیدوارم روزی نامه شما را مبنی بر اصلاح اخلاقی و عاطفی همسرتان نسبت به شما دریافت کنم تا بنده به خوشحالی شما خوشحال شوم. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -