انهار
انهار
مطالب خواندنی

تفاوت اجر و فضیلت نماز در مساجد و حرم معصومین (علیهم السلام)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
تفاوت اجر و فضیلت نماز در مساجد و حرم معصومین (علیهم السلام)
 
سؤال:
آیا نماز در حرم بیشتر ثواب دارد یا در مسجد؟
پاسخ:
دو نوع حرم آل الله (علیهم السلام) داریم:
(1) حرم امامزاده ها (علیهم السلام).
(2) حرم معصومین (علیهم السلام).
 
حکم نماز در حرم امامزادگان (علیهم السلام)
بدون شک، نماز در مسجد اولویت دارد تا حرم امامزاده (علیه السلام).
زیرا برای نماز در حرم امام‌‌زادگان سفارش خاصّی در منابع معتبر دینی مشاهده نشده است، لذا نماز خواندن در مسجد اولویت دارد بر حرم امام‌زادگان (علیهم السلام).
البته برخی رواق‌ها و حرم‌های امام‌زادگان به عنوان مسجد، وقف و بنا می‌شوند که در این صورت، اگر نگوییم نماز در آنها، پاداش بیشتری از نماز در مساجد عادی دارد، حداقلّ حکم نماز در مساجد عادی را دارد.
 
حکم نماز حرم معصومین (علیهم السلام)
در باره نماز در حرم معصومین (علیهم السلام) و وجه ارجحیت نماز در حرم؛ غالب فقهاء عظام طبق برخی از احادیث، فتوا داده اند به بیشتر بودن ثواب نماز در حرم معصومین (علیهم السلام) نسبت به مسجد.
 
فتاوای هفده مرجع تقلید از:
{1} العروةالوثقی:
العروةالوثقی: يستحبّ الصلاة في مشاهد الأئمّة (علیهم السلام) وهي البيوت الّتي أمر اللّه تعالى أن ترفع ويذكر فيها اسمه، بل هي أفضل من المساجد(1)، بل قد ورد في الخبر : «أنّ الصلاة عند عليّ (علیه السّلام) بمأتي ألف صلاة»؛... .
(1) آیةالله العظمی مكارم الشیرازی و بعض الفقها: من بعض المساجد.
 
{2} رساله توضیح المسائل
آیات عظام: امام خمینی، اراکی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، امام خامنه ای، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی: نماز در حرم امامان عليهم السلام مستحب، بلكه بهتر از مسجد است و نماز در حرم مطهّر حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) برابر دويست هزار نماز است.
آیةالله العظمی بهجت: ... تسحبّ الصلاة فی مشاهد الأئمّة (علیهم السلام) خصوصاً مشهد علی (علیه السلام) و حائرالحسین (علیه السلام)
آیات عظام خوئی، تبریزی، سیستانی: نماز در حرم امامان عليهم السلام مستحب، بلكه بهتر از مسجد است و مرويست كه نماز در حرم مطهّر حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) برابر دويست هزار نماز است.
آیةالله العظمی وحید خراسانی: نماز خواندن در حرم امامان علیهم السلام مستحب است بلکه از بعضی روایات استفاده می شود که  نماز در حرم مطهّر امیرالمومنین علیه السلام و سیدالشهداء علیه السلام افضل از مسجد است.
آیةالله العظمی جوادی آملی: اقامه نماز در مسجد فضیلت دارد. درجات فضائل آن به تفاوت مسجدهاست. بهترین مسجد روی زمین، مسجد دور کعبه یعنی مقصد حرام است پس از آن، مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در مدینه و بعد از آن، مسجد کوفه و مسجد اقصی - که در هر دو در یک حدّند - و پس از آن ها مسجد جامع هر شهر و بعد از آن مسجد محل و سپس مسجد بازار.
حرم انبیا و اوصیای معصوم (علیهم السلام) فضیلت و استحباب دارد و نسبت به برخی مساجد مانند مسجد محل و مسجد بازار افضل است.
آیةالله العظمی مظاهری: نماز در حرم مطهّر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلّم) و حرم و رواق و صحن امامان (علیهم السلام) مستحب، بلکه بهتر از مسجد است و برابر با دویست هزار نماز است.
آیات عظام: مکارم شیرازی، سبحانی: نماز در حرم امامان (عليهم السلام) مستحبّ است، {بلکه در حديث آمده) نماز در حرم مطهّر حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) برابر با دويست هزار نماز است.
 
نکته: آشنائی با ترتیب تفاوت فضیلت مساجد با یکدیگر مطابق با فتوای مرحوم آیةالله العظمی بهجت:
نماز در مسجد، از نماز در غير مسجد افضل است؛ و بهتر از همه مسجدالحرام است و بعد مسجدالنبي (صلي الله عليه و آله وسلم) و بعد مسجد كوفه و بعد مسجد سهله و مسجد خيف و مسجد غدير و مسجد بيت المقدس و مسجد براثا و مسجد قبا و مسجد جامع هر شهر و بعد مسجد قبيله و بعد مسجد بازار؛ و از جمله مواضع مستحب و با فضيلت، مشاهد مشرّفه انبياء و اوصياء انان و ائمه عليهم السلام است.
 
منابع:
(1) توضیح المسائل مراجع مسأله 895.
(2) توضیح المسائل آیةالله العظمی جوادی آملی مسأله ۹۴۰.
(3) وسیلة النجاة آیةالله العظمی بهجت ص190.
(4) العروةالوثقی.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -