انهار
انهار
مطالب خواندنی

(با طلب حلالیت و بخشش) به استقبال ماه مبارک رمضان برویم

بزرگ نمایی کوچک نمایی
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
و صلّی الله علی سیدنا محمّد و آله الطیبین الطاهرین
 
شکر می کنیم خداوند متعال را که به ما طول عمر مرحمت فرمود تا بعد از تقدیرات شب قدر در ماه رمضان گذشته عمرمان طولانی بشود تا ماه رجب را درک کنیم ماه معظم شعبان رو درک کنیم و الان هم نزدیک به ماه مبارک رمضان هستیم.
امروز روز بیست و هفتم شعبان المعظم سال ۱۴۴۱ هست و دو روز دیگر یا سه روز دیگر به ماه مبارک رمضان داریم چون ماه رجب سی روز بوده شاید ماه شعبان المعظم بیست و نه روز باشد و شایدم بر اساس آنچه تقویم نوشته و منجمین گفتن سی بشه دیگه هر چی خداوند مقدر کنه ما به قضا و قدر الهی باید راضی و خوشنود باشیم.
اما به هر حال چه ماه شعبان بیست و نه روز باشد چه سی روز باشد بعد از گذشت ماه شعبان، ماه مبارک رمضان می رسد ماه بسیار با عظمت، که عظمت این ماه فراوان هست و حرمت این ماه هم زیاد است آنقدر این ماه مهم هست که آقا رسول اکرم (صلوات الله علیه) می‌فرماید: شَهرُ رَمَضانَ سَيِّدُ الشُّهورِ ماه مبارک رمضان سرور ماه هاست.
بنابراین وقتی که ماه مبارک رمضان سرور ماه ها باشد ما باید عظتشو درک بکنیم و حرمت این ماه را نگه داریم و اینقدر این ماه حرمت دارد که وقتی ماه مبارک رمضان می رسید پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمودند: سُبحانَ الله‏ِ! ماذا یَستَقبِلُكُم!؟ و ماذا تَستَقبِلونَ!؟
سبحان الله چه چیزی به استقبال شما می آید و شما چه چیزی را استقبال می کنید یعنی سه مرتبه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) این جمله رو تکرار می فرمودند.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) در فرمایش دیگرشان می فرمایند:لَوْ يَعْلَمُ الْعِبْادُ مَا فِي رَمَضَانَ لَتَمَّنت أَنْ يَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَة اگر بندگان می دانستند که در ماه مبارک رمضان چه برکاتی است چه خیراتی هست چه رحمتی از جانب خداوند متعال هست آرزو می کردند که رمضان یک سال باشد نه یک ماه.
خُب این رمضان البته حُرمت دارد آقا امام سجاد آقا امام صادق علیه السلام می فرماید: إِنَّ لِرَمَضَانَ حَقّاً وَ حُرْمَةً لاَ يُشْبِهُهُ شَيْءٌ مِنَ اَلشُّهُورِ ماه رمضان یک حقی دارد یک حُرمتی دارد که هیچ یک از ماه ها شبیه آن نیست حتی ماه های نورانی دیگری مثل رجب المرجب مثل شعبان المعظم مثل ذی قعده ذی حجّه و همه ماه ها.
ماه مبارک رمضان اختصاص به خدا دارد آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید: شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه ماه مبارک رمضان ماهی است که اختصاص به خدا داره بعد می فرماید: وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ الله شما در این ماه دعوت شدید به ضیافت خدا وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ الله، أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ؛ به به به به چه ماهی؛ ماهی که به مهمانی خدا دعوت شدید و در این ماه اهل کرامت قرار داده شدید  یعنی خداوند کریمانه با شما برخورد می کند نفس های شما در این ماه تسبیح است و خواب شما در این ماه عبادته عمل شما در این ماه قبول میشه و دعاء شما در این ماه مستجابه، خُب وقتی ماه مبارک رمضان با این همه عظمت نورانیت خیر و برکت وجود دارد پس ما باید هوشیار باشیم از اینکه ماه رمضان رو فراوان مورد استفاده قرار بدیم یعنی در حالی از ماه مبارک رمضان خارج بشیم که به نورانیت کامل رسیده باشیم سرتاپا نور باشیم اگر قبلاً ظلمت بودیم اگر قبلا تاریک بودیم اگر قبلاً ضعیف بودیم باید حالا منوّر بشیم به نور خدا به عنایات الهی و اگر ضعیف بودیم قوی بشیم چرا چون وقتی انسان حرمت این ماه رو نگه دارد حتماً به عنایات الهی در طول سال برخورد میکنه و از آنها استفاده میکنه کسی که خداوند با اوست فقیر نمی شود همه عزیزان گوش کنند همه عزیزان گوش کنند کسانی که الان از گرانی شکوه و شکایت دارند کسانی که الان از تورم ناراحتند کسانی که الان از حقوق کم ناراحتند کسانی که الان مسائل سختی در زندگی خود احساس می‌کنند بدانند که اگر کاری کنند که خدا با آنها باشد و اینها تکیه شان به خدا باشد و خداوند تکیه گاه انسان باشد خداوند او را در هیچ زمانی و هیچ لحظه ای رها نمی‌کند محال هست کسی که با خدا هست خداوند او را به حال خودش رها کنه و در فقر او دست و پا بزنه خداوند روزی به او میده وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً* وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْث لا یَحْتَسِبُ اگر کسی تقوا داشته باشد خداوند یک راه خروجی از مشکلاتی که در زندگی او وجود دارد براش فراهم می کنه و از جایی که خودش حساب نمی کند روزی او  میرسه اما به شرط اینکه ما به استقبال ماه مبارک رمضان بریم استقبال ماه مبارک رمضان به زبان نیست البته بنده چند روزِ از ماه رمضان که باقیمانده یکی دو سه روزی که باقیمانده مطالبی عرض می‌کنم البته حرمت و آداب ماه مبارک رمضان را هم در طول ماه مبارک رمضان هر روز عرض خواهم کرد.
حلالیت طلبی و بخشش
اما یکی از کارهایی که مهم ترین روش و منش هست برای استقبال از ماه مبارک رمضان حلالیت طلبی و بخشش از کسی است که به او ظلم کردیم. خواهش دارم تمنا دارم تمام افراد و آحاد جامعه از بزرگ و کوچک جامعه از رئیس و مرئوس از پدر و مادر از اولاد از خواهر و برادر از ارحام و اقوام از همسایگان از کارفرمایان و کارگران همه و همه از دختران و پسران همه گوش بدن از همه خواهش می کنم گوش بدن.
ما باید اگر حقی از دیگری به گردنمان هست آن حقّ را ادا کنیم بی اعتنا نباشیم متاسفانه خیلی از افراد جرأت دارن در ظلم به مردم جرأت دارن در اذیت و آزار به مؤمنین خیلی از مردم متاسفانه نمی دانند که این ظلم ها باعث می شود ماه مبارک رمضان با این همه عظمتی که دارد اما برای آنها نتیجه ای نداشته باشد؛ آقا امام صادق (علیه الصلاة و السلام) می فرماید: اگر کسی در ماه مبارک رمضان آمرزیده نشود آمرزیده نمی شود بعد از ماه مبارک رمضان؛ یعنی دیگه از آمرزش خدا دور میشه یا در روایتی مگر اینکه در عرفه، عرفه در عرفات باشد.
لزوم حلالیت طلبی و طلب بخشش از عروس و داماد
بنابراین، این ارحامی که به هم ستم می کنند من چند تاشو مثال می‌زنم اینایی که مثال میزنم چون اطلاع دارم دقیقا اطلاع دارم بعضی از مادر شوهر ها خیلی به عروس اذیت می‌کنند من سراغ دارم یعنی عروس را یک برده ای می دانند و خیال نمی‌کنند که این عروس یک خلقی است از خلق خدا و امانتی است در اختیار آنها، اگر بنا باشد که این عروس به خاطر زن بودنش ضعیف و بی مقدار محسوب بشه خُب آن مادر شوهر هم خودش از جنس زنه!!
چرا بعضی از مادر شوهر ها دل عروس را می‌سوزانند کاری میکن که زندگی بر عروس جهنم بشه چرا بعضی از مادر شوهر ها اینقدر از حقّ الناس غافل هستند حقّ بزرگی است ظلم به عروس؛ بعضی از پدر زن ها مادر زن ها نسبت به داماد چقدر اذیت می کند دخالت می کنند پدر شوهر و مادر شوهر در زندگی عروس دخالت می‌کنند پدر زن و مادر زن در زندگی داماد!! اونوقت این پدر زن و مادر زن و این پدر شوهر و مادر شوهر بدون آنکه قبل از ماه مبارک رمضان از عروس حلالیت بطلبد وارد ماه مبارک رمضان میشن!! به خیال خودشان سحر بیدار میشن سحری می خورن به خیال خودشان روزه می‌گیرن به خیال خودشان شب قدر قرآن به سر می گیرند اما در حالی که تا دل عروسی که سوزاندن تا دل دامادی که سوزاندن دل او رو به دست نیارن محال هست این عبادت قبول بشه، محال هست قبول بشه!! لذا باید حتماً قبل از اینکه ماه مبارک رمضان بشه پدر زن و مادر زن پدر شوهر و مادرشوهر از عروس و از داماد خودشان نسبت به ظلم هایی که به او کرده اند حلالیت بطلبند و تا حلالیت‌ نطلبیدن مطمئن باشند مطمئن باشند که عبادات آنها قبول نیست لذا آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: مَنْ كَانَتْ لِأَخِيهِ عِنْدَهُ مَظْلِمَةٌ فِي عِرْضٍ أَوْ مَالٍ فَلْيَسْتَحْلِلْهَا مِنْهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَيْسَ هُنَاكَ‏ دِينَارٌ وَ لَا دِرْهَمٌ، يُؤْخَذُ مِنْ حَسَنَاتِهِ! فَإِنْ لَمْ تَكُنْ لَهُ حَسَنَاتٌ أُخِذَ مِنْ سَيِّئَاتِ صَاحِبِهِ فَيَزِيدُ عَلَى سَيِّئَاتِهِ میگه که بر گردن کسی نسبت به برادرش البته اینجا منظور از برادر جنس مرد نیست یعنی نسبت به کسی ظلمی کرده آبروی او رو برده او رو اهانت کرده او رو هتک کرده او رو توهین کرده یا بدهی مالی به او دارد باید برود و حلالیت بطلبد عجیجه که می فرماید: فَلْيَسْتَحْلِلْهَا!!! فَلْيَسْتَحْلِلْهَا یعنی زود بره زود معطل نکنه معطل نکنه حتماً بره  سریعاً حلالیت بطلبه اگر حلالیت نطلبد نتیجه این حلالیت نطلبیدن و نتیجه این طلب حلالیت و بخشش نکردن از مظلوم این است که اولاً: عباداتش قبول نیست دوم: اینکه روز قیامت دیگه نمی تونه جبران بکنه اونجا درهم و دیناری نداره که بده به طلبکار تا طلبکار از او راضی بشه پولی نداره که به عروس بده یا داماد بده که عروس و داماد از خودش رو از خودش راضی بکنه پس چی میشه اونجا؟ در روز قیامت از حسنات پدر زن و مادر زن و پدر شوهر و مادر شوهر برداشته می شود و به آن شخص مظلوم داده می شود اگر آن پدر زن و مادر زن و پدر شوهر و مادرشوهر حسنه ای نداشته باشد از گناهان آن مظلوم برداشته می شود بر گناهان او اضافه می شود پناه بر خدا پناه بر خدا و لذا ما قبل از اینکه به ماه مبارک رمضان برسیم برویم حلالیت بطلبیم.
لزوم حلالیت طلبی و طلب بخشش پدر و مادر از اولاد
پدر و مادرها از اولادشان حلالیت بطلبن جدّاً حلالیت بطلبن نه آقا فقط دو کلمه لقلقه زبان باشه لقلقه زبان که بگه ببخشید اگر اذیتتون کردم نخیر باید حلالیت جدی باشد و جبران بکنن پدر مادر از اولاد حلالیت بطلبد اولاد از پدر و مادر حلالیت بطلبد زن و شوهر از یکدیگر حلالیت بطلبند برادر و خواهر از یکدیگر حلالیت بطلبند همسایه از همسایه حلالیت بطلبد مؤمنین از مؤمنینی که به آنها ظلم کردن حلالیت بطلبند و بدهکار از طلب کارش حلالیت بطلبد هر کس به هر کس ظلمی کرده باید از او حلالیت بطلبد و إن شاء الله دل خود را نورانی کند با طلب بخشش و طلب حلالیت از مظلوم إن شاء الله بدن قلب روح و روان نورانی شود و آماده ورود به ماه مبارک رمضان بشود.
 
خدایا به محمد و آل محمد این توفیق یعنی کسب حلالیت و بخشش به همه مومنین و مومنات مرحمت بفرما.
پروردگارا به محمد و آل محمد فرج امام زمان برسان.
پروردگارا به محمّد و آل محمّد چند دسته در کشور به گردن ما حق دارند یکی مرزداران کسانی که از سراسر کشور اسلامی و کشورهای اسلامی از کیان اسلام و مسلمین دفاع می‌کنند و جان بر کف دست گذاشتند پروردگارا تمام مرزداران تمام نظامیان انتظامیان که در خدمت اسلام و انقلاب و نظام و قرآن و اهل بیت و ملت و مملکت و دین و قرآن هستند پروردگار طول عمر سلامتی و موفقیت و آمرزش مرحمت بفرما
خدایا به محمد و آل محمّد به محمّد و آل محمّد به محمّد و آل محمّد این فرشتگان سلامت این پزشکان و پرستارانی که واقعا نشان دادند چقدر اینها عزیزن برای جامعه و ما قدر اینها را ندانستیم همان طوری که بعضی جان دادند تا کشور را از دستبرد دشمن حفظ کنند بعضی از این پزشکان و پرستاران جان دادند تا سلامت جامعه را تضمین کنند و ما مدیون زحمات آنها هستیم و برخی هم الان جان برکت مثل رزمندگانی که در جبهه جان بر کف بودند جان بر کف در بیمارستان از بیماران، خصوصاً بیماران کرونائی نگهداری و پرستاری می کنند تا سلامتی به آنها بر گردد پروردگارا این پزشکان و این پرستاران و این قشر زحمت کش سفید پوش پروردگارا به محمد و آل محمد اینها را مورد عنایت و رحمت و آمرزش خود قرار بده.
خدایا به محمد و آل محمد به محمد و آل محمد این ویروس منحوس که سراسر دنیا را اشغال کرده و کشور عزیزمان ایران را و این دیوانگان ستمگر مثل سران امریکا و سران استکبار و صهیونیسم ریشه شون را بکن و اموات ما ببخش و بیامرز.
و السلام علیکم و رحمة الله

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -