انهار
انهار
مطالب خواندنی

26خردا:شهادت مجاهدان مؤتلفه اسلامي

بزرگ نمایی کوچک نمایی

26 خرداد يادآور سحرگاهي خونين است كه رژيم شاه چهار مومن مجاهد را به سبب ايمان به خدا و تعهد به مرجع و فقيه عادل زمان...

شهادت مجاهدان مؤتلفه اسلامي
اما آنها همانند رهبرشان دلي آرام و قلبي مطمئن داشتند و با لبي پر لبخند به شهادت لبيك گفتند و در جاودانه تاريخ داراي حيات طيبه شدند و خون پاكشان شوري ديگر در دل مردمخدا خواه آفريد.
بعد از حادثه فيضيه و قيام خونين 15 خرداد جمعيت موتلفه اسلامي از امام پس از آزادي، در ايجاد حركت مسلحانه كسب تكليف كردند ايشان در پاسخ فرمودند: خوبست به شرط آنكه از جايي اسلحه نگيريد كه وابسته بشويد بلكه بخريد و يا خودتان بسازيد.»
پس از تشكيل تيم مسلح موتلفه آمادگي خود را به محضر ولي فقيه عرضه داشت و پيشنهاد اعدام انقلابي شاه و برخي ديگر از مزدوران وي را نمود امام در ابتدا نهي فرمودند و مصلحت را در مبارزه سياسي يا مبارزه منفي ديدند در نهايت چند روز قبل از دستگيري مجدد فرمودند: «حالا موقعش نيست»
شهيد صادق اماني با لبخند گفت: الحمدلله امام نهي را برداشتند بعد از دستگيري امام در آبان سال 1343 و تبعيد ايشان به تركيه به علت مخالفت شديد با كاپيتولاسيون آمريكايي شهيد آيه الله مطهري فرمود: لازم است چند نفر از اين طاغوتيها به زمين بيفتند تا روحيه مردم بازسازي شود.
شهيد صادق اماني و يارانش اين موضوع را «اذن اعدام شاه و مزدورانش» دانستند و چون حضرت امام در غياب و عدم دسترسي به خودشان نظر شهيد مطهري و شهيد بهشتي را تاييد فرموده بودند حجت را تمام مي دانست. اما براي مزيد اطمينان آقايان حاج تقي خاموشي و عباس مدرسي را مشهد فرستادند تا اذن آيه الله العظمي ميلاني را بگيرند و پس از كسب اذن در پي تدارك كار برآمدند.
نظر اكثر برادران در اعدام شاه بود و چند بار بر اين كار اقدام كردند ولي به دلائلي موفق نگرديدند. نفر بعد از شاه حسنعلي منصور بود و بايد پس از تبعيد امام (ره) سريعا كاري انجام مي گرفت تصميم گرفتند اعدام منصور را جلو بياندازند. در شب اعدام منصور، ياران در منزل شهيد بخارايي كه در خيابان مولوي بازارچه سعادت بود ابتدا نيات خود را بررسي كردند كه آيا نقطه مبهمي در خلوص نيست تا آن را بزدايند سپس براي رعايت همه ضوابط و مراحلي كه اسلام در اجراي چنين عملياتي معين كرده است مروري بر برنامه كردند كه چيزي باقي نمانده باشد. سپس دعا و نماز و راز و نياز با معبود كه توفيق اخلاص و موفقيت در عمل را عنايت فرمايد. آن گاه به بررسي نحوه و شيوه اجراي عمليات و عواقب آن پرداختند و در نهايت براي انكه در تاريخ نيت و اهداف اين عمل و عاملين و قهرمانان را تحريف نكنند قطعنامه اي نوشتند و با صداي شهيد بخارايي در نوار ضبط كردند كه كلمه به كلمه ان درس مردانگي و تقوا و شهامت و بيانگر مواضع موتلفه اسلامي در سخت ترين شرايط و مشكل ترين كار مي باشد.
در صبح اول بهمن سال 1343. حسنعلي منصور، در جلوي مجلس شوراي ملي در ميدان بهارستان با خونسردي و آرامش كامل توسط موتلفه اسلامي و ياران صديق اسلام و انقلاب به سزاي اعمال خود رسيد و با اينكه برنامه در بهترين حد ممكن بود اما شهيد بخارايي دستگير شد و به دنبال آن با اينكه اعتراف نكرده بود از طريق خنه و خانواده اش يارانش را شناختند و بجز چند نفر مانند شهيد اندرزگو، خاج حسين رضايي و حاج عبدالرضا مهديان و حاج شيخ حسن يزدي زاده بقيه دستگير شدند و در سحر گاه 26 خرداد سرداران رشيد اسلام شهيد حاج صادق اماني، شهيد محمد بخارايي، شهيد مرتضي نيك نژاد، شهيد رضا صفار هرندي، را به شهادتگاه بردند و دژخيمان رژيم جوانان صديق اسلام را به رگبار بستند و خون پاكشان را بر زمين ريختند.

تاریخ تهیه مطلب: 1389/3/26

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -