انهار
انهار
مطالب خواندنی

10 ربيع: ازدواج پيامبر صلي الله عليه و آله باخديجه كبري سلام الله عليها

بزرگ نمایی کوچک نمایی
. 10 ربيع الاول: ازدواج پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم با حضرت خديجه كبري سلام الله عليها

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم 15 سال قبل از بعثت با حضرت خديجه كبري سلام الله عليها ازدواج نمودند. از احاديث شيعه و اخبار عامه معلوم مي شود كه حضرت خديجه بنت خويلد بن اسد در علم و اطلاع به كتب آسماني آن زمان معروف بوده است. او از زنان قريش، علاوه بر كثرت اموال و املاك و تجاراتي كه داشت، به عقل و كياست نيز مزيت داشت و در ان زمان او را طاهره، مباركه، سيده نسوان و ملكه بطحاء مي گفتند.

او از كساني بود كه انتظار قدوم پيامبر صلي الله عليه و اله وسلم را مي كشيد و هميشه از علماء علائم نبوت آن حضرت را جويا مي شد.

هنگامي كه خدمت پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم شرفياب شد، اول از مهر نبوت سؤال كرد و آن را زيارت كرد و اشعار فصيح او در مدح رسول گرامي اسلام و كمال محبتش به ال عبدالمطلب مشهور است كه كاشف از علم و ادب و محبت او است. در همان روزي كه آن حضرت مبعوث به رسالت شد جناب خديجه سلام الله عليها به آن حضرت ايمان آورد.

حضرت خديجه سلام الله عليها از مال خويش و ميراثي كه به او رسيده بود به صورت مضاربه تجارت مي نمود. چندي نگذشت كه از بزرگان تجار شد به گونه اي كه هشتاد هزار شتر زير بار تجارت او بودند و هر روز اموال او زيادتر مي شد. بر بام خانه او قبه اي از حرير سبز با طناب هاي ابريشم با تمثالي چند بود كه اين علامت جلالت آن مخدره بود.

افراد زيادي مانند عقبة بن ابي معيط و ابن ابي شهاب كه هر يك چهار صد كنيز و غلام و خدمتكار داشتند، و ابوجهل و ابوسفيان  و ديگر عرب آن روز به خواستگاري آن حضرت آمدند؛ ولي آن حضرت قبول نفرمودند و هيچ شوهري اختيار نكردند و باكره و عذراء بودند تا سرانجام خودشان در سن 25 يا 28 سالگي پيشنهاد ازدواج به پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم دادند و اين ازدواج مبارك با آداب و مراسم خاصي انجام شد.

خداوند دو پسر به نام هاي قاسم و عبدالله كه به آنها طيب و طاهر هم مي گفتند، به آن دو بزرگوار عنايت فرمود و تنها دخترشان فاطمه سلام الله عليها بود و ديگران دختر خوانده هاي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و دختران خواهر حضرت خديجه بودند كه بعد از فوت پدرشان ، حضرت خديجه احتياجاتشان را برطرف مي نمود تا اينكه مادرشان هاله فوت كرد، كه تحت سرپرستي پيامبر صلي الله عليه و آله وسلمو حضرت خديجه سلام الله عليها در خانه خديجه قرار گرفتند. اذا در بين مردم مشهور شد كه آنها دختران رسول خدا صلي الله عليه و له وسلم هستند.

حضرت خديجه 24 سال و يك ماه با پيامبر اكرم زندگي كرد و تا آن حضرت زنده بود پيامبر همسر ديگري اختيار نفرمود. حضرت خديجه سلام الله عليها جميع اموال خود را به پيامبر صلي الله عليه و آله واگذار كرد.

عايشه مي گويد: كمتر اتفاق مي افتاد كه پيامبر از خانه بيرون رود و خديجه را به خير ياد نكند. چندانكه يك روز آتش حسد من مشتعل شد و گفتم: يا رسول الله، تا كي خديجه را ياد كي كني؟ او پيرزني بيش نبوده! خداوند بهتر از او را به تو مرحمت كرد! پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم از سخن من در غضب شد و فرمود: نه به خدا قسم! بهتر از خديجه سلام الله عليها نصيب من نشده. به من ايمان آورد هنگامي كه مردم كافر بودند و تصديق نبوت من نمود در وقتي كه مردم مرا تكذيب مي كردند و اموال خود را در اختيار من گذارد در وقتي كه مردم مرا از خود دور مي كردند. خداوند متعال از خديجه عليهاالسلام به من فرزنداني روزي كرد و رحم تو را عقيم قرار داد.

تقويم شيعه، ص 108و 109


تاریخ تهیه مطلب: 1388/12/5

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -