انهار
انهار
مطالب خواندنی

1 صفر: ورود سر امام حسين عليه السلام به شام؛ آغاز جنگ صفين

بزرگ نمایی کوچک نمایی
.  

1) وارد كردن سر مطهر امام حسين عليه السلام به شام

بني اميه اين روز را به خاطر ورود سر مطهر امام حسين عليه السلام به شام عيد قرار دادند.

2) ورود اهل بيت عليهم السلام به شام

با رسيدن خبر نزديك شدن اسراي اهل بيت عليهم السلام به دمشق، يزيد دستوراتي صادر كرد:

الف) تاجي جواهر نشان و تختي مرصّع به سنگ هاي قيمتي آماده كنند.

ب) بزرگان هر صنف با كمك يكديگر شهر را در كمال زيبايي ززينت نمايند.

ج) تمام اهل شهر لباس هاي زينتي بپوشند و خود را بيارايند.

د) همگي در معابر رفت و آمد نموده، به يكديگر تبريك بگويند.

ه) پس از آمادگي كامل با طبل و شيپور به استقبال اسرا بروند.

و) جارچيان در شهر جار بزنند: سرهاي بريده و زنان و اطفال كساني بر شهر وارد مي شوند كه به قصد براندازي حكومت عازم عراق بوده اند، ولي عامل خليفه يعني ابن زياد آنها را كشته است. هر كس خليفه را دوست دارد امروز شادي نمايد.

شاميان پست نيز كوتاهي نكرده بر فراز بام ها بيرق هاي رنگارنگ برافراشتند و در هر گذري بساط شراب پهن كردند. نغمه آوازه خوانان بلند بود، و مردم دسته دسته به سوي دروازه كوفه در دمشق مي رفتند و عده اي از شهر خارج شده بودند. اين در حالي بود كه اهل بيت مصيبت زده و داغدار پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را- كه جبرئيل امين پاسبان حريم محترمشان بود- همراه با نيزه داران تازيانه به دست و بي رحم وارد دروازه ساعات كردند، آن نابخردان پست همين كه جمع نوراني اسرا را ديدند زبان به جسارت گشودند.

3) شروع جنگ صفين

پس از بي نتيجه ماندن نامه ها و موعظه هاي اميرالمؤمنين عليه السلام به معاويه در ماه محرم، در روز چهارشنبه اول صفر سال 38 هجري لشكر اميرالمؤمنين عليه السلام در مقابل لشكر شام صف كشيدند، لشكر حضرت 90هزار نفرو لشكر معاويه 85هزار نفر بودند.

لشكر كفر، آب را بر لشكر حضرت اميرالمؤمنين بستند ولي پس از گرفتن و باز نمودن آب توسط امام حسين عليه السلام لشكر حضرت مانع از رسيدن آب به لشكر معاويه نشدند.

حضرت پس از شهادت تعدادي از اصحابشان يكباره با 10هزار نفر از طائفه ربيعه به لشكر معاويه حمله كردند و صفوف آنان را بر هم ريختند و تا قبّه معاويه رسيدند و فرمودند: اي معاويه براي چه مردم را به كشتن مي دهي؟ بيا با من مبارزه كن تا هر كدام از ما كشته شود خلافت از ديگري باشد.

عمروعاص به معاويه گفت: علب با تو به انصاف سخن گفت، معاويه گفت: اما تو در ايم مشورت انصاف ندادي، چه اينكه هر كس به مصاف او بيرون رود به سلامت بازنگردد.

از اينجا بود كه معاويه عمروعاص را به اجبار به جنگ حضرت فرستاد، حضرت همين كه او را شناخت شمشير را بلند كرد تا او را به درك بفرستد ولي عمروعاص حيله كرد و عورت خود را مكشوف ساخت، آن حضرت رو از آن بي حيا برگردانيد و ان خبيث فرار كرد.

    سرانجام با حيله چند برگ از قران بر سر نيزه كردن و ماجراي حكمين پيش آمد.


تاریخ تهیه مطلب: 1388/10/27

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -