انهار
انهار
مطالب خواندنی

کیفیت غسل ترتیبی مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام.
بنده اخیرا طبق نظر جدید آیةالله العظمی مکارم شیرازی غسل را به صورت اول سر و گردن بعد تمام بدن را به صورت دلخواه شستشو میدهم.
ایا غسل بنده صحیح است؟
اگر مثلا به یکباره تمام بدن را از نوک سر به پایین شستشو دهیم چه؟یا مثلا اول بدن و بعد سر و گردن؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب: سم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما به خیر و برکت و سعادت
با تشکر از شما به خاطر اعتمادتان به سایت انهار جهت دریافت پاسخ به سؤال شرعی؛
بزرگوار؛ مطابق با فتوای مرجع تقلیدتان حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) غسل شما صحیح است و ترتیب واجب نیست بلکه فقط مستحب است ترتیب رعایت شود. یاحقّ.
سوال با تشکر از پاسخگویی شما
سوال با سلام مجدد و دوباره عذر میخوام این پاسخ رو از سایت porseman.org دریافت کردم ولی فکر میکنم اشتباهه.لطفا راهنمایی بفرمایید چون بنده هم سردرگم شدم.
بهشون گفتم و اینطوری جواب دادن:
طبق نظر ایت الله مکارم غسل ترتیبی به این صورت است که بعداز نیت , اول سر گردن را کامل می شوئید سپس طرف راست و بعد طرف چپ را لکن رعایت این ترتیب (یعنی بین طرف راست وچپ ) در غسل واجب نیست بلکه مستحب است - اما معنایش این نیست که یک مرتبه تمام بدن را بشوئید بلکه اگر اول طرف چپ و بعدطرف راست را بشوئید طبق نظر ایشان اشکال ندارد ((توضیح المسائل ایت الله مکارم م ۳۷۷ ))

واقعا اینا کی هستن که نشستن اونجا و نظر کارشناسی میدن به مردم.
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم. والسلام علی عبادالله الصالحین. وقت به خیر و برکت و سعادت.
از شما گله مندم زیرا سوالی کردید و بنده مطابق با فتوای مرجع تقلیدتان حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی) پاسخ صحیح خدمت شما ارسال کردم و پاسخ اشکال نداشت، اما اینکه شما مجدداً مسئله را از جای دیگری سوال کنید جای تعجب است مگر شما وسواسی هستید؟
اگر اعتماد به سایت انهار نداشتید خُب میرفتید از سایت پرسمان سؤال می کردید و زمینه اهانت به بنده را فراهم نمی کردید.
نمی دانم این خط آخر را شخص شما نوشته اید یا از قول پرسمان گفتید!
در خط آخر پیام شما آمده است: «واقعا اینا کی هستن که نشستن اونجا و نظر کارشناسی میدن به مردم.»!!
اولاً: بزرگواران پاسخ دهنده در سایت پرسمان که شما آدرس آنها را Porseman.org برای بنده فرستادید فضلا و طلاب زحمتکشی هستند که در حال جهاد فرهنگی هستند و آن عزیزان اوقات و عمر خود را صرف خدمت به جامعه دینی می‌کنند و بنده نمی توانم بپذیرم که چنین عبارتی از ناحیه پاسخگویان آن سایت ارزشمند صادر شده باشد و تشخیص بنده این هست که این عبارت سخیف از طرف فرد دیگری صادر شده است و بنده از شما انتظار نداشتم که مزد پاسخ بنده به سؤال حضرتعالی که خدمت شما ارسال کرده ام و به جای تشکر از پاسخگوئی بنده؛ این عبارت سخیف را به بنده منتقل کنید و البته اینکه بنده در صدد دفاع از خودم بر آمدم هدفم نهی از منکر است و لاغیر و خواستم خدمت شما عرض کرده باشم که نباید پاسخ خدمت را این‌گونه داد.
ثانیاً: آدرس «Porseman.org» که شما برای بنده ارسال فرمودید به روز رسانی شده است و به «Porseman.com» تبدیل شده است و دیگر این آدرس فعال نیست.
ثالثاً: پاسخ بنده درست بوده و لذا شما یک بار دیگر پاسخ را بخوانید و به دفتر حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظله) نشان دهید
به آن بنده خدائی که گفته: «واقعا اینا کی هستن که نشستن اونجا و نظر کارشناسی میدن به مردم.» بفرمائید تقوا داشته باشد و بی ادبی زیبنده مؤمن نیست.
بنابراین فتوای حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظله) مانند فتوای مرحوم حضرت آیةالله العظمی خویی و مرحوم حضرت آیةالله العظمی تبریزی و حضرت آیةالله العظمی سیستانی و برخی دیگر از آیات عظام است و آنها ترتیب را واجب نمی دانند لذا اگر پس از شستن سر و گردن بدن شسته شود و غسل کند صحیح است البته رعایت ترتیب مستحب است. البته شستن بدن قبل از سر و گردن باطل هست. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -