انهار
انهار
مطالب خواندنی

مقدمات ازدواج

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بهترین سن براى ازدواج دختر
سؤال1. از نظر شرع مقدس، بهترین سن ازدواج براى دختران چه سنى مى باشد؟
پاسخ: بهترین سن، قبل از عادت شدن دختر است.
ازدواج پیر با جوان
سؤال2. آیا ازدواج مردان کهن سال با دختران جوان جایز است؟
پاسخ: جایز است.
مصادیق به حرام افتادن
سؤال3. با توجّه به این که ازدواج در صورتى که انسان به حرام بیفتد واجب است، بفرمایید آیا بعضى از حالات شهوانى که در حال بیدارى و بدون قصد حاصل مى شود، از مصادیق به حرام افتادن است؟
پاسخ: اگر بى اختیار است، حرام نیست.
سؤال4. منظور از به گناه افتادن در اثر ازدواج نکردن چیست؟ گناهان مقاربتى مراد است یا گناهان دیگرى نظیر نگاه شهوت آلود و... را نیز شامل مى شود؟
پاسخ: فرقى نمى کند.
تماس بدنى در دوران نامزدى
سؤال5. در دوران نامزدى بدون صیغه محرمیت، بسیارى از دختر و پسرها با یکدیگر تماس هاى بدنى دارند (غیر از نزدیکى)، آیا عمل آن ها اشکال دارد؟
پاسخ: حرام است.
شرط کردن ازدواج با افرادى خاص
سؤال6. عده اى از دختران دوست دارند مثلاً با سید یا طلبه یا پزشک و یا... ازدواج کنند و بر این خواسته خود اصرار دارند، به طورى که سن بعضى از آن ها خیلى بالا مى رود و دیگر کسى حاضر به همسرى آن ها نمى باشد، آیا شرط گذاردن و پاى بندى به این شرایط صحیح است؟
پاسخ: خیر، صحیح نیست؛ مگر در حدى که عقلایى باشد.
میزان آشنایى لازم دختر و پسر با همدیگر
سؤال7. فهمیدن بعضى از مسایل بعد از ازدواج توسط همسر، موجب ناراحتى و در بعضى موارد باعث مشکلات جدى مى شود که زندگى زناشویى را با مشکل رو به رو مى کند، آیا گفتن آن ها قبل از ازدواج واجب است؟
پاسخ: مواردى که نگفتن آن ها سبب تدلیس مى شود، باید گفته شود.
استخاره براى ازدواج
سؤال8. آیا براى پاسخ دادن به خواستگار دختر، استخاره کردن مورد دارد؟
پاسخ: مورد استخاره بعد از تحقیق و بررسى و مشورت و در هنگام تحیّر است.
سؤال9. آیا در صورت انجام استخاره، عمل به آن واجب است؟
پاسخ: واجب نیست.
سؤال10. آیا در مورد ازدواج، تجدید استخاره جایز است؟
پاسخ: با تغییر شرایط و یا تغییر نیتِ استخاره از حیث شروط و قیود، جایز است.
آموزش هاى قبل از ازدواج
سؤال11. قبل از ازدواج، مسایل جنسى و غیر جنسى لازم براى زندگى مشترک به دختر و پسر آموزش داده مى شود، با توجه به این امر:
1) حضور دختر و پسر قبل از عقد در چنین جلساتى چه حکمى دارد؟
2) دیدن فیلم افراد عریان یا نیمه عریان و... جهت آموزش چگونه است؟
پاسخ: حکم شرعى این مورد با سایر موارد فرقى نمى کند.
عوامل موفقیت در زندگى زناشویى
سؤال12. عامل موفقیت در زندگى مشترک و شرایط ازدواج محمدى چیست؟
پاسخ: محبّت بین طرفین و عمل هر کدام به وظایف شرعى نسبت به دیگرى و اغماض هر یک از خطاهاى دیگرى.
مثبت نبودن جواب آزمایش
سؤال13. اگر آزمایش قبل از ازدواج، اعتیاد یا عدم هماهنگى خونى زن و مرد و در نتیجه ناقص الخلقه شدن فرزند را اعلام کند، ازدواج آن دو با همدیگر چه حکمى دارد؟
پاسخ: مناسب نیست

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -