انهار
انهار
مطالب خواندنی

اطلاعت زن از مرد

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال اگر مردی برای انتقام و اذیت کردن زن خود به او اجازه ندهد که از منزل خارج شود آیا زن باید اطلاعت کند
اگر در مساله ای زن ناچار باشد از بین نظرات پدر و شوهرش یکی را انتخاب کند اطلاعت کدام یک لازم است ؟
حکم کار خانم ها در اجتماع چیست؟
خرج کردن مال شوهر بدون اجازه چه حکمی دارد؟
سهم زن در مالکیت اموالی که پابه پای شوهرش به دست آورده اند چیست؟
در تعارض بین حقوق شوهر و پدر و مادر کدام یک مقدم است ؟
در چه مواردی اطلاعت از شوهر واجب نیست؟
اگر زن به خاطر انجام مستحبات زیاد دچار خستگی مفرط شود به طوری که مرد نتواند تمتعات لازم را از او ببرد آیا مرد حق دارد او را از انجام چنین مستحباتی نهی نماید و آیا اطلاعت از شوهر دراین جا لازم است ؟
کسی که نمی دانسته شستن کف پا در غسل لازم است مدتی به این ترتیب غسل می کرده نسبت به نماز و روزه های گذشته چه تکلیفی دارد؟
رفت و آمدهای خانوادگی با اشخاصی که به طهارت و نجاست در خوردن و آشامیدن و مانندآن اهمیت نمی دهند چه حکمی دارد ؟
آیا به مهریه زن خمس تعلق می گیردیا نه ؟
اگر خانمی که عادت 6 روزه دارد یک ماه روز نهم خون ببیند و روز دهم پاک شود روز پانزدهم مجددا خون ببیند وظیفه او چیست و چه روزهایی را حیض و چه روزهایی را استحاضه قرار دهد؟
اگر زنی بعلت عدم اطمینان به پاکی از حیض در سحر ماه رمضان غسل نکند و در بین روز متوجه شود که پاک شده بوده آیا تکلیفش در این روز امساک است ؟
آیا می شود روزه ای به نیت روزه قضای احتیاطی پدر و مادر گرفت که اگر بر ذمه آنها روزه قضا است ادا بشود و اگر نیست روزه مستحبی خود انسان باشد؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛  ↵
با سلام و پوزش از شما؛ میتوانید احکام بانوان را شفاهاً از این بانوان پاسخگو سؤال بفرمائید:

خانم نبیل: 09132648084

خانم واجدی: 09131632197

خانم خیراندیش: 09136579553

خانم رسول زاده: 09139993021
1- اگر مرد بخاطر اذیت و آزار هم که باشد اجازه ندهد رفتن زن به بیرون جایز نیست.
2- نظر همسر مقدم است.
3- فی نفسه کار خانم ها در اجتماع اشکال ندارد.
4- خرج مال همسر بدون اجازه همسر جایز نیست.
5- بستگی به توافق زن و شوهر با یکدیگر دارد.
6- حقوق شوهر بر پدر و مادر مقدم است.
8- اطاعت شوهر در تمکین و خارج نشدن زن از منزل واجب است و در غیر ان واجب نیست. مثلا واجب نیست شستشو کند یا غذا بپزد یا اینکه سایر کارهای خانه را انجام دهد.
9- اگر انجام مستحبات موجب شود مرد نتواند از زن تمتع ببرد انجام آن مستحبات جایز نیست و اطاعت شوهر مقدم است.
10- کسی که غسل خود را ناقص انجام داده است باید نمازهای خود را اعاده نماید. ولی اعاده روزه ها واجب نیست.
11- رفت و آمد با خانواده های لاابالی فی نفسه اشکال ندارد.
11- به مهریه زن خمس تعلق نمی گیرد مگر اینکه زن بداند مهریه از پول خمس نداده است.
12- اگر زن غسل حیض انجام ندهد و بعدا بفهمد از حیض پاک شده است باید روزه خود را بعد از ماه مبارک اعاده نماید.
13- انجام روزه یا نماز احتیاطی برای پدر و مادر فی نفسه اشکال ندارد و موجب اجر وثواب است. یاحق

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -