انهار
انهار
مطالب خواندنی

پاسخگو نبودن به سؤالهائی که پاسخشان در منابع باشد

بزرگ نمایی کوچک نمایی
  
کاربر محترم سایت انهار به سؤالهائی پاسخ میدهد که کاربران نتوانند پاسخ سؤالشان از منابع اولیه به دست آورند.
لطفاً به مطالب ذیل که در فرم ارسال سؤال برای استفاده کاربران قرار دارد دقت بفرمائید.
=====
کاربران عزیز؛ البته پاسخ ما به سؤال شما کوتاه و گویا خواهد بود و لزومی به اطاله کلام نمیبینیم مگر در موارد ضروری.
لطفاً فقط سؤال احکام فقهی ارسال کنید و از ارسال سؤالات قرآنی، تربیتی، اعتقادی، تفسیری، تاریخی، تحقیقاتی و پژوهشی خودداری بفرمائید.
چند تذکر قبل از ارسال سوال:
1- فقط سؤال از احکام ارسال کنید و قبل از ارسال سؤال؛ ابتدا به: «توضيح المسائل مراجع» يا «استفتائات مراجع» يا «آرشيو سؤالات احكام» یا «توضیح المسائل مرجع تقلیدتان» مراجعه کنيد اگر پاسخ خود را نیافتيد، آنگاه سؤالتان را ارسال بفرمائيد.
2- البته پاسخ، فقط پاسخ مرجع تقلیدی هست که نام مبارکش در ذیل سؤال باشد که از رساله یا استفتائات و یا سایر کتب فقهی معظم له استفاده شده است؛ ولی اگر به هر دلیل؛ دسترسی یا آمادگی برای پاسخ از منابع مذکور نداشته باشیم، پاسخ شفاهی دفتر مرجع محترم خدمت شما ارسال میشود.
3- اگر پاسخ برخي از سؤالات به دليل مشكلات فني يا درج ايميل نادرست، برایتان ارسال نشد. با استفاده از کد رهگیری که بعد از ارسال درخواست برای شما ایجاد میشود، به جواب خود دسترسی پیدا کنید.
4- لطفاً بدلیل حجم زیاد سؤالها، فقط یک سؤال ارسال بفرمائید، و اگر بیشتر ارسال فرمائید به بیشتر از یک سؤال پاسخ داده نمیشود مگر اینکه سؤالهای مربوط باشد.
«سایت انهار» به سؤالات ذیل پاسخ نمی دهد:
1. سؤالاتی با ادبیات و الفاظ نامناسب و خلاف اخلاق و مبتذل و جنسی و سؤالات موهن.
2. سؤالات و راهنمائی در باره عقد موقّت دختر باکره (ولو رشیده!) و طلاق.
3. سؤالاتی در باره حسابرسی خمس، اجازه مصرف و یا دستگردان و نیز تعیین مقدار دیه.
4. سؤالات وسواسی، فرضی و غیر محل ابتلا.
5. سؤالاتی در باره معرفی اعلم.
6. سؤالات طولانی، مباحث علمی و استدلالی احکام.
7. سؤالاتی در باره اشخاص، گروهها، مسائل نزاعی، قضائی و سؤالاتی که پاسخ آن موجب نزاع و اختلافات خانوادگی یا اجتماعی یا در تضاد با منافع کشور، منافع سیاسی یا منافع دینی یا برای سوء استفاده باشد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -