انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: یک نفر از رزمندگان در اثر اصابت گلوله به نخاع بدنش-  از کمر به پایین- تمام اعضاء بدنش غیر عادی شده و از احساس افتاده اند از جمله جریان خروج بول از مجرای آن نیز نامحسوس می باشد چنانچه در حال خواندن نماز بول از او خارج شود چه در صورتی که در حال نماز مطلع شود و یا بعد از فراغ بفهمد و در بعضی صور هم بعد از فارغ شدن از نماز خروج بول را می فهمد و لیکن نمی داند که در حال نماز خارج شده و یا قبل و یا بعد از آن خواهشمند است در تمام صور وظیفه او و تکلیف شرعی را مرقوم فرمائید.

جواب: اگر شک کند که در حال نماز بول از او خارج شده یا بعد از نماز چیزی بر او نیست و نماز صحیح است و لازم نیست دقت کند و بفهمد چه وقت از او خارج شده است و صور دیگر مسأله را به رساله مراجعه کنید.

سؤال: نماز خواندن در حین درگیری جنگ، باید تمام باشد یا شکسته؟

جواب: برای مسافرین شکسته است.

سؤال: من دخل علیه خوفٌ فی اثناء الصّلاه لسبب طارئ فهل تبطل صلاته ام لا؟

جواب: لا تبطل صلوته.

سؤال: آیا دعا کردن به غیر عربی در نماز جایز است؟(در هر قسمت نماز)

جواب: مانع ندارد.

سؤال: من در موقع نماز بعد از حمد اشتباهاً(الهی آمین) می گفتم، بعد در رساله دیدم که نماز را باطل می کند، آیا باید نمازهایم را قضا کنم؟ و چون چند نماز در ماه رمضان به این شکل خوانده ام آیا روزه ام باطل شده و باید دو باره روزه بگیرم؟

جواب: روزه باطل نیست و اگر جاهل قاصر بوده نماز صحیح است.

سؤال: چنانچه در موقع نماز صدای سرودهای انقلابی(که با موزیک در رادیو تلویزیون پخش می شود) به گوش انسان برسد، اشکال دارد؟

جواب: نماز، صحیح است.

سؤال: اگر کسی از قبل وضو داشته باشد، می تواند در حالی که ادرار به او فشار می آورد، با همان وضو نماز بخواند؟

جواب: اگر مانع استقرار و طمأنینه نباشد، اشکال ندارد ولی کراهت دارد اگر فشار آورد.

سؤال: اگر شخصی؛ حالتی داشته باشد که بیشتر اوقات و یا همیشه باید نماز را تند بخواند و مستحبات نماز را هم انجام ندهد، در این صورت چگونه می تواند نماز را آنطور که از یک مسلمان خواسته شده، انجام دهد؟

جواب: اگر واجبات نماز را درست انجام دهد، نماز صحیح است.

سؤال: من وقتی نماز می خوانم بدون این که شک داشته باشم، دوباره وضو می گیرم و باز همان نماز را می خوانم، فقط به خاطر این که این کار را دوست دارم! آیا اشکال دارد؟

جواب: اشکال دارد.

سؤال: هنگامی که برای عبادت خداوند متعال مشغول نماز خواندن می شوم وقتی که به یاد خدا می افتم از این که چقدر مظلوم است از مظلومیت و مهر خدا نزدیک می شود که اشکم سرازیر شود و خود را کنترل کرده از ترس اینکه نمازم باطل شود می خواستم بدانم گریه ای که از روی احساسم به خدا از اینکه چقدر مظلوم است و مهربان و ما چقدر از او غافلیم اشکال دارد یا خیر؟

جواب: اشکال ندارد، تعبیر مظلوم درباره او نکنید.

 سؤال: سؤالی پیرامون مسأله 1157 در توضیح المسائل که فرموده اید مکروه است در نماز چشم ها را هم گذراند، حال اگر کسی در نماز چشم ها را بر هم بگذارد فقط به خاطر حضور قلب خود در نماز و دور از هر گونه مشاهده ای به امور دنیا آیا این عمل در نماز نیز مکروه است؟ و من اصولاً نمی توانم بدون چشم بستن در نماز حضور قلب یا تفکر در نمازم پیدا کنم.

جواب: گر چه به هم گذاردن چشم در حال نماز مکروه است ولی نماز را باطل نمی کند.

سؤال: با توجه به اینکه امام تراشیدن صورت را با تیغ و ماشین برقی حرام دانسته اگر کسی چنین کاری را انجام دهد و نماز بخواند و روزه بگیرد نماز و روزه او صحیح است یا باطل؟

جواب: نماز و روزه صحیح است ولی ریش تراشی حرام است علی الاحوط.

سؤال: اگر کسی به نمازگزار سلام کند وفقط بگوید سلام نمازگزار چگونه باید پاسخ دهد؟

جواب: جواب واجب است و در جواب یا باید به لفظ«سلام»  اکتفا کند و یا بگوید سلام علیکم.

سؤال: آیا خواندن نماز برای آموزش دیگران اشکال دارد؟

جواب: اشکال ندارد.

سؤال: شخصی از در وارد می شود و سلام می کند و چند نفری هم مشغول صحبت هستند و متوجه نمی شوند و شخص دیگری در همان نزدیکی در حال نماز خواندن است، آیا نمازگزار وظیفه دارد که جواب سلام را بدهد؟

جواب: اگر شخصی که نماز می خواند در جماعتی که به آن ها سلام شده نبوده، نباید در نماز جواب بدهد.

سؤال: در صورتی که شخص یقین داشته باشد قبل از غروب آفتاب به منزل می رسد باید نماز را بطور شکسته در اداره بجا آورد یا در منزل بطور کامل؟

جواب: می تواند قبل از برگشت به وطن شکسته بخواند.

سؤال: در صورتی که شک نماید یا یقین بداند که بعد از غروب آفتاب به منزل می رسد بدین جهت نماز خود را شکسته بجا آورد ولی وقتی به منزل رسید هنوز نماز قضا نشده آیا باید نماز را بطور کامل بجا آورد یا همان نماز شکسته درست است؟

جواب: نماز صحیح است و اعاده ندارد.

سؤال: چنانچه در مسافرت نماز ظهر و عصر را شکسته بخوانیم و هنوز آفتاب باشد که به شهر و وطن برسیم آیا باز هم باید نماز ظهر و عصر را اعاده کنیم یا نه؟

جواب: در فرض سؤال اعاده واجب نیست.

سؤال: ما در محل کارمان، نمازمان شکسته است لذا در همانجا نمازمان را می خوانیم ولی بعضی می گویند که نمازمان درست نیست، زیرا اولاً نماز در وقت کار خوانده می شود و این جایز نیست و ثانیاً باید بعد از این که به منزل رسیدیم، دوباره نمازمان را به صورت تمام اعاده کنیم، تکلیف چیست؟

جواب: باید مطابق مقررات عمل کنید و نمازی که در محل کار شکسته بخوانید در منزل اعاده ندارد.

سؤال: معروض می دارد: در این ناحیه(گچساران) بصورت نسبتاً مداومی زمین لرزه می شود و عرف مردم آنها را زلزله می دانند در حالی که طبق نظر کارشناسان نفتی، این زمین لرزه ها به خاطر بهره برداری مدام از منابع گاز طبیعی می باشد، آیا از جهت وجوب نماز آیات این زمین لرزه ها حکم زلزله دارد یا خیر؟

جواب: اگر زلزله است، نماز دارد.

سؤال: موقع خواندن نماز شب، وقتی می خواهیم در قنوت نماز وتر برای چهل مؤمن دعا کنم، نمی دانم در حق چه کسانی باید دعا کرد، اگر امکان دارد نام چهل مؤمن را ذکر کنید!

جواب: می توانید برای هر فرد مؤمنی که انسان بخواهد، دعا نماید.

سؤال: آیا در حین نگهبانی و رفت و آمد می شود نماز شب را بجا آورد؟

 جواب : اشکال ندارد.

سؤال: نمازی که در شب زفاف عروس و داماد خوانده می شود واجب است یا مستحب و باید توسط داماد و عروس خوانده شود یا کس دیگر؟

جواب: مستحب است بر خود آن ها.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -