انهار
انهار
مطالب خواندنی

وقت نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: آیا تفاوت افق شهرستانها از لحاظ اوقات شرعی در هر سه نوبت فرائض یومیه یکسان است؟ مثلا تفاوت افق 2 شهرستان 25 دقیقه است؛ آیا در هر سه نماز این مقدار باید رعایت شود یا اینکه هنگام صبح و شام تغییر می کند؟!

جواب: بلاد مختلف است و در هر یک از نمازها باید دخول وقت احراز شود.

سؤال: سیدی و امامی و مرجعی، ارید مشورتکم! اننّی رأیت جماعه من المسلمین الملتزمین یفرقون بین الصلاه و سألتهم سبب ذلک، ادعوا ان سماحتکم تفرقون بین الصلاه فهل هذا صحیح ام انکم اقصد سماحتکم تجمعون بین الظهرین و العشائین؟

جواب: لا مانع من الجمع بین الظهرین و بین العشائین و لکن الافضل الاتیان بالظهر فی اوّل وقت فضیلتها و بالعصر فی اول وقت فضیلتها و کذلک فی العشائین.

سؤال: وقت نافله ی ظهر را حضرت امام در رساله، با شاخص مشخص کرده اند، این مقدار از نظر ساعت چقدر است؟

جواب: نسبت به ایام سال و مکانها، ساعت مختلف می شود.

سؤال: در اوایل کتاب الصلاه(تحریرالوسیله، ج1) اواسط مسأله 7 آمده: «و کذا لو صلّی الظهر قبل الزوال... بل لو وقع تمام العصر فی وقت الظهر صح علی الأقوی» اگر تمام نماز عصر در وقت نماز ظهر واقع شود، نتیجتاً نماز ظهر قبل از دخول وقت انجام می شود، در صورتی که در همین باب مسأله 14 آمده: «لو تیقّن بدخول الوقت فصلّی..... فان وقع تمام الصلاه قبل الوقت بطلت»، خواهشمند است که بفرمایید منظور چیست؟

جواب: منظور صحت نماز عصر در فرض مرقوم است نه صحت نماز ظهری که قبل از وقت واقع شده، بلکه در چنین فرضی نماز ظهر باطل است و باید اعاده شود.

سؤال: آیا نماز عصر وقت خاص دارد؟ یا اینکه می توان بدون کم شدن اجر آن، بلافاصله آن را بعد از نماز ظهر خواند؟

جواب: خواندن نماز عصر بعد از نماز ظهر صحیح است ولی وقت فضیلت دارد که در رساله مذکور است.

سؤال: وقت مخصوص نماز عصر و عشاء را بر طبق ساعت بیان فرمائید؟

جواب: اول مغرب و نصف شب را مشخص نمائید قبل از مغرب به مقدار ادای نماز عصر مخصوص عصر و قبل از نصف شب به مقدار ادای نماز عشاء مخصوص نماز عشاء است.

سؤال: اگر بخواهیم نمازمان را در پنج وقت بخوانیم، موقع اذان نماز عصر و نماز عشاء را مرقوم فرمائید.

جواب: وقت آن قبل از نماز عصر یا عشاء است.

سؤال: اهل تسنن نماز مغرب را پیش از مغرب می خوانند آیا ما می توانیم در هنگام حج یا غیر آن به آن ها اقتدا کرده و به همان نماز اکتفا نمائیم؟

جواب: در مورد تقیه مانع ندارد.

سؤال: وقت صحیح نماز مغرب و نماز عشاء تا کی و چه وقت است و می توان نماز را ادا کرد؟ اوقات صحیح مذکور را مرقوم فرمائید.

جواب: از حین زوال سرخی افق شرقی تا نصف شب وقت نماز مغرب و عشاء است که اول وقت به مقدار ادای نماز مغرب مختص به نماز مغرب و آخر وقت به قدر ادای نماز عشاء مختص به نماز عشاء است.

سؤال: کسی که نماز مغربش را بخواند و نماز عشا را فراموش کند، فردای آن شب روزه برای ایشان واجب است یا نه؟

جواب: واجب نیست اگر چه موافق احتیاط است.

سؤال: ارأی مبارک که درباره موضوع فجر صادق در شبهای مهتابی بر این است که قدری تأمل شود تا سپیده فجر بر مهتاب غلبه نماید، آیا باز فتوای شریفه بر این منوال است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، چند دقیقه قابل تأمل است و شب های مهتابی چند شب در ماه قمری می باشد؟

جواب: میزان شب هایی است که روشنایی ماه بر طلوع فجر غالب است و باید برای نماز صبر کند تا روشنایی طلوع فجر احراز شود.

سؤال: آیا در وقت اذان صبح میان شب های مهتابی و غیر مهتابی فرق واقعی است یا ظاهری و آیا روشن شدن افق اگر طبق ساعت و مشاهده فجر در روز قبل معلوم باشد با وجود مانع از جهت روشنی ماه یا وجود ابر غلیظ واقعا برای نماز کفایت می کند یا اینکه باید فجر با فرض روشنی مهتاب، روشن و واضح شود؟

جواب: باید طلوع فجر محسوس شود و بین شب های مهتابی و غیر آن فرق هست و ساعت و محاسبات علمی میزان نیست.

سؤال: ظاهرا اذان صبح رادیو بر اساس طلوع فجر طبق استخراج مؤسسه ژئوفیزیک است آیا چنین وقتی شرعاً معتبر است یا باید فجر با چشم عادی دیده شود و افق روشن گردد؟

جواب: میزان تبیّن حسی است نه علمی، بنابر این باید طلوع فجر قابل رؤیت به چشم عادی باشد.

سؤال: با توجه به نظر حضرتعالی در مورد تأخیر وقت نماز صبح در شب های مهتاب و با توجه به این که این مسأله در رساله حضرتعالی ذکر نشده است آیا کسانی که طبق رساله عمل کرده و اطلاع از نظر آن حضرت نداشته اند نمازهای صبحی را که در گذشته انجام داده اند باید قضا کنند؟

جواب: قضاء لازم نیست مگر یقین کند که نماز را در غیر وقت خوانده است.

سؤال: تقریباً هفت دقیقه طول می کشد تا نور خورشید به زمین برسد، آیا ملاک در قضاء شدن نماز صبح طلوع خورشید است یا اینکه رسیدن آن به زمین؟

جواب: میزان دیده شدن جرم آفتاب در افق نماز گزار است.

سؤال: رسانه های گروهی از روز قبل برنامه اوقات شرعی را اعلام می کنند، آیا می شود به همین اکتفا کرد و بعد از پخش اذان از رادیو و تلویزیون یقین به دخول وقت نماز کرد یا خیر؟

جواب: اگر موجب اطمینان به دخول وقت باشد اعتماد بر آن مانع ندارد.

سؤال: بیدار نمودن افراد خانواده برای نماز صبح با چه کیفیتی مجاز است؟

جواب: اگر بیدار نکردن آن ها موجب سهل انگاری و استخفاف به امر نماز باشد، باید آن ها را بیدار نماید.

سؤال: هنگامی که مهمانی برای ما می آید و وقت نماز خواندن هم شده است ما باید کدامیک را از نظر اسلام در آن شرایط که مهمان آمده ارجحیت بیشتری بدان دهیم، آیا باید پس از کمی که پیش مهمان نشستیم از او عذر بخواهیم و به خواندن نماز مشغول شویم و یا اینکه هنگامی که مهمان رفت نمازمان را بخوانیم؟

جواب: مستحب است نماز را اول وقت بخوانند.

سؤال: کره زمین گرد می باشد و مکه در یک قسمت قرار گرفته اگر شخصی درست آن طرف مکه یعنی کف پایش با کف مکه به وسیله قطر کامل زمین متصل گردد. این شخص به کدام سمت نماز باید بخواند؟ البته لازم به تذکر است آن طرف مکه اقیانوس می باشد. اگر بر حسب تصادف کسی سوار کشتی است و در همان نقطه می باشد به کدام طرف نماز بخواند؟

جواب: در فرض مرقوم اگر در نقطه ای از کره زمین قرار گیرد که از هر طرف فاصله اش با مکه مکرمه مساوی باشد به هر یک از چهار طرف نماز بخواند صحیح است.

سؤال: اگر شدت درگیری جنگ مانع از پیدا کردن قبله شود آیا می توان به هر طرف نماز خواند؟

جواب: باید به چهار طرف نماز بخواند و اگر چهار نماز ممکن نیست به هر مقدار که تمکّن دارد می تواند اکتفا کند.

سؤال: نماز خواندن و تشخیص قبله مسافر در داخل هواپیما و قطار چگونه است؟ لطفا نظر خود را بفرمائید.

جواب: باید تحقیق کند و رو به قبله نماز بخواند و اگر نمی تواند علم پیدا کند به طرفی که مظنّه دارد بایستد.

سؤال: نمازگزاری در حالت خواندن حمد و سوره مواجه با قبله نبوده و پس از آگاهی می خواهد به سمت قبله برگردد، در چنین حالتی آیا می تواند پای خود را از زمین بلند نموده و به سمت قبله برگردد یا باید پای خود را به زمین بکشد تا حالت اتصال پاها با زمین حفظ شود؟

جواب: اتصال پا به کف زمین لازم نیست.

سؤال: [در کشور ما] اکثر قبله ها کمی انحراف دارند[نسبت به راستای شمالی- جنوبی]، آیا در موقع ادای نماز حتماً باید انحراف رعایت شود؟ و نمازهایی که در آن ها این انحراف رعایت نشده، صحیح می باشند یا نه؟

جواب: باید رو به قبله بایستید و چنانچه انحراف بطوری باشد که رو به قبله صدق نکند، باید مراعات شود.

سؤال: چندی قبل خانه ای را اجاره کردیم، از روی نماز خواندن نجّاری که برای تعمیر درب آمده بود، جهت قبله را تشخیص داده و فکر کردیم که قبله ی درست نیز همان است و مدت ها به همان جهت نماز می خواندیم، ولی بعدها مشکوک شده و پس از بررسی متوجه گردیدم که کلاً قبله اشتباه بوده! حالا وضع نمازهای ما و نمازهای کسانی که به گفته ی ما عمل کرده اند، چه می شود؟

جواب: اگر نمازهایی که خوانده اید بین 180 درجه سمت راست و چپ قبله واقع شده صحیح است، ولی از این به بعد باید تحقیق کنید و رو به قبله نماز بخوانید.

سؤال: نماز را رو به قبله نخوانده ام(به خاطر طرز قرار گرفتن تخت بیمارستان که رو به قبله نبود) آیا باید آن نمازها را قضا کرد؟ و فرقی بین این که ممکن بوده رو به قبله نماز بخوانم و یا امکان نداشته هست یا نه؟ و اگر ندانم چند نماز بوده وظیفه چیست؟

جواب: هر مقدار از نمازها را که بدون شرائط خوانده اید و می توانسته اید با شرائط انجام دهید باید قضا کنید.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -