انهار
انهار
مطالب خواندنی

وضوى بیمار و کسى که عضوى از او قطع شده است

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات وضو (آیت الله العظمی فاضل قدس سره)
وضوى بیمار و کسى که عضوى از او قطع شده است
سؤال 140:کسى که مبتلابه بیمارى است که مجراى مقعدش مسدود شده و روده را از شکم خارج و به کیسه اى وصلمى کنند براى وضو و نماز چه کند؟
پاسخ: اگر غائط یا ادرار پى درپى خارج مى شود در صورتى که نتواند هیچ مقدارى از نماز را با وضو بخواند، مى تواندبا یک وضو یک نماز را بخواند.
سؤال 141 :کسى دست راستش از بالاى مرفق قطع شده، آیا مسح پاى راست از او ساقط است؟
پاسخ: در فرض سؤال بادست چپ اول پاى راست وبعد پاى چپ را مسح کند.
سؤال 142:شخصى که دست یا پا ندارد یا یک دست و یک پا ندارد چگونه وضو بگیرد؟
پاسخ: اگر هر دو دستش ازبالاى مرفق قطع شده براى وضو گرفتن در صورتى که خودش مى تواند صورتش را بشوید; مثلاصورت را در آب فرو ببرد و به قصد شستن وضویى با رعایت ترتیب یعنى از بالا به پایین از آب خارج کند، یا زیر شیر بگیرد و براى مسح سر و پاها نایب بگیرد تا با رطوبت صورت او سر و پاهاى او را مسح کند و اگر نمى تواند صورت را در آب فرو برد مثلا آب در آفتابه است نایب صورت او رابشوید و سر و پاهاى او را مسح کند و اگر از مرفق به پایین چیزى باقى مانده آن راخودش به قصد وضو بشوید و با همان مقدار سر و پاها را مسح کند و احتیاط این است که علاوه بر وضو تیمم هم کند به این نحو که پیشانى را خودش به زمین مسح کند و نایب نیزبگیرد تا با دست خود به زمین بزند و پیشانى او را مسح بکشد و اگر دو پا را از مچندارد مسح پاها ساقط است و اگر مقدارى از روى پاها باقیمانده است همان مقدار از روىپاها را مسح کند و اگر یک دست از بالاى مرفق ندارد شستن این دست در وضو ساقط است ودست دیگر را به همان روش که در صورت قبل گفته شد وضو بدهد و با همان یک دست سر وپاها را مسح بکشد و اگر از مرفق به پایین مقدارى باقیمانده است آنچه تا مرفق مانده به قصد وضو بشوید و دست دیگر را نیز بشوید و براى مسح اگر دست راست ناقص است باهمان باقیمانده سر و پاى راست را مسح کند و با دست چپ پاى چپ را مسح کند و اگر دریک پا از قدم (روى پا) چیزى باقى است همان مقدار را مسح بکشد و اگر از قدم چیزىنمانده مسح آن ساقط است و فقط پاى دیگر را مسح بکشد.
سؤال 143 :اگر به دست بیمارى آنژیوک)بسته شده باشدطریقه عملى انجام طهارت سه گانه چگونه است؟
پاسخ: آنژیوکت در فرض سؤال در حکم جبیره است و باید وضو و غسل جبیره انجام دهد.
سؤال 144:در فرض فوق نظر به اینکه در اغلب موارد، داخل لوله پلاستیکى و قسمت خارجى آن خون جمع مى شود، وجود خون اشکالى براى نماز دارد یانه؟
پاسخ: اگر مشقت ندارد لوله را تبدیل یا تخلیه و تطهیر نماید والاّ با همان وضع نماز بخواند و صحیح است.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -